|

دور دنیا در یک دقیقه

ونزوئلا و مشروعیت دموکراتیک؛ اتحادیه اروپا مادورو را به رسمیت نمی‌شناسد

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

ونزوئلا و مشروعیت دموکراتیک؛ اتحادیه اروپا مادورو را به رسمیت نمی‌شناسد
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ابتدا به آلمان می‌رویم که تراژدی زولینگن را پشت سر گذاشته است. سپس راهی آمریکا و ماجراهای پشه‌ای می‌شویم. در آخر هم به مجمومیت دو روزنامه‌نگار در هنگ‌کنگ می‌پردازیم.

 

آلمان؛ دود معرکه زولینگن در چشم پناهجویان

اتفاقات ناگواری که در زولینگن آلمان رخ داد حالا مقامات این کشور را وادار کرده در قوانین بازنگری و سختگیرانه‌تر عمل کنند؛ مثل مبادرت بر بازرسی و استفاده از شوکر. 

جمعه گذشته چاقو‌کشی یک پناهجوی سوری مسلمان در زولینگن وسط یک جشنواره خیابانی جان سه نفر را گرفت و تا چند روز آلمانی‌ها را متاثر کرد.

دولت آلمان تصمیم گرفته مسیر دسترسی به اسلحه سرد و گرم را محدودتر و از پلیس بخواهد در اماکن شلوغ حمل آن را بررسی کند. همچنین در پذیرش پناه‌جویان سختگیرانه‌تر عمل شود.

 

آمریکا؛ نیش پشه باز هم قربانی گرفت

مقامات بهداشتی ویسکانسین و ایلی‌نوی آمریکا از مرگ سه نفر پس از نیش پشه خبر می‌دهند. این بار پای ویروس نیل غربی در میان است. پیشتر ویروس التهاب عفونی اسب شرقی با نیش پشه قربانی گرفته بود. 

نیل غربی هم از دسته ویروس‌های RNA است و اغلب با نیش پشه‌های کولکس منتقل می‌شود. این ویروس در انسان با بثورات پوستی،‌ اسهال و استفراغ و تب همراه است.

این ویروس در هر ۱۵۰ نفر به طور معمول باعث مرگ یک نفر می‌شود. ویروس نیل غربی ابتدا در سال ۱۹۹۹ در آمریکا مشاهده شد و پس از آن به تدریج گسترش یافت.

 

ونزوئلا؛ اتحادیه اروپا مادورو را به رسمیت نمی‌شناسد

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد.

«مشروعیت دموکراتیک» حلقه گمشده مادورو برای اثبات پیروزی خود در انتخابات ونزوئلاست. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صراحت بر این حلقه گمشده تاکید می‌کند.

به نظر اتحادیه اروپا مادورو اسناد و مدارکی که پیروزی او را تایید کند، ارائه نداده است، پس مشروعیت دموکراتیک ندارد. او جزییات فرآیند اخذ رای را منتشر نمی‌کند.

 

مالت؛ زنبور قرمزهای آسیایی در اروپا چه می‌کنند؟

مدت‌هاست سر و کله زنبور کوتوله قرمز عسل در مالت پیدا و باعث بروز نگرانی‌هایی شده است. این زنبورهای مهاجم بر جمعیت زنبورهای بومی اروپا تاثیر مخرب دارند.

زنبورهای کوتوله رمز عسل بومی آسیا هستند، اما کم‌کم دامنه جمعیتی خود را تا آفریقا هم گسترش داده اند. برای نخستین‌بار است که در اروپا هم مشاهده می‌شوند. 

آنها نه تنها زنبورهای بومی را تهدید می‌کنند که بر گرده گل‌ها و محصولات عسل هم تاثیر می‌گذارند. به نظر می‌رسد این زنبورها با کشتی‌های تجاری وارد شده باشند.

 

هنگ‌کنگ در دامن چین؛ روزنامه‌نگاران محکوم می‌شوند

دو روزنامه‌نگار مجموعه خبری تعطیل شده استند نیوز هنگ‌کنگ به تلاش برای فتنه‌انگیزی و آشوب محکوم شده اند. یازده مقاله و گزارش آنها به عنوان اسناد جرم ثبت شده است.

این نخستین‌بار از زمان بازگشت هنگ‌کنگ به آغوش چین است که روزنامه‌نگاران به جرم فتنه‌انگیزی و به خطر انداختن امنیت منطقه محکوم می‌شوند.

استند نیوز از سال ۲۰۱۴ در هنگ‌کنگ آغاز به کار کرده است. مجموعه آنها نقش مهمی در جنبش‌های آزادیخواهانه هنگ‌کنگ داشته و همچنین برای استقلال قضایی و قانون‌گذاری این منطقه تلاش کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها