|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و پنجم مرداد

بحث‌های ادامه دار در مورد کابینه پیشنهادی/ اوضاع بحرانی فلسطین

هاشمی رفسنجانی روز بیست و پنجم خرداد در مورد کابینه پیشنهادی خاتمی و انتقادها به آن، اوضاع فلسطین، اختلاف ایران و جمهوری آذربایجان و سیل گلستان نوشته‌است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

بحث‌های ادامه دار در مورد کابینه پیشنهادی/ اوضاع بحرانی فلسطین

در منزل و دفتر کوشک، کار مى‌کردم. وقت زیادى صرف مطالعه گزارش‌ها و مقدمه کتاب «یاد یاران» و نوشته خاطرات عفت [=کتاب پابه‌پای سرو] شد. بحث و انتقاد بر سر صلاحیت اعضاى پیشنهادى آقاى خاتمى، [رئیس‌جمهور]، براى کابینه جدید ادامه دارد؛ گرچه کمى فروکش‌ کرده است. تقریباً اجماعى است که کابینه جدید، ضعیف‌تر از گذشته است و خارجى‌ها، بیشتر به تسلیم‌شدن آقاى خاتمى حمل مى‌کنند که چنین نیست و خود ایشان آنها را پذیرفته است.

در فلسطین، اوضاع بحرانى‌تر شده؛ یک فلسطینى مبارز، در زندان حکومت خودگردان، پس از یک هفته بازداشت، فوت کرده که براى [یاسر] عرفات، [رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین]، باعث شرمسارى است و چهار فلسطینى عضو سازمان الفتح عرفات، در یک نزاع داخلى‌ کشته شده‌اند و سه نفر هم زخمى‌اند؛ شرمسارى دیگر. فرستاده ویژه اروپا براى میانجى‌گرى هم پس از ملاقات‌هایش، ابراز بدبینى کرده و آمریکا هم منطقه را بحرانى معرفى مى‌کند.

آمریکا و ترکیه، در مورد اختلاف ایران و جمهورى آذربایجان [در مورد میدان نفتی در دریای خزر]، نوعى جانبدارى از آذربایجان کرده‌اند. در مقدونیه، آتش‌بس برقرار شده و دولت مقدونیه، پذیرفته که زبان آلبانى هم رسمیت داشته باشد. در افغانستان، فرستادگان ویژه آمریکا و آلمان و استرالیا، براى نجات بازداشت‌شدگان مُبشران مسیحى که به جرم تبلیغ مسیحیت، از سوى طالبان بازداشت شده‌اند، ناکام مانده‌اند. نگران کیفرهاى تند هستند؛ اینها جزو افرادى هستند که به عنوان امدادگرى به افغانستان رفته‌اند.

مشکلات سیل استان‌ گلستان و جاجرم، حل‌ نشده و مردم از ضعف امدادها و پیدا نشدن بسیارى از مفقودان ناراحت‌اند. تاکنون در گلستان ۲۰۵ جسد پیدا شده و ۲۵۵ نفر هم مفقود هستند؛ لابد زیرگل‌ولای یا در اعماق دریاچه سد گلستان هستند و ۴۰ نفر هم در جاجرم، کشته و مفقود دارند. سیل عظیمى هم در رودخانه اترک جارى شده و تاکنون مهار شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها