|

موفقیت حزب یک ایرانی در انتخابات ایالتی آلمان/ راست افراطی برای نخستین‌بار پس از جنگ جهانی دوم، پیروز انتخابات آلمان شد

یک حزب چپ‌گرا که چندین ماه پیش توسط «زهرا واگن‌کنشت»، نماینده ایرانی‌تبار بوندستاگ تاسیس شده نیز موفقیت بزرگی در انتخابات منطقه‌ای شرق آلمان کسب کرد؛ به نحوی که به رغم نوپا بودن ۱۶ درصد آرا در تورینگن و ۱۲ درصد آرا در زاکسن را به خود اختصاص داد.

موفقیت حزب یک ایرانی در انتخابات ایالتی آلمان/ راست افراطی برای نخستین‌بار پس از جنگ جهانی دوم، پیروز انتخابات آلمان شد

به گزارش شبکه شرق، حزب راست افراطی در انتخابات منطقه‌ای آلمان پیروز شد.

حزب «آلترناتیو برای آلمان» که پیش‌تر در انتخابات پارلمان اروپا موفقیت‌های چشمگیری را بدست آورده بود در انتخابات منطقه‌ای ایالت تورینگن به یک پیروزی تاریخی دست یافت.

 «اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان نتایج انتخابات منطقه‌ای در این کشور را که پیروزی بزرگی برای حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» (َ AfD)  رقم زد و به شکست حزب ائتلافی وی انجامید، «تلخ» خواند و از احزاب اصلی خواست بدون حضور «تندروهای راستگرا» دولت را تشکیل دهند.

این حزب که از سوی نهاد حافظ قانون اساسی آلمان در دسته احزاب دست راستی و افراطی قرار گفته برای نخستین بار در تاریخ پس از جنگ این کشور در صدر یک انتخابات ایالتی قرار گرفت.

«آلترناتیو برای آلمان» در تورینگن با کسب بیش از ۳۲ درصد آرا به پیروزی بی‌سابقه‌ای در انتخابات منطقه‌ای این ایالت دست یافت و پس از انتخابات اروپا، مهر تاییدی بر روند قدرت‌گیری خود در این کشور زد.

شبکه خبری فرانس «۲۴» نوشت: «حزب آلترناتیو برای آلمان، برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم در انتخابات منطقه‌ای ایالت تورینگن در آلمان پیروز شد.»

پیش‌بینی‌ها در اواخر روز یکشنبه نشان داد که این حزب، با فاصله اندک در رده دوم بعد از محافظه‌کاران در ایالت زاکسن قرار دارد.

به نوشته این رسانه، بعید است حزب آلترناتیو برای آلمان که مقامات امنیتی آن را «راستگرای افراطی» قلمداد می‌کنند در این دو ایالت شرقی آلمان بتوانند حکومت کنند زیرا احزاب دیگر تاکنون از همکاری با این حزب برای دستیابی به اکثریت خودداری کرده اند.

با این حال، این حزب ضد مهاجرت و ناسیونالیست آلمانی، ممکن است کرسی‌های کافی را در هر دو ایالت کسب کند و از تصمیم گیری های مهم برای انتصاب قضات یا مقامات ارشد امنیتی که به دو سوم آرا نیاز دارند، جلوگیری کند.

حزب محافظه‌کار اتحادیه دموکرات مسیحی که در آلمان به حزب اتحادیه شهرت دارد با کسب حدود ۲۴ درصد آرا جایگاه دوم را در ایالت تورینگن از آن خود کرده است.

پیروزی «آلترناتیو برای آلمان» در این ایالت در حالی رقم خورده است که با توجه به امتناع احزاب دیگر از هرگونه ائتلاف با راست افراطی، بدست گرفتن قدرت دولت محلی توسط این حزب بسیار غیرمحتمل به نظر می‌رسد.

این در حالیست که بیورن هوکه، رهبر «آلترناتیو برای آلمان» در تورینگن تاکید کرد که حزب تحت ریاست وی، انتخاب شماره یک رای‌دهندگان است و برغم این پیروزی تاریخی مایل به گفتگو با دیگر احزاب برای تشکیل دولت است.

وضعیت در ایالت زاکسن جایی که «آلترناتیو برای آلمان» بر اساس نتایج اولیه آرا، دومین نیروی سیاسی این ایالت شد نیز کمی پیچیده است.

در این ایالت نیز با توجه به پیروزی نه چندان قاطعانه حزب اتحادیه دموکرات مسیحی و اختلاف کم‌تر از ۲ درصدی آرا با آلترناتیو برای آلمان، به نظر می‌رسد تشکیل دولت ائتلافی در این ایالت چندان آسان نباشد.

نتایج بدست آمده در انتخابات منطقه‌ای دو ایالت تورینگن و زاکسن براساس دیدگاه تحلیل‌گران، ضربه‌ای سنگین به دولت‌ ائتلافی حاکم بر آلمان به ریاست اولاف شولتس، صدراعظم این کشور بوده است.

در این انتخابات احزاب سوسیال دمکرات، سبزها و دمکرات‌های آزاد که در دولت ائتلافی فعلی مشارکت دارند با شکست سنگینی روبرو شدند.

یک حزب چپ‌گرا که چندین ماه پیش توسط زهرا واگن‌کنشت، نماینده ایرانی‌تبار بوندستاگ تأسیس شده نیز موفقیت بزرگی در انتخابات منطقه‌ای شرق آلمان کسب کرد؛ به نحوی که به رغم نوپا بودن ۱۶ درصد آرا در تورینگن و ۱۲ درصد آرا در زاکسن را به خود اختصاص داد.

با نزدیک شدن به انتخابات سراسری آلمان که قرار است بیش از یک سال دیگر برگزار شود، نتایج این انتخابات به عنوان یک معیار سنجش افکار عمومی نسبت به دولت فعلی در نظر گرفته می‌شود.

محبوبیت احزاب عوام‌گرا در مناطق شرق آلمان تحت تأثیر نارضایتی عمیق از دولت ائتلافی ملی، احساسات ضد مهاجرتی و تردید نسبت به لزوم ادامه کمک‌های نظامی به اوکراین افزایش یافته است.

انتخابات منطقه‌ای جدیدی در ۲۲ سپتامبر در ایالت براندنبورگ، واقع در شرق آلمان، برگزار خواهد شد. این ایالت در حال حاضر تحت مدیریت سوسیال دموکرات‌های به رهبری اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، قرار دارد.

واکنش صدراعظم آلمان به  پیروزی راست افراطی در انتخابات ایالتی آلمان

شولتس در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری رویترز ارسال شده است، نوشت به عنوان قانونگذار عضو حزب چپ میانه سوسیال دموکرات، نتایج انتخابات برای حزب آلترناتیو در دو ایالت زاکسن و تورینگن را نگران کننده می داند.

وی گفت، کشور ما نمی‌تواند و نباید به این وضعیت عادت کند. حزب آلترناتیو برای آلمان برای کشور مخرب است، اقتصاد را تضعیف می کنند و باعث ایجاد تفرقه در جامعه و تخریب اعتبار ما می شود.

هر سه حزب ائتلاف حاکم در آلمان در این انتخابات، آرای خود را از دست دادند و تنها حزب سوسیال دموکرات شولتس توانست به آستانه پنج درصد لازم برای ماندن در پارلمان‌های این دو ایالت دست یابد.

شرکای ائتلافی کوچکتری مانند حزب سبزها و دموکرات‌های آزاد نتوانستند به کرسی های لازم دست یابند و از مجلس ایالتی تورینگن جا ماندند.

نتایج انتخابات روز یکشنبه می‌تواند فشار بر دولت آلمان را برای اتخاذ مواضع سختگیرانه‌تر در موضوع مهاجرت و حمایت از اوکراین افزایش دهد. این دو موضوع اصلی در کارزارهای انتخاباتی را تشکیل می‌دادند.

وزارت کشور آلمان چندی پیش با انتشار آماری رسمی اعلام کرد که خشونت و جرائم مرتبط با راست‌های افراطی در این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۴ افزایش زیادی داشته است.

چندی پیش نیز سازمان اطلاعات داخلی آلمان اسناد و پرونده یک گروه راست افراطی موسوم به «نورد کرویتس» (صلیب شمال) را در اختیار پارلمان این کشور قرار داد که قتل دست‌کم ۲۰۰ سیاستمدار این کشور را طراحی کرده و به این منظور کیسه‌هایی را نیز برای اجساد این سیاستمداران سفارش داده بود.

احزاب راست افراطی در سایر کشورهای اروپایی توانسته‌اند موقعیت خود را در میان رای‌دهندگان ارتقا دهند و در اخیرا انتخابات پارلمان اروپا کرسی‌های خود را افزایش دهند.

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها