|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| نوزدهم مرداد

روایتی از یک سند مهم سرّى در مورد لزوم تداوم خصومت میان ایران و آمریکا

هاشمی رفسنجانی روز نوزدهم خرداد در مورد مطالعه بولتن‌ها، حضور در راهپیمایی حمایت از انتفاضه، دیدار با مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و برخی اخبار خارجی نوشته است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

روایتی از یک سند مهم سرّى در مورد لزوم تداوم خصومت میان ایران و آمریکا

پیش از ظهر، براى شرکت در مراسم راهپیمایى حمایت از انتفاضه فلسطین رفتم. بخشى از خیابان انقلاب تا مقابل دانشگاه [تهران] را در صفوف مردم بودم.‌ گرم ابراز احساسات کردند؛ مثل راهپیمایى‌هاى معمولى، جمعیت زیاد نبود و شهرستان‌ها، بهتر از تهران بود.

بولتن‌هاى زیادى براى مطالعه به خانه آورده بودم. وقت را پُر کرد؛ من‌جمله یک سند مهم سرّى که کارشناسان آمریکایى، دربارۀ ضررهاى خصومت با ایران و منافع همکارى دو کشور، براى دولت آمریکا تهیه کرده‌اند.

مهدى، [مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت]، مطالب زیادى دربارۀ سیاست‌ها و تکنولوژى‌هاى انرژى و نفت و گاز گفت؛ من‌جمله اینکه تأخیر صدورگاز ایران به ترکیه به خاطر تأخیر ایران در آماده‌سازى مرکز سنجش گاز است که قرار است، به تأیید یکى از شرکت‌هاى معتبر جهان برسد و هنوز نرسیده و از ضرر فراوان تولید اتومبیل‌هاى ایرانى با کیفیت پایین، من‌جمله [مصرف] سوخت زیاد و آلوده‌کردن محیط زیست. براى بازدید مرکز تحقیقات نفت و گاز و درخصوص تکنولوژى حذف سکوهاى نفتى در دریا و بُردن تأسیسات لازم در کف دریا و سر چاه‌ها، عازم اروپاست.

اعلام شد که ۵۰ هواپیماى جنگى و پشتیبانی آمریکا و انگلیس، بعضى تأسیسات جنوب عراق را بمباران کرده‌اند. عراق گفت، فقط یک کشته و 11 زخمى داشته. اسرائیل به تلافى بمب‌گذارى دیروز در بیت‌المقدس، چندین دفتر حکومت خودگردان [فلسطین] را تصرف کرده و با [هواپیمای] اف-16 کرانه غربى را بمباران کرده است.

در مقدونیه، جنگ داخلى ادامه دارد و مذاکرات متوقف شده و صحبت از تجزیه کشور است. ترکیه، بخش ترکى رادیو [دویچه‌وله] آلمان و بى‌بى‌سى را ممنوع کرده است. سلطانعلى [محمدزاده]، باغبان جدید منزل‌ گفت، حقوق ماه خود را گرفته، ولی در اتوبوس سارق از جیب او زده است؛ گفتم جبران می‌کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها