|

بیانیه جدید حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی/ اسرائیل بر ترور «یحیی السنوار» تاکید کرد

واکنش‌ها به انتخاب «یحیی السنوار» به عنوان جانشین اسماعیل هنیه و رئیس دفتر سیاسی حماس ادامه دارد. اسرائیل، حذف یحیی السنوار را یکی از اهداف اصلی خود اعلام کرده است، اما تاکنون موفق به چنین کاری نشده است.

بیانیه جدید حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی/ اسرائیل بر ترور «یحیی السنوار» تاکید کرد

به گزارش شبکه شرق، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «انتخاب «یحیی السنوار» تاکیدی است بر اینکه اهداف اسرائیل از شهادت رهبران مقاومت شکست خورده و راه به جایی نبرده است.»

شامگاه سه‌شنبه «۱۶ مرداد ۱۴۰۳»، حماس اعلام کرد که «یحیی السنوار» به عنوان جانشین «اسماعیل هینه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش انتخاب شده است. اسرائیل، «یحیی السنوار» را مغز متفکر حمله هفتم اکتبر می‌داند و از این رو، آشکارا او را به ترور تهدید کرده است. یحیی السنوار از جمله رهبران حماس است که آمریکا نام او را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است.

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «انتخاب «یحیی السنوار» تاکیدی است بر اینکه اهداف اسرائیل از شهادت رهبران مقاومت شکست خورده و راه به جایی نبرده است.» حزب‌الله لبنان در این بیانیه همچنین، انتخاب «یحیی السنوار» به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس و جانشین «اسماعیل هنیه» را تبریک گفت.

در این بیانیه آمده است که «این انتخاب پیامی قوی و قاطع به دشمن اسرائیلی و آمریکا و دیگر هم‌پیمانان آن است مبنی بر اینکه حماس در تصمیم‌گیری‌های‌اش، کاملا یکپارچه و متحد، در اصول خود قاطع و در پایبندی به گزینه‌های اصلی خویش ثابت است.»

حزب‌الله تاکید کرد که «انتخاب رئیس جدید دفتر سیاسی حماس در این بازه زمانی مهم و در بحبوحه جنگ، ایمان و اراده امت و ملت‌های منطقه به یکچارچه‌سازی تلاش‌ها و اصرار بر ادامه راه مقاومت تا آزادسازی کامل این سرزمین را افزایش خواهد داد.»

«یحیی السنوار» ۶۲ ساله، پیش‌تر، رئیس حماس در نوار غزه بوده است.

این تصمیم پس از شهادت اسماعیل هنیه در «۱۰ مرداد»، صورت گرفت که در عملیات اسرائیل، به همراه محافظش در اقامتگاه خود در تهران به شهادت رسید.

«یحیی ابراهیم السنوار» مشهور به «ابوابراهیم»، رئیس حکومت حماس در نوار غزه، در «۲۹ اکتبر ۱۹۶۲» (آبان ۱۳۴۱) متولد شده است؛ از او به عنوان موسس سازمان امنیتی حماس (مجد) یاد می‌شود. ارتش اسرائیل «یحیی السنوار» را عامل اصلی حمله هفتم اکتبر «۱۵ مهر ۱۴۰۲» می‌داند.

اسرائیل، حذف یحیی السنوار را یکی از اهداف جنگ علیه غزه اعلام کرده است، اما تاکنون موفق به چنین کاری نشده است.

السنوار در سال ۱۹۸۹ میلادی (۱۳۶۸ شمسی) از سوی دادگاهی در اسرائیل به چهار باره زندان ابد به علاوه ۲۵ سال زندان محکوم شد، اما در نهایت، بعد از ۲۲ سال زندان، در سال ۲۰۱۱، در معامله و مبادله زندانیان با اسرائیل آزاد شد.

او از جمله رهبران حماس به شمار می‌رود که آمریکا نام او را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است.

به نظر می‌رسد که السنوار با تسلط نظامی و اشراف علمی تاریخی و همچنین تسلط بر چند زبان، از جمله عبری، یک مدیر توانمند است که انتخاب او اختلافات داخلی سران حماس برای جهت‌گیری‌ها را به حداقل می‌رساند.

جهاد اسلامی: انتخاب السنوار، پیامی قاطع به دشمن است

جنبش جهاد اسلامی فلسطین با صدور بیانیه اعلام کرد که انتخاب «یحیی السنوار» به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس پیامی قاطع به دشمن است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن تبریک انتخاب «یحیی السنوار» به عنوان جانشین «اسماعیل هنیه» و رئیس جدید دفتر سیاسی حماس، تاکید کرد که این انتخاب پیامی قاطع به دشمن اسرائیلی دارد.

در بیانیه جنبش جهاد اسلامی آمده است که رایزنی‌های داخلی موفقیت‌آمیز برادران در جنبش حماس و پرکردن سریع خلا ایجادشده پس از ترور هنیه علیرغم ادامه جنگ، پیامی قاطع به دشمن اسرائیلی است مبنی بر اینکه حماس همچنان قوی و منسجم است و دشمن با وجود نسل‌کشی در غزه نتوانسته به چارچوب و ساختار این جنبش خدشه‌ای وارد کند.

این جنبش فلسطینی برای یحیی سنوار و رهبران جنبش حماس در مسیر تحقق اهداف ملت فلسطین در زمینه آزادسازی، بازگشت و بیرون راندن اشغالگران آرزوی موفقیت کرد.

شامگاه سه‌شنبه، حماس اعلام کرد که «یحیی السنوار» به عنوان جانشین «اسماعیل هینه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش انتخاب شده است. این انتخاب با خشم اسرائیل و تبریک مقاومت همراه شده است.

 «اسرائیل کاتس» وزیر خارجه اسرائیل نتوانست خشم و عصبانیت خود را پنهان کند و در توئیتی نوشت: «انتخاب السنوار به عنوان جانشین اسماعیل دلیل دیگری برای ضرورت ترور فوری او و نابودی حماس است».

در این میان روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت که انتخاب یحیی سنوار به عنوان جانشین اسماعیل هنیه، اشاره به این دارد که رهبران حماس با گذشت 10 ماه از آغاز جنگ، همچنان حامی عملیات هفتم اکتبر  هستند.

تاکید مقامات اسرائیل بر ترور یحیی السنوار

مقامات ارشد اسرائیل بر ترور «یحیی السنوار»  رهبر سیاسی جدید حماس تاکید کردند.

به نقل از الجزیره، مقامات اسرائیلی  از انتصاب «یحیی السنوار» به رهبری سیاسی جنبش حماس خشمگین هستند. تل‌آویو، «یحیی السنوار» را مغز متفکر حمله هفتم اکتبر می‌داند و از این رو، آشکارا او را به ترور تهدید کرده است.

بر این اساس، یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل بر ترور یحیی سنوار، رهبر سیاسی جدید حماس تاکید کرد.

کاتز در این‌باره گفت: «انتصاب سنوار به عنوان رهبر سیاسی حماس چیزی فراتر از بهانه‌ای برای ترور اوست.»

دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل نیز در این‌باره گفت: «تنها تدارکات و هدفی که اسرائیل برای سنوار دارد، این است که وی را به سرنوشت «محمد الضیف»، فرمانده نظامی حماس دچار کند.»

اسرائیل  مدعی ترور «محمد الضیف» در حمله «۱۳ ژوئیه»، به خان یونس است؛ موضوعی که حماس تاکنون آن را تایید نکرده است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، پس از حمله هفتم اکتبر، یحیی السنوار را یک مرده متحرک نامید که در نهایت، به دست موساد ترور خواهد شد.

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها