|

بایدن حماس را به «عقب‌نشینی» از توافق آتش‌بس متهم کرد

رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی پیش اعلام کرد که حماس در حال «عقب‌نشینی» از طرح توافق پیشنهادی با اسرائیل برای برقراری آتش‌بس در غزه است.

بایدن حماس را به «عقب‌نشینی» از توافق آتش‌بس متهم کرد

به گزارش شبکه شرق از العربیه، در حالی که تلاش‌ کشورهای میانجی‌ (مصر، قطر و ایالات متحده) برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه میان اسرائیل و حماس همچنان ادامه دارد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه 30 مرداد، وارد قاهره شد.

انتظار می‌رود بلینکن با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری، بدر عبدالعطی، همتای مصری خود، و عباس کامل، رئیس سرویس اطلاعاتی که هفته گذشته در راس هیئت کشورش در مذاکرات دوحه و همچنین مذاکرات یکشنبه و دوشنبه گذشته در قاهره حضور داشت، دیدار کند.

از سویی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی پیش اعلام کرد که حماس در حال «عقب‌نشینی» از طرح توافق پیشنهادی با اسرائیل برای برقراری آتش‌بس در غزه است.

بایدن پس ازسخنرانی در جریان کنوانسیون ملی حزب دموکرات‌، در پاسخ به خبرنگاران در فرودگاه شیکاگو گفت که توافق پیشنهادی،«هنوز مطرح است اما هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست.»

او افزود: «اسرائیل می‌گوید که می‌تواند به نتیجه برسد در حالی که حماس اکنون در حال عقب‌نشینی است.»

بلینکن که قرار است پس از قاهره به دوحه نیز سفر کند، دوشنبه راهی تل‌آویو شد و اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با توافق پیشنهادی آمریکا موافقت کرده است.

بلینکن همچنین تاکید کرد «هر روز جنگ در نوار غزه، جان گروگان‌های اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهد.» به گفته او، پیشنهاد آمریکا در خصوص دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه، بهترین راه برای پایان دادن به رنج‌ها و تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینیان در غزه است.

موضع حماس

از سویی جنبش حماس با تاکید بر این که این نتانیاهو است که در دستیابی به توافق آتش‌بس، کارشکنی می‌کند، خاطرنشان کرد که حماس با پیشنهاد بایدن موافقت کرده و در دوم ژوئیه، این موضع خود را به کشورهای میانجی، اطلاع داد.

حماس در عین حال توضیح داد که نتانیاهو، شروط خود را در پیشنهاد مطرح شده آمریکا در مذاکرات هفته گذشته در دوحه وارد کرد و دولت آمریکا اجازه این کار را به نتانیاهو داد. حماس تاکید کرد که هرگز با این طرح تغییریافته، موافقیت نخواهد کرد.

یک مقام آگاه از مذاکرات آتش‌بس غزه، سه‌شنبه به «اکسیوس» گفت که طرف‌های اسرائیلی، مصری و آمریکایی در روزهای یکشنبه و دوشنبه در قاهره برای گفت‌وگو در خصوص «محور فیلادلفیا» (صلاح‌الدین) دیدار کردند.

این منبع آگاه از محتوای مذاکرات خاطرنشان کرد، هیئت اسرائیلی به دستور نتانیاهو، نقشه‌ای را ارائه کرد که نشان می‌دهد تل‌آویو تعداد نیروهای خود را در محور فیلادلفیا کاهش می‌دهد اما آنها را کاملا از این محور خارج نخواهد کرد.

بر اساس گزارش «اکسیوس»، این نقشه نشان می‌دهد که نیروهای اسرائیلی همچنان در امتداد محور «فیلادلفیا» مستقر هستند.

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها