|

هلند سفیر ایران را احضار کرد

وزیر خارجه هلند از احضار سفیر ایران در این کشور به بهانه ادعائی ارسال موشک های بالستیک از سوی تهران برای مسکو خبر داد.

هلند سفیر ایران را احضار کرد

به گزارش شبکه شرق، وزیر خارجه هلند با طرح ادعاها پیرامون ارسال موشک بالستیک از سوی ایران به روسیه، از احضار سفیر ایران خبر داد.

 «کاسپر ولدکمپ» وزیر امور خارجه هلند عصر چهارشنبه با انتشار پستی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، مدعی ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه شد و نوشت: «هلند ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه را محکوم می‌کند. این اقدامی شدیدا تنش‌برانگیز و به همراه آورنده خطرات جدی علیه امنیت اروپا است. در همین راستا، من سفیر ایران را احضار کردم.»

او افزود: «دولت تازه ایران، مدعی برقراری روابط نزدیک‌تر با اروپاست. هرگونه حمایت از تجاوز روسیه علیه اوکراین، اقدامی مخرب در این راستاست. هلند از اعمال تحریم‌های تازه و شدیدتر از سوی اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.»

بیانیه وزیر خارجه هلند و مطرح شدن ادعای ارسال موشک بالستیک از سوی ایران به روسیه توسط ولدکمپ، درحالی مطرح می‌شود که «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران ادعاهای رسانه‌ها و مقام‌های غربی درباره ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه را رد کرده است.

روز جمعه بود که روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» مدعی شد مقام‌های آمریکایی، همتایان اروپایی خود را از ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایرانی به روسیه مطلع کرده‌اند.

روز سه‌شنبه نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا رسماً ایران را به ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه متهم کرد.

در همین راستا، دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، با بیان اینکه «‌یک‌ بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند»، نوشت: «ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.»

عراقچی با اشاره به اقدامات خصمانه غرب در اعمال تحریم‌های ضدایرانی در پی این اتهام‌زنی نوشت که «معتادین تحریم باید از خود بپرسند: چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟»

او تاکید کرد که «تحریم‌ها راه حل نیستند بلکه بخشی از مشکل هستند».

آمریکا و تروئیکای اروپایی روز گذشته تحریم‌هایی را علیه ایران و همچنین روسیه به بهانه ارسال موشک‌های بالستیک به این کشور اعمال کردند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بیانیه نامتعارف وزرای امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان ناظر بر لغو قراردادهای دوجانبه ارائه خدمات هوایی با جمهوری اسلامی ایران و تحریم ایران‌ایر به بهانه ادعای دخالت در مناقشه اوکراین را شدیدا محکوم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید مجدد بر موضع شفاف و اعلام شده ایران در قبال مناقشه اوکراین افزود: «همان‌گونه که قبلا مورد تاکید قرار گرفت، هرگونه ادعایی مبنی بر فروش موشک‌های بالستیک به فدراسیون روسیه از سوی جمهوری اسلامی ایران کاملاً بی‌اساس و کذب است.»

 

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها