|

دبیرکل شریان مطرح کرد:

هشدار شریان به «مسعود پزشکیان»/ درباره کابینه پزشکیان با قالیباف رایزنی شده است

دبیرکل شریان می‌گوید که شریان، رویه همکاری با دولت را در نظر دارد؛ هر چند که «مسعود پزشکیان» به پیشنهاد او برای جلسه با اعضای شریان هنوز پاسخی نداده است.

هشدار شریان به «مسعود پزشکیان»/ درباره کابینه پزشکیان با قالیباف رایزنی شده است

به گزارش شبکه شرق، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و دبیرکل شریان ضمن هشدار به «مسعود پزشکیان» درباره حساسیت‌های مجلس، گفت: «نگاه مجلس کمک به دولت  است؛ به‌دنبال تحت فشار قرار دادن دولت و اذیت کردن آن نیست، اما حواس دولت هم باید به این باشد که همان‌طور که رهبری فرمودند، به حساسیت‌های مجلس توجه کند.

جناح‌های مشهور به تندرو در مجلس چه رویکردی و چه رویه‌ای برای تعامل با دولت روی‌کار‌آمده با حمایت اصلاح‌طلبان، به ویژه در جلسه رای اعتماد به کابینه «مسعود پزشکیان» دارند؟

ابوالقاسم جراره، دبیرکل شریان که در مجلس حضور دارد، در پاسخ به این پرسش ابتدا، هشداری با محور حساسیت‌های مجلس را به رئیس‌جمهور می‌دهد و سپس می‌گوید اگر این حساسیت‌ها در معرفی اعضای پیشنهادی کابینه رعایت شود، شریان، رویه همکاری با دولت را در نظر دارد، هر چند که پزشکیان به پیشنهاد او برای جلسه با اعضای شریان هنوز پاسخی نداده است.

 دولتِ سایه «سعید جلیلی» و تاکید او بر عدم تشکیل حزب، محور دیگر گفتگو با جراره بود، او می‌گوید: «تفاوتی میان دولت سایه و حزب وجود ندارد و مهم کمک به دولت و البته مطالبه‌گری از آن است.»

در ادامه، گفت‌وگو با ابوالقاسم جراره، نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیرکل شریان را می‌خوانید:

*آقای جراره! رئیس‌جمهور درباره لیست اعضای کابینه چهاردهم با فراکسیون انقلاب اسلامی و یا برای مثال با خود شما مشورت و رایزنی کرده است؟

اگر با آقای قالیباف صحبت کرده است را نمی‌دانم اما با ما صحبت نکرده است.

پزشکیان اگر صحبتی کرده باشد، با قالیباف بوده است، نه با فراکسیون انقلاب

*یعنی با قالیباف صحبت کرده است؟

نمی‌دانم و مطلع نیستم. منظور این است که اگر پزشکیان صحبتی کرده شاید با قالیباف صحبت کرده نه با ما و فراکسیون، لذا مطلع نیستیم و چیزی هم نگفتند.

*در فراکسیون انقلاب درباره دولت صحبتی شده است؟

خیر.

*شنیده شده لیست نهایی اعضای کابینه به فراکسیون‌ها داده شده است؛ آیا شما لیست را مشاهده کرده‌اید؟

خیر، لیست رسمی که متقن و دقیق باشد، مشاهده نکردم.

*یعنی لیست‌های غیررسمی را مشاهده کردید؟

منظور همان صحبت‌هایی است که این طرف و آن طرف گفته می‌شود، است. البته خیلی معتبر نیست و نمی‌شود به آنها اعتماد کرد.

به پزشکیان گفتم آماده برگزاری جلسه با شما هستیم

*با توجه به اینکه پیش از این پزشکیان گفته بود از همه جریان‌ها و گروه‌ها می‌خواهیم که افراد مورد نظر خود را برای حضور در کابینه پیشنهاد بدهند، آیا شریان فرد یا افرادی را برای حضور در کابینه به دولت معرفی کرده است؟

من خودم شفاهاً موضوع را با پزشکیان مطرح کردم و گفتم آماده‌ایم و اگر شما صلاح می‌دانید نشستی داشته باشیم و در این موضوع کمک کنیم، او نخواست. جای دیگر شاید گفته باشند اما با شریان این اتفاق نیفتاده است.

شاید پزشکیان پیشنهادم را فراموش کرده است

*یعنی استقبال نکردند؟

پزشکیان گفت جلسه می‌گذارم اما از آن زمان تا الان دو هفته گذشته است. البته نمی‌دانم شاید بنده خدا درگیر است و فراموش کرده اما من با پزشکیان مطرح کردم و در همان جلسه‌ای که به مجلس آمد این موضوع را به او گفتم.

پزشکیان با شریان جلسه نداشته است

من شنیدم که آقای پزشکیان به آقایان حدادعادل و رضایی گفته اند که پیشنهادات خود را بگویند، شاید اینها گزینه‌هایی به پزشکیان داده باشند اما با شریان جلسه‌ای نداشته است.

*در گفتگو با رئیس‌جمهور درباره وزارتخانه‌ها هم پیشنهاد یا نکته‌ای داشتید؟

پیشنهادی ندادم، بلکه پیشنهاد جلسه و کمک دادم. به این ترتیب که اگر ما می‌توانیم کمکی به دولتی کنیم شریان آماده است با شما بنشیند و نظراتش را مطرح کند.

مطلع نیستم جلیلی چه پیشنهادی به پزشکیان داده است

*آقای پزشکیان از افرادی نظیر جلیلی هم خواسته بودند که پیشنهادات خود را در مورد کابینه ارائه کند، شما از پیشنهادات جلیلی اطلاع دارید؟

مطلع نیستم.

*آقای جراره! صحبت‌های اخیر آقای جلیلی حاکی از این است که تمایل به تشکیل حزب ندارد و در نتیجه کماکان می‌خواهد در قالب دولت سایه فعالیت کند، این در حالی است که مطالبه‌گری تحت عنوان دولت سایه مانع‌تراشی قلمداد می‌شود و اگر در قالب حزب باشد، مطالبه‌گری و یا انتقاد سازنده گفته می‌شود، نظر شما در این مورد به چه صورت است؟

اینها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. احزاب چارچوب، تشکیلات و اهدافی برای خود تعریف کردند، طبیعتاً با دولت در سایه تفاوت‌هایی دارند اما در واقع همه از جمله احزاب و دولت سایه فرقی نمی‌کنند، اگر نگاه کمک به دولت داشته باشد، قطعا خوب است.

در فضای رقابتی احزاب با یکدیگر رقابت می‌کنند و بسیار طبیعی است، کما اینکه ما هم در فضای انتخابات رقابت می‌کردیم اما بعد از انتخابات دیگر رقابتی نداریم، همگی می‌خواهیم کمک کنیم که مسائل، مشکلات و دغدغه‌های مردم رفع شود، در این شرایط اسمش می‌تواند دولت در سایه باشد و یا حزب. از نطر من خیلی تفاوتی ندارند و حساسیت به نام‌ها نداشته باشیم. هر گروهی که نگاهش و مرامش کمک به دولت که همان کمک به مردم است، می‌تواند موثر باشد.

نکته این است که اعضای دولت سایه مشخص نیستند، برای مثال اعضای شریان مشخص هستند اما در مورد دولت سایه شفافیتی وجود ندارد...

مهم خروجی است، برای نمونه اینکه بدانیم در شریان چه کسانی هستند اما خروجی نداشته باشد اما دولت سایه خروجی خود را به دولت منعکس می‌کند و به عنوان مثال می‌گوید اگر این طرح را پیاده کنید در حوزه اقتصاد و کشاورزی کمک می‌کند و یا همین کاررا می‌تواند یک حزب مانند موتلفه یا شریان انجام دهد، وقتی فضا کمک کردن است، خیلی فرق نمی‌کند.

البته هم کمک کردن و هم مطالبه کردن، هر دو مهم است. اینکه همش گله کنیم و مانع ایجاد کنیم، قطعاً خوب نیست اما خوب است که در کنار همه پیشنهادات، کمک‌ها و طرح‌ها، راهکارها را هم ارائه کنیم و از این طرق به دولت کمک کنیم. البته خودم شخصاً خیلی روی نام‌ها حساسیت ندارم.

در حال حاضر اخباری آمده که چهره‌های نزدیک به جلیلی از جمله محسن منصوری مجوز رسانه دریافت کردند، دریافت مجوز رسانه دقیقه نودی آن هم توسط حامیان اصلی رقیب دولت، منجر به شکل‌گیری این ذهنیت می‌شود که حامیان دولت سایه برای انتقاد به دولت اسب خود را زین کردند و ...

وظیفه اصلی و رسالت آن اطلاع‌رسانی و تحلیل است و در همین راستا رسانه‌ها شکل می‌گیرند. البته امکان دارد یک رسانه تخلف کند. اینکه یک نفر رفته رسانه‌ای تاسیس کرده، از همین الان هم کسی هم خبر ندارد که برای مثال او مجوز برای یک رسانه گرفته که با استفاده از آن می‌خواهد دولت را بزند، قضاوت‌های این نوع، قضاوت‌های خوبی نیستند.

صحبت من این است که صدها رسانه داریم اگر با این فرض قضاوت کنیم که اگر اعضای هر دولتی مجوزی برای رسانه گرفت، به این معنی نیست که بخواهد دولت قبل یا بعد را بزند چراکه در این صورت همه باید مشغول تخریب یکدیگر باشند. به نظر بنده کار رسانه‌ای کردن کار خوبی است. هر کسی با ه گرایش سیاسی و عقیدتی در چهارچوب قوانین کشور می‌تواند مجوز رسانه دریافت کند و کار رسانه‌ای کند. این اتفاقات به نظر من کار بدی نیست.

*گفته می‌شود افرادی نظیر آقایان انصاری، پورمحمدی و ...برای وزارت کشور مطرح هستند، پیش‌بینی شما از نوع برخورد مجلس با این افراد به چه صورت است؟

مجلس دنبال بهانه‌گیری و اذیت کردن نیست، مجلس دنبال این است که برای کشور گزینه‌های خوبی انتخاب شوند، هر جا که گزینه‌ها، گزینه‌های قابل قبولی باشند، قطعا نگاه مجلس کمک به دولت است و به دنبال تحت فشار قرار دادن دولت و اذیت کردن آن نیست. اما حواس دولت هم باید به این باشد که همانطور رهبری فرمودند، به حساسیت‌های مجلس توجه کند.

*اعضای شریان حاضر در مجلس برای رأی دادن به اعضای کابینه دولت چهاردهم معیار خاصی را در دارند؟

نگاه ما در انتخاب کابینه، قطعاً نگاه منطقی خواهد بود، یعنی اصل کار براساس کمک به دولت است اما افراد هم باید چارچوب‌های لازم را داشته باشند یعنی سوابق روشن، عملکرد خوب و سلامت لازم را هم داشته باشند. اکر این ویژگی‌ها و شاخصه‌ها را داشته باشند، طبیعتاً همکاری و کمک می‌کنیم.

*اعضای شریان و جبهه پایداری درباره دولت و رأی اعتماد به کابینه جلسه تشکیل دادند؟

خیر، ما با جبهه پایداری هیچ جلسه‌ای نداشتیم.

منبع: خبر آنلاین
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها