|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| چهارم مرداد

از اعترافات سعید حنایی تا جلوگیرى از کارهاى اکتشافى ایران در آذربایجان

هاشمی رفسنجانی روز چهارم مرداد روایتی از دستگیری سعید حنایی و برخی اخبار خارجی نوشته است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از اعترافات سعید حنایی تا جلوگیرى از کارهاى اکتشافى ایران در آذربایجان

در خانه بودم. وقت با مطالعه گذشت. تعدادى از کتب فقهى، دربارۀ مسائل مستحدثه را مطالعه‌ کردم و نیز براى سخنرانى فردا در [سى‌وچهارمین همایش علمى سالانه و ششمین اجلاس بین‌المللى انجمن اسلامى پزشکى آمریکاى شمالى] جمع پزشکان مسلمان مقیم آمریکا، دربارۀ نقش اسلام و ایران در توسعه علوم پزشکى، و فیلم‌نامه جدید «انقلاب تنها» را خواندم. بولتن و جراید را هم دیدم؛ به اضافه مجموعه اخبار در کامپیوتر که کار معمول هر روز است. عصر از استخر استفاده‌ کردم؛ بنا بود، قطع آب داشته باشیم‌ که قطع نشد.

[آری فلیشر]، سخنگوى وزارت امور خارجه آمریکا، از اقدام ایران در جلوگیرى از کارهاى اکتشافى آذربایجان در میدان نفتى البرز در دریاى خزر، اظهار نگرانى‌ کرده و به نحوى جانب آذربایجان را گرفته و [استیون مان]، مشاور نفتى آمریکا [در امور انرژی دریای خزر] هم به باکو رفته و یک نماینده مجلس ترکیه، حمایت ترکیه از آذربایجان در مقابل ایران را خواسته و سخنگوى وزارت امور خارجه انگلیس هم حرف‌هاى سفیرشان در تهران را اصلاح کرده و در باکو هم تظاهرات محدودى در مقابل سفارت ایران انجام شده است.

اوپک، تصویب‌ کرده یک میلیون بشکه در روز، از تولید خود بکاهد؛ به‌ خاطر حفظ قیمت نفت. کُندشدن نرخ رشد اقتصادى جهان، به خصوص آمریکا، تقاضاى نفت را کم‌ کرده است و آمریکا با این‌ کاهش، مخالفت‌ کرده است. آمریکا از پیمان منع تولید سلاح‌هاى میکروبى‌ کناره‌گیرى‌ کرده‌ که عملاً پیمان را بى‌خاصیت خواهد کرد.

مردم مقدونیه، از نوعى جانبدارى غرب از بعضى خواسته‌هاى آلبانى‌تبارها، خشمگین‌اند و آتش‌بس هم بعد از چهار روز زدوخورد، در مقدونیه برقرار شده است. [عبدالرحمن] وحید، رئیس‌جمهور معزول اندونزى، امروز به عنوان معالجه به آمریکا رفت که نوعى فرار است و مجمع مشورتى اندونزى، خمرچین، از رهبران احزاب اسلامى را به عنوان معاون خانم [مگاواتی] سوکارنو، [رئیس‌جمهور اندونزی]، انتخاب کرد.

ژنرال [الکساندر] هیگ، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا، ایران را تهدید کرده‌ که اگر در صلح خاورمیانه، به کارشکنى ادامه دهد، مورد بمباران از سوى اسرائیل قرار خواهد گرفت و سناى آمریکا، با نُه رأى موافق و دو رأى مخالف، تحریم ایران و لیبى را براى پنج سال تمدید کرد.

قاتل زنان خودفروش مشهد، شناسایى و دستگیر شد؛ فردى به نام سعید حنایى‌ که شاگرد بنّاست و به ۱۶ فقره قتل اعتراف‌ کرده و مى‌گویند، سه قتل هم توسط دیگران بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها