|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| دوم مرداد

از مذاکره با رهبری در مورد کابینه تا درخواست عفو عبدالله نوری

هاشمی رفسنجانی روز دوم مرداد روایتی از دیدار با رهبری، مهدی کروبی، مخبر دزفولی و برخی اخبار خارجی است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از مذاکره با رهبری در مورد کابینه تا درخواست عفو عبدالله نوری

دکتر [احمدرضا] جلالى [نایینی] آمد. پیشنهادهایی داشت، در مورد تشکیل یک مؤسسه فرهنگى، براى دفاع از سازندگى و جواب به شبهات نادرست و سم‌پاشى‌ها و سؤالاتى داشت، از دوران نوجوانى و قبل از طلبگى من و حقایق تاریخى و گفت، علائمى مى‌بیند که یک سازماندهى از سوى دشمنان انقلاب، براى تضعیف شما شده است.

آقاى [محمدرضا] مخبر[دزفولی]، مسئول کمیسیون نظارت مجمع [تشخیص مصلحت نظام] آمد. در مورد پیش‌نویس آیین‌نامه نظارت، سؤالاتى داشت و از تلاش وسیع چپ‌ها، براى حذف یا تضعیف شوراى عالى انقلاب فرهنگى و راه چاره آن گفت. عصر، اعضاى ستاد [برگزاری] نمازجمعه تهران آمدند. آقاى [جواد] مقصودى، [رئیس ستاد]، گزارش داد و من هم دربارۀ نماز جمعه، صحبت و توصیه‌هایى نمودم.

شب، میهمان رهبرى بودم. دربارۀ کابینه آینده مذاکره‌ کردیم و در مورد مسئله منطقه نفتى البرز در دریاى خزر که ایران آن را سهم خود مى‌داند و [جمهوری] آذربایجان، آن را به شرکت‌‌هاى غربى واگذار کرده که به دستور رهبرى، نیروى هوایى ایران، مانع کار آنها شده و از محل رفته‌اند و احتمال بروز حوادثى هست.

گفتند، آقاى [مهدی] کروبى، [رئیس مجلس]، در مورد عفو آقاى عبدالله نورى، [وزیر سابق کشور و مدیرمسئول روزنامه خرداد] صحبت کرده و ایشان جواب داده‌اند، لازم است آقاى نورى، حرف‌هاى نامناسبی را که زده، اصلاح نماید. سران مجلس، از آقاى [سیدمحمود] هاشمى‌شاهرودى، [رئیس قوه قضائیه]، خواسته‌اند که سه نفر بر تعداد پیشنهادی حقوقدان‌هاى شوراى نگهبان بیفزایند؛ ایشان نپذیرفته و مشکل لاینحل مانده است و ممکن است به مجمع [تشخیص مصلحت نظام] کشیده شود.

[عبدالرحمن] وحید، رئیس‌جمهور اندونزى، هنوز در کاخ ریاست‌جمهورى مانده و خود را رئیس‌جمهور قانونى مى‌داند. خانم [مگاواتی] سوکارنو، [رئیس‌جمهور منتخب مجلس] هم کار خود را مشروع معرفی می‌کند. در پاکستان، سیل خرابى‌ها و تلفات زیادى بار آورده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها