|

پکن: ترور هنیه تجاوز به حق حاکمیت ایران بود

وزیر خارجه چین گفت: پکن ترور شهید هنیه را ناقض هنجارهای بین‌المللی، تجاوز به حق حاکمیت ایران و تضعیف روند مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه دانسته و آن را به‌شدت محکوم می‌کند.

به گزارش شبکه شرق، وزیر خارجه چین ضمن محکوم کردن ترور شهید «اسماعیل هنیه» توسط رژیم صهیونیستی، این اقدامات را ناقض منشور ملل متحد و موجب تضعیف تلاش‌ها برای آتش‌بس دانست.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین ترور شهید «اسماعیل هنیه» رهبر سیاسی حماس را به‌شدت محکوم کرد و گفت این حادثه «مصداق نقض هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل و منشور ملل متحد است».

وزیر خارجه چین هشدار داد که «قتل و کشتار موجب تشدید مضاعف تنش‌ها خواهد شد و همین حالا هم منطقه را به وضعیتی خطرناک‌تر از قبل سوق داده است».

او در ادامه به طرفین یادآوری کرد که انتقام‌جویی به افزایش وخامت وضعیت و تشدید مناقشه منجر خواهد شد.

در پی ترور شهید هنیه در تهران و به‌شهادت‌رسیدن «فواد شکر» فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان در حمله رژیم صهیونیستی به بیروت، تنش‌های منطقه به‌شدت افزایش یافته و ایالات متحده ادوات جنگی خود از جمله جنگنده‌ها و ناوهای هواپیمابرش را به منطقه آورده تا در برابر پاسخ احتمالی ایران و حزب‌الله، از رژیم اشغالگر حفاظت کند.

وزارت خارجه چین اعلام کرد که وانگ یی در روز سه‌شنبه در تماس‌های تلفنی با همتایان مصری و اردنی خود، درباره ترور شهید هنیه گفت‌وگو و مخالفت قاطع چین با این ترورها را اعلام کرده است.

به گزارش آناتولی، وزیر خارجه چین در این تماس‌ها گفت پکن ترور شهید هنیه را ناقض هنجارهای بین‌المللی، تجاوز به حق حاکمیت ایران و تضعیف روند مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه دانسته و آن را به‌شدت محکوم می‌کند.

این دیپلمات ارشد چینی همچنین با بیان اینکه در مسئله جنگ غزه نباید هیچ استاندارد دوگانه‌ای وجود داشته باشد، گفت: «این ترور اصول اساسی منشور ملل متحد را نقض می‌کند. برای جلوگیری از وخامت و تشدید تنش‌ها، باید هرچه سریع‌تر به آتش‌بس جامع و دائمی در غزه دست یافت.»

او تأکید کرد اقدامات رژیم صهیونیستی احتمال دستیابی به آتش‌بس را کاهش داده است.

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها