|

دور دنیا در یک دقیقه

هدف ندارید؟ در معرض زوال عقل هستید!

نداشتن هدف در زندگی و فرصت‌های رشد در زندگی، خطر ابتلا به زوال عقل را بیش از پیش می‌کند. دانشگاه «ایلی‌نوی» آمریکا در مطالعاتی جدید، به این موضوع پرداخته است.

هدف ندارید؟ در معرض زوال عقل هستید!
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم.

ابتدا، در نیوزیلند، به ماجرای عجیب توزیع آب‌نبات‌های آلوده می‌پردازیم؛ سپس، به اسپانیا می‌رویم و کلیپ پرحاشیه خانم «کتی پری» را می‌بینیم. در آخر نیز، عواملی را که در بروز زوال عقل نقش دارند، بررسی می‌کنیم. 

نیوزیلند؛ توزیع آب‌نبات‌های آلوده به متامفتامین

کارمندان یک مرکز خیریه در نیوزیلند می‌گویند آب‌نبات‌هایی میان مردم توزیع کرده‌اند که مزه خاصی می‌دهد. پلیس می‌گوید مزه خاص این آب‌نبات‌ها به دلیل دوز بالای متامفتامین‌هاست!

بله! این مرکز خیریه ناخواسته و ناآگاهانه بسته‌های شیرینی آلوده به مواد مخدر به مردم داده است. چیزی حدود ۴۰۰ نفر به پلیس گزارش داده‌اند از این شیرینی‌ها دریافت کرده اند.

کسی در بیمارستان بستری نشده، چون مزه بد این آب‌نبات‌ها اجازه نمی‌دهد کسی آنها را بخورد. خوردن آنها مساوی با مرگ است. پلیس می‌گوید احتمالا قاچاقچیان در پوشش آب‌نبات و شیرینی مواد مخدر وارد کرده‌اند.

سرطان تخمدان؛ تست‌ تشخیص را جدی بگیرید

سرطان تخمدان یکی از عوامل مرگ و میر زنان است. تشخیص زودهنگام این عارضه و درمان سریع به افزایش نرخ زنده ماندن مبتلایان کمک می‌کند. 

محققان می‌گوید یک چهارم زنان مبتلا به سرطان تخمدان در صورتی که تست‌های تشخیص را به موقع بگذرانند، دست کم ۵ سال بیشتر از دیگر مبتلایانی که خبری از بیماری خود ندارند، زنده می‌مانند.

این تحقیق در بریتانیا صورت گرفته و به نظام درمان این کشور کمک می‌کند تا برنامه ملس و سراسری غربال‌گری سرطان تخمدان را در دستور کار خود قرار دهد.

خانم کتی پری دسته گل به آب داده است؟

انتشار تصاویر موزیک ویدیوی جدید خانم «کتی پری»، خواننده مشهور گویا دردسر ساز شده است. آنها مجوز حضور و فیلم‌برداری در منطقه حفاظت‌شده جزیره بالیریک اسپانیا را نداشته‌اند؛ اما... 

اما در کلیپ منتشرشده تصاویر این جزیره دیده می‌شود. همچنین اینکه تپه‌های شنی این جزیره متاثر از حضور خانم پری و گروه ایشان آسیب دیده است. 

تحقیق و بررسی درباره این ادعا آغاز شده است. تپه‌های شنی جزیره بالیریک اسپانیا منطقه‌ای غیرمسکونی و حفاظت شده است که البته عکاسی و فیلمبرداری با مجوز در آن اشکالی ندارد.

زوال عقل؛ آنها که سلامت روان ندارند در معرض هستند

نداشتن هدف در زندگی و فرصت‌های رشد در زندگی، خطر ابتلا به زوال عقل را بیش از پیش می‌کند. دانشگاه «ایلی‌نوی» آمریکا در مطالعاتی جدید، به این موضوع پرداخته است.

به عبارت دیگر، آنها که از سلامت روان برخوردار نیستند و یا کمتر برخوردار هستند، بیش از دیگران ممکن است به زوال عقل دچار شوند. دست کم بروز نشانه‌ها در این افراد بیشتر است.

مواردی که در این تحقیق و مطالعه به عنوان شاخص سلامت روان در نظر گرفته شده است، یکی داشتن هدف، دیگری تعامل و رابطه مثبت با دیگران، رشد شخصی، استقلال و پذیرش خود است.

جریمه نقدی یا زندان برای عضو گروه BTS

تست الکل آقای «سوگا» مثبت بوده و همین دلیل خوبی است برای پرداخت جریمه نقدی و یا بازداشت. البته سوگا سوار خودرو یا موتور نبوده است. او عضو گروه موسیقی محبوب BTS است.

سوگا اسکوتر برقی دارد. شهروندان سئول هفته پیش سوگا را در حالی که در کنار اسکوترش روی زمین خوابیده بود، پیدا کردند. 

با حضور پلیس در محل، او مجبور به تست الکل شد. جریمه نقدی برای سوگا به احتمال حدود ۱۰ میلیون وون (حدود ۶ هزار پند) تا ۲۰ میلیون وون و یا ۵ سال زندان خواهد بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها