|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| پانزدهم مرداد

اختلاف مجلس و قوه قضاییه بر سر حقوقدانان شورای نگهبان

هاشمی رفسنجانی روز پانزدهم مرداد در مورد اختلاف مهدی کروبی رئیس وقت مجلس و هاشمی شاهرودی رئیس وقت دستگاه قضا و جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حل و فصل آن و نظرات جناح چپ و راست نوشته است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

اختلاف مجلس و قوه قضاییه بر سر حقوقدانان شورای نگهبان

[آقاى سوپوت کایموک]، سفیر تایلند آمد. وضع کشورش و آثار منفى باقیمانده از شوک منفى اقتصادىِ سه سال قبل را گفت و خواستار همکارى بیشتر ایران، براى کم‌کردن مشکلاتشان شد. گفتم، در قلمرو گاز، میگو و توریسم، همکارى بیشترى مى‌توانیم داشته باشیم.

اعضاى هیئت‌مدیره تعاونى دام‌گستر آمدند. گزارشى از پیشرفت‌ کار سایت گاودارى را دادند. ده سال پیش، با کمک من، از حساب ۲۱۰ کار آن شروع شده، ولى با تأخیر زیاد، اکنون فقط بخشى از آن به بهره‌بردارى رسیده است؛ براى نگهدارى ۳۰ هزار گاو با صنایع جنبى و مرافقات دیگر طراحى شده. براى حل مشکل سند و وام و آب استمداد کردند.

آقاى حسین مرعشى، [نماینده کرمان] آمد. پیشنهادهایى در مورد جلسه عصر مجمع [تشخیص مصلحت نظام] داشت. عصر، جلسه فوق‌العاده مجمع را تشکیل دادیم. سه ساعت و نیم طول کشید. آقایان [سیدمحمود] شاهرودى، [رئیس قوه قضائیه]، [مهدی] کروبى، [رئیس مجلس]، و [احمد] جنتى، [دبیر شورای نگهبان]، نظراتشان در مورد اختلافشان را تشریح کردند. به دستور رهبرى، براى حل معضل وارد بحث شدیم.

نظر جناح راست، این بود که با انتخاب دو حقوقدان دیگر، شوراى نگهبان تشکیل مى‌شود و جناح چپ حل مشکل را از طریق اعلام رسمیت شوراى نگهبان با نُه عضو مى‌دانستند. سرانجام با پیشنهاد من، تصویب شد که هر دو را انجام بدهند و نامه‌اى براى رهبرى تهیه و ارسال شد. جلسه خوبى بود و در فضاى دوستانه‌اى حل شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها