|

عفاف و فساد؛ قانون جدید طالبان

زنان بیرون از خانه حرف نزنند

قانون جدید فساد و عفاف، علاوه بر این‌که حضور زنان را بیرون از خانه، محدودتر کرده است و آنها را مجبور به پوشاندن صورت و بدن می‌کند،‌ مانع از حرف زدن آنها هم می‌شود.

زنان بیرون از خانه حرف نزنند
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری‌تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌‌کنیم.

از صحرای «نوادا» و مرگ یک زن در جشنواره «مرد سوزان» شروع می‌‌کنیم؛ سپس، در استرالیا، علت کاهش اسپرم‌های ماهی «گوپی» را جویا می‌شویم. در افغانستان نیز، از قانون جدید و هولناک طالبان رونمایی می‌کنیم. 

آغاز جشنواره مرد سوزان با مرگ یک زن

تا نیروهای امدادی و افراد حاضر در جشنواره «مرد سوزان» در نوادای آمریکا به خودشان بجنبند، خانم «کندرا فریز» تمام کرده بود. احیا جواب نداد. او ۳۹ ساله بود.

علت مرگ مشخص نیست و جسد برای کالبدشکافی و سم‌شناسی منتقل شده است، اما جشنواره مرد سوزان با مرگ بیگانه نیست. سال گذشته نیز، یک مرد ۳۲ساله جان خود را از دست داد.

جشنواره «مرد سوزان» گردهمایی ۹‌روزه آمریکایی‌ها در صحرای «نوادا»، برای تمرین خلاقیت در زندگی و اداره شهر در شرایط سخت است. روز اول جشنواره امسال با بارش‌های شدید آغاز شد.

اتهام قتل عمد برای کاپیتان قایق سیسیلی

ماجراهای قایقی سیسیلی هنوز داغ است؛ قایقی با ۲۲ سرنشین که هفت نفر آنها غرق شده و ۱۵ نفر نجات یافته‌اند. از جمله نجات یافته‌ها کاپیتان این قایق است. او به قتل عمد متهم شده است.

در میان قربانیان، نام غول صنعت فناوری بریتانیا «مایک لینچ» و همچنین رئیس بانک مورگان استنلی دیده می‌شود. شاید حضور همین دو نام باعث شده ماجرا با جدیت بیشتری دنبال شود.

ابتدا، گفته شد طوفان باعث غرق شدن این کشتی کوچک و لوکس شده است، اما حالا دادستان علیه کاپیتان این کشتی اقامه دعوا کرده است؛ او متهم به قتل عمد است و باید با وکیل در دادگاه دفاع کند.

داروی ضدافسردگی ما و انقراض ماهی‌های گوپی

تحقیقاتی در استرالیا نشان می‌دهد داروهایی که انسان‌ برای درمان خود می‌خورد، رفتار ماهی‌ها را تغییر می‌دهد. برای مثال، گوپی‌ها به انقراض نزدیک شده‌اند. ماجرا خیلی هم پیچیده نیست. 

نفوذ فاضلاب‌های انسانی به آبراهه‌ها و زیستگاه‌ ماهی‌ها باعث می‌شود این موجودات از آلودگی دارویی آب متاثر شوند. این روزها فلوکستین و پروزاک همه جا هستند.

پروزاک روی تعداد اسپرم ماهی‌های نر گوپی تاثیر می‌گذارد، حیات آنها را به خطر می‌اندازد و در نهایت باعث انقراض جمعیت گوپی‌ها می‌شود. 

قانون ترسناک طالبان؛ زنان بیرون از خانه حرف نزنند!

طالبان در افغانستان از قوانین جدیدی با نام «فساد و عفاف» رونمایی کرده است که به‌زعم سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری، ترسناک است. زنان قربانیان این قوانین هستند.

قانون جدید فساد و عفاف، علاوه بر این‌که حضور زنان را بیرون از خانه، محدودتر کرده است و آنها را مجبور به پوشاندن صورت و بدن می‌کند،‌ مانع از حرف زدن آنها هم می‌شود. 

در قانون جدید طالبان، موجودیت زنان موجب به گناه افتادن مردان تلقی می‌شود. زنان افغان در خانه هم نباید با صدای بلند حرف بزنند، مبادا کسی بیرون از خانه بشنود.

نخست‌وزیر بریتانیا علیه هلی‌کوپتر VIP

سرانجام نخست‌وزیر بریتانیا، «کی‌یر استارمر»، نسخه پروازهای ویژه و هلی‌کوپترهای «VIP» را برای ساختمان شماره ۱۰ پیچید تا دیگر حرف و حدیثی درباره بریزوبپاش‌های دولتی در میان نباشد.

ارزش قرارداد هلی‌کوپتر «VIP» نخست‌وزیری، ۴۰ میلیون پوند بود و در زمان «ریشی سوناک» نخست‌وزیر سابق منعقد شده بود. این قرارداد دیگر تمدید نمی‌شود.

هزینه پرواز با هلی‌کوپترهای اختصاصی بالاست و البته که در تضاد با اهداف محیط‌زیستی هم هست. سوناک در دوران حضور خود حتی برای مسیرهای کوتاه هم از هلی‌کوپتر استفاده کرده بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها