|

پارلمان بنگلادش منحل شد

رسانه‌ها به نقل از دفتر رئیس‌جمهور بنگلادش از انحلال پارلمان این کشور خبر دادند.

پارلمان بنگلادش منحل شد

به گزارش شبکه شرق،  به دنبال اعتراض‌های خونین در بنگلادش و گریختن نخست وزیر شیخ حسینا از این کشور، پارلمان این کشور با اعلام دفتر ریاست جمهوری منحل شد.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد که یک روز پس از استعفا و فرار شیخ حسینا نخست وزیر بنگلادش در پی هفته‌ها ناآرامی‌های مرگبار، دفتر ریاست جمهوری، پارلمان این کشور را منحل اعلام کرد.

سازمان دهندگان اعتراض‌ها برنامه ریزی کردند تا با مقام‌های ارتش بنگلادش دیدار کنند درحالیکه تاکید دارند که دولت تحت رهبری ارتش را نخواهند پذیرفت.

شیخ حسینا، ۷۶ ساله که اکنون به هند گریخته است، از سال ۲۰۰۹ میلادی بعنوان نخست وزیر بنگلادش بر سرکار آمد و در انتخابات ژانویه گذشته نیز برای چهارمین بار در انتخابات پیروز شد. این ناآرامی‌ها در دوره صدارت وی بی‌سابقه بود.

در همین حال روزنامه هندوستان تایمز نیز گزارش داد: سوبرامانیام جایشنکار وزیر خارجه هند امروز سه‌شنبه در جلسه پارلمان گفت که دهلی نو با فرمانده ارتش بنگلادش گفتگو کرده تا از امنیت بیش از ۱۰ هزار دانشجوی هندی در آن کشور اطمینان حاصل کند.

به دنبال بحران سیاسی در بنگلادش، هند نیروهای اضافی به مرز با آن کشور اعزام کرده است. جایشنکار در این راستا از گارد مرزی خواسته تا به طور ویژه‌ای با توجه به وضعیت بنگلادش در حالت آماده باش باقی بمانند.

وزیر خارجه هند در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان این کشور در مورد احتمال دخالت یک قدرت خارجی در بحران بنگلادش، این مساله را رد نکرد.

هند و بنگلادش مرزی به وسعت ۴ هزار و ۹۶ کیلومتر و روابط نزدیک فرهنگی و اقتصادی با یکدیگر دارد. نارندرا مودی نخست وزیر هند دیروز (دوشنبه) نشستی در رابطه با وضعیت بنگلادش برگذار کرد.

نگرانی‌هایی وجود دارد که تنش‌های ادامه دار در بنگلادش می‌تواند به هند راه پیدا کند. گفته می‌شود که دهلی نو در مدت ۱۵ سال نخست وزیری شیخ حسینا از وی حمایت کرده است.

۵ ایالت هند مرز مشترک با بنگلادش دارند. این کشور در سال ۱۹۷۱ پس از جنگ با پاکستانف استقلال یافت. طبق داده‌های نوامبر سال گذشته دولت هند، حدود ۹۱۵.۳ کیلومتر از مرز مشترک با بنگلادش حصارکشی نشده است.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها