|

درمان سرطان و یک گام بلند به پیش؟

آزمایش گسترده نخستین واکسن سرطان ریه

متخصصان سرطان، نخستین آزمایش بالینی واکسن سرطان ریه را در هفت کشور جهان آغاز کرده‌اند؛ بریتانیا، آمریکا، آلمان، مجارستان، لهستان، اسپانیا و ترکیه کشورهایی هستند که در این آزمایش حضور دارند.

آزمایش گسترده نخستین واکسن سرطان ریه
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌‌کنیم.

ابتدا، به اسپانیا می‌رویم و با یک مهاجر برزیلی قهرمان آشنا می‌شویم؛ سپس در تایلند، از نتایج آزمایش فرد مبتلا به «آبله میمونی» خبر می‌گیریم. در آخر هم خبر تهدید شدن «ترامپ» را به مرگ پیگیری می‌‌‌کنیم. 

آزمایش بالینی نخستین واکسن سرطان ریه

متخصصان سرطان، نخستین آزمایش بالینی واکسن سرطان ریه را در هفت کشور جهان آغاز کرده‌اند؛ بریتانیا، آمریکا، آلمان، مجارستان، لهستان، اسپانیا و ترکیه کشورهایی هستند که در این آزمایش حضور دارند.

این واکسن، از واکسن‌های «mRNA» و پیشگامانه است؛ این واکسن پاسخ سیستم ایمنی فرد را به سرطان تقویت می‌کند و بر خلاف شیمی‌درمانی، به سلول‌های سالم آسیب نمی‌ساند.

سرطان «ریه» یکی از مرگ‌بارترین انواع سرطان است و سالانه جان یک میلیون و ۸۰۰ هزار را می‌گیرد. انتشار تومورهای سرطانی ریه سریع و نرخ نجات مبتلایان پایین است.

مهاجر برزیلی قهرمان اسپانیایی‌ها شد

«فیلیپه داوید» این روزها مرد شماره یک اسپانیاست؛ او مهاجری برزیلی و نقاش ساختمان است، اما کاری کرده کارستان؛ نجات جان یک بچه که از بالکون یک ساختمان آویزان بوده است.

داوید صدای هیاهوی جمعیت که شاهد آویزان شدن یک کودک به نرده‌های بالکون یک ساختمان بوده اند، شنیده و به قول خودش دیگر فکر نکرده و دست به کار شده است.

مردم با پلیس آلیکانته تماس گرفته‌اند، اما فیلیپه با به خطر انداختن جان خودش بچه را نجات داده است. او می‌گوید در ۹ سال زندگی در اسپانیا گاهی توهین‌های نژادپرستانه شنیده اما در این ماجرا به آن توجه نکرده است.

شناسایی سویه مرگ‌بارتر آبله میمونی در تایلند

مرکز کنترل بیماری‌های واگیر تایلند اعلام می‌کند نخستین مورد از ابتلا به آبله میمونی این کشور به سویه مرگ‌بارتر این ویروس آلوده شده است. این فرد به آفریقا سفر کرده بوده است.

این شهروند، مردی ۶۶ ساله است. مرکز کنترل بیماری‌های تایلند ۴۳ نفر را که با این شهروند در تماس نزدیک بوده‌اند، شناسایی و رصد کرده‌ند. 

آنها تاکنون علایم خاص آبله میمونی را بروز نداده‌اند. البته ۲۱ روز مدت زمان مناسبی است که این افراد باید در کنترل باشند تا نشانه‌های بیماری را بروز دهند. 

پلیس در پی مردی که ترامپ را تهدید کرد

کلانتر «کوشیز‌کانتی» آریزونا برای «رونالد لی سیورود» ۶۶‌ساله اعلام تعقیب کرده است. این مرد در صفحات اجتماعی خود به «دونالد ترامپ» هشدار مرگ داده است.

ترامپ در واکنش به این پیغام گفته «من آن را نشنیده بودم. اما تعجب هم نمی‌کنم. به هر حال، من قرار است علیه افراد شرور کارهایی بکنم که دوست ندارند». اشاره ترامپ به سخت‌‌گیری در مرز مکزیک است.

این آخرین تهدید کاندیداهای ریاست‌جمهوری برای انتخابات ۵ نوامبر نیست. پیش‌تر، مردی از ویرجینیا، «کامالا هریس» و مردی دیگر از نیوهمپشایر، «دونالد ترامپ» را به مرگ تهدید کرده بودند.

لغو آزمایش بمب در سایت میراث جهانی اسکاتلند

قرار بود یک کارخانه تسلیحاتی بریتانیایی بمب‌های ضدنفر خود را در بخشی از «فلو کانتی» اسکاتلند آزمایش کند که از این خواسته عقب‌نشینی کرد.

یونسکو در ماه ژوئیه، مدفن‌های زغال‌سنگی استراث‌مور را در فهرست میراث جهانی قرار داده است. آنها نخستین باتلاق‌های زغال‌های نارس و بسیار نادر هستند.

این باتلاق‌ها، نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست و اکوسیستم منطقه و مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی دانرد. کارخانه تسلیحاتی ضمن لغو برنامه ادعا کرده کسی به آنها از اهمیت زیستی منطقه چیز نگفته بوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها