|

استرالیا و اصلاح قانون کار در ساعات غیر کاری

کارگر حق دارد به تماس کارفرما پاسخ ندهد

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

کارگر حق دارد به تماس کارفرما پاسخ ندهد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 

از کالیفرنیای برفی در تابستان شروع می‌کنیم. سپس به خانم فون‌درلاین در کمیسیون اتحادیه اروپا سر می‌زنیم. در آخر هم اصلاح قانون کار به نفع کارگران را در استرالیا پیگیری می‌کنیم.

 

کالیفرنیا؛ بارش برف در تابستان

شهروندان کالیفرنیای آمریکا پس از ۲۰ سال با سرزمین عجایب زمستانی در تابستان مواجه شده اند؛ لایه‌های برفی عجیب و غریب روی منطقه کوهستانی سیرا نوادا نشسته است!

اهالی کالیفرنیا امسال همچون سال‌های گذشته تابستان سوزانی را پشت سر گذاشتند و موج‌های پیاپی گرما را تحمل کردند. اما بارش برف در این گرما هم از عجایب است.

منطقه پس از بارش برف به قدری لغزنده شده، که مسئولان از گردشگران درخواست کرده اند نکات ایمنی حمل و نقل را رعایت کنند. بارش برف در تابستان کالیفرنیا، نخستین بار ۲۰ سال پیش رخ داده بود.

 

زوال عقل؛ تشخیص زودهنگام با همکاری هوش مصنوعی

محققان دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند داده‌‌های حاصل از اسکن‌های مغزی را با کمک هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می‌کنند تا خطر ابتلا به زوال عقل را زودتر از بروز تشخیص دهند.

هوش مصنوعی به روش تطبیقی و با مطالعه اسکن‌های مغزی فرد الگویی از تغییرات مغزی او به‌دست می‌آورد و اطلاعات مفیدی به پزشک می‌دهد. 

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد افراد مبتلا به دمانس یا زوال عقل به ۱۵۳ میلیون نفر در سراسر جهان برسد. در حال حاضر ۵۱ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند.

 

برابری جنسیتی؛ آرزوی اورسولا نقش بر آب شد؟

خانم اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا وقتی برای دومین بار روی کرسی ریاست نشست، یک هدف بیشتر نداشت؛ برابری جنسیتی در مشاغل عالی رتبه اتحادیه اروپا. 

او پس از شروع به کار جدید از کشورهای عضو درخواست کرد برای تشکیل کمیسیون‌ها، هم نماینده مرد و هم نماینده زن معرفی کنند، اما این درخواست تا کنون بی‌جواب مانده است. 

با این حساب کمیسیون جدیدی که در ماه دسامبر تشکیل می‌شود، نشانی از برابری جنسیتی با خود نخواهد داشت و تنها ۲۲ تا ۲۶ درصد نمایندگانش زن خواهد بود. در دور اول ریاست فون در لاین، ۴۴ درصد نمایندگان زن بودند!

 

دخالت امارات در سودان؛ لغو کنسرت مک‌لمور در دوبی

مک‌لمور، رپر آمریکایی تصمیم گرفته کنسرت ماه اکتبر خود را در دوبی لغو کند. پای جنگ داخلی سودان و حمایت نظامی امارات از یکی از گروههای درگیر جنگ در میان است.

این خواننده رپ می‌گوید تا زمانی که حمایت نظامی اماراتی‌ها از گروه پشتیبانی سریع سودان ادامه دارد و هزاران نفر جان خود را از دست می‌دهد، در دوبی کنسرت نخواهد داشت.

دولت امارات ادعای هرگونه دخالت نظامی در درگیری‌های داخلی سودان را رد کرده است. اما سازمان ملل در گزارش ماه ژانویه خود قید کرده امارات گروه محمد داگلو را حمایت نظامی می‌کند.

 

اصلاح قانون کار استرالیا؛ حق قطع ارتباط برای کارگران

قانون جدیدی در استرالیا تصویب شده است که به کارگران اجازه می‌دهد خارج از ساعات کاری ارتباطی با کارفرمای خود نداشته باشند و به او پاسخ ندهند. مگر این که جواب ندادن کاری غیر منطقی باشد.

در متن قانون آمده کارگر می‌تواند هرگونه تماس تلفنی، نامه الکترونیک و پیام‌های پلتفرم‌‌های مجازی مربوط به کار را در خارج از ساعات کاری بی‌پاسخ بگذارد.

این قانون «حق قطع ارتباط» نام دارد و با هدف اصلاح قوانین کار تصویب شده است. این قانون مانع از بهره‌کشی بدون حقوق در ساعات غیر کاری از کارگران خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها