|

دور دنیا در یک دقیقه

هنگ‌کنگ و سلطه چینی/ محاکمه مردی که تی‌شرت اعتراضی پوشید

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

هنگ‌کنگ و سلطه چینی/ محاکمه مردی که تی‌شرت اعتراضی پوشید
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

از انتخاب پرنده سال در نیوزیلند آغاز می‌کنیم. سپس به اسپانیا می‌رویم و گله همسایه‌های سانتیاگو برنابئو را می‌شنویم. در آخر هم به تی‌شرت‌های دردسرساز در هنگ‌کنگ می‌پردازیم.

 

نیوزیلند؛ پنگوئن بدبو پرنده سال شد

رسم هر ساله نیوزیلندی‌هاست که با یک نظرسنجی پرنده سال خود را انتخاب می‌کنند. امسال این پنگوئن نادر و کمیاب جهان که بومی نیوزیلند است، پرنده سال آنها انتخاب شده است.

پنگوئن چشم زرد، بوی ماهی می‌دهد و خجالتی و پر سر و صداست. این پنگوئن‌ها به نام هویهو هم شناخته می‌شوند. هویهو یعنی پر سر و صدا. 

جمعیت پنگوئن‌های چشم زرد در نیوزیلند رو به انقراض است. نیوزیلندی‌ها به اعتبار رسم هر ساله انتخاب پرنده سال، به حفظ جمعیت پرندگان خود کمک می‌کنند.

 

اسپانیا؛ توقف کنسرت در استادیوم رئال مادرید

باشگاه رئال مادرید در بیانیه‌ای همه کنسرت‌های خود را در استادیوم سانتیاگو برنابئو لغو کرد و از دارندگان بلیت‌ها خواست منتظر اعلام برنامه جدید باشند.

این اتفاق در پی شکایت تعدادی از همسایه‌‌ها و هم‌محلی‌های استادیوم سانتیاگو برنابئوی باشگاه فوتبال رئال مادرید افتاده است. آنها شکایت خود را به شورای شهر برده اند.

سر و صدای زیاد گروه‌های موسیقی، آن هم در ساعات دیرهنگام شب، اقامت شبانه برخی افراد در فضای سبز پیرامونی استادیوم و همچنین برخی بی‌ملاحظگی‌ها باعث شده همسایه‌ها شاکی شوند.

 

آمریکا؛ سلامتی ترامپ پس از سوء قصد دوم

دو ماه پس از سوء قصد در پنسیلوانیا، ترامپ از سوء قصد دوم هم جان سالم به در می‌برد؛ این بار در فلوریدا و در زمین گلف. ترامپ پس از این اتفاق گفته هرگز تسلیم نخواهد شد.

ضارب دستگیر شده است. او مردی است ۵۸ ساله به نام رایان وسلی روث که به اسلحه AK 47 مسلح بوده است. روث از هواداران اوکراین در جنگ با روسیه و بسیار نگران از دست رفتن دموکراسی است.

مثل غائله پنسیلوانیا پای گاف امنیتی تیم ترامپ پیش کشیده شده است. بایدن در واکنش به این ماجرا دستور داده از این که سرویس مخفی می‌تواند امنیت ترامپ را تامین و تضمین کند، اطمینان حاصل شود.

 

بریتانیا؛ اعتیاد جوانان به کتامین!

کارشناسان بریتانیایی از یک مشکل ملی پرده‌برداری می‌کنند؛ اعتیاد جوانان به کتامین! به نظر می‌رسد آن دسته از شهروندان که نمی‌توانند به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند به کتامین روی می‌آورند.

خوددرمانی با کتامین موضوعی است که کلینیک‌های تخصصی روان‌پزشکی بریتانیا با آن زیاد برخورد می‌کنند؛ جوانان زیادی مراجعه می‌کنند در حالی که به کتامین‌ها معتاد شده اند.

آمارها نشان می‌دهد جمعیت افراد معتاد به کتامین‌ از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ کمی‌ کمتر از دو برابر شده است. این افراد به موقع موفق نشده اند مشکلات روحی خود را در کلینیک‌های روان‌پزشکی برطرف کنند.

 

هنگ‌کنگ؛ محکومیت مردی که تی‌شرت اعتراضی پوشید

برای نخستین بار در هنگ‌کنگ شهروندی به دلیل پوشیدن تی‌شرت با شعار «هنگ‌کنگ‌ را آزاد کنید» محاکمه شد. این شهروند ۲۷ ساله و چو کای پونگ نام دارد.

پونگ بر اساس قانون امنیتی جدید هنگ‌کنگ متاثر از چین به اتهام ارتکاب اعمال فتنه‌انگیز محاکمه شد. مجازات برای این اتهام ۲ تا ۷ سال زندان و به تشخیص قاضی ۱۰ سال هم می‌شود.

حکم نهایی این پرونده روز پنجشنبه صادر می‌شود. از زمان تسلط چین بر هنگ‌کنگ اقدامات امنیتی و محدودکننده بیشتری برای کنترل جنبش آزادیخواهی در این منطقه به کار گرفته می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها