|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| سی و یکم شهریور

جزییاتی از جلسه مجمع تشخیص در مورد حمله‌ یازده سپتامبر و احتمال حمله آمریکا

هاشمی رفسنجانی روز سی و یکم شهریور در مورد گفت‌وگو در مورد حوادث یازدهم سپتامبر و واکنش آمریکا، ایران و سایر کشورها نوشته است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید

جزییاتی از جلسه مجمع تشخیص در مورد حمله‌ یازده سپتامبر و احتمال حمله آمریکا

اولین جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام] بعد از تعطیلات، برقرار شد. بخش عمده وقت صرف بحث در مورد مسائل مربوط به حملات [یازده سپتامبر] به آمریکا و عکس‌العمل‌هاى احتمالى آن و نیز موضع ایران شد.

دکتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی]، گزارشى از اقدامات شوراى عالى امنیت ملی و تذکرات رهبرى داد. خیلى‌ها از اقداماتى که علامت ضعف یا ترس است، انتقاد کردند؛ مثل رفتن آقاى [احمد] بورقانى به سفارت سوئیس براى امضاى دفتر همدردی، به نمایندگى از هیئت‌رئیسه مجلس که آقاى [مهدی] کروبى‌ گفت، این کار با توصیه وزارت امورخارجه انجام شده؛ گرچه وزارت امورخارجه قبول ندارد و نیز حذف [شعار] «مرگ بر آمریکا» در مراسم نمازهاى جمعه که معلوم نشد به سفارش چه کسى انجام شده است. قرار شده، رسیدگى شود و نیز یک دقیقه سکوت، هنگام برگزارى مسابقه فوتبال در ورزشگاه آزادى و سهل‌انگارى‌هایى که منجر به اجتماع ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر در میدان محسنی [=مادر]، به عنوان ابراز همدردی شد و سروصدایى که رسانه‌هاى غربى در مورد علت سفر وزیر امورخارجه انگلیس به ایران راه انداخته‌اند و در ابراز رضایت از اظهارات آقاى خاتمى، تردیدهاى جدى وجود دارد.

مجموعاً خواست اعضاى مجمع، این است که اجازه داده نشود آمریکا و انگلیس با دسیسه‌ها، ایران را از مسلمانان دیگر که مخالف ماجراجویى آمریکا هستند، جدا کنند و یا ضعف احساس‌ کنند.

آقاى [طهماسب] مظاهرى، وزیر جدید اقتصاد، شرحى از مشکلات اقتصادى پیش‌آمده براى آمریکا و جهان داد که باعث سقوط ۱۰ درصدى بورس‌هاى غربى شده و خسارت هنگفت به شرکت‌هاى بیمه و توریستى و حمل‌ونقل هوایى و مالى و هتلدارى شده که تعدادی از آنها، در معرض ورشکستگى‌اند و اینکه آمریکا، ده‌ها میلیارد دلار کمک مى‌کند و نیز بانک‌هاى مرکزى غرب و ژاپن، صدها میلیارد دلار ارز براى جلوگیرى از خطر رکود تزریق کرده‌اند که حتى قبل از حوادث آمریکا هم وجود داشته و حتى بورس ایران هم که ارتباطى با بورس‌هاى جهان ندارد، دچار تزلزل و سقوط قیمت سهام شده است.

دو بند از سیاست‌هاى امنیت ملى در حوزه اقتصاد را مبتنى بر حمایت بخش خصوصى و تعاونى، در مقابل بخش دولتى و مراعات توانمندى کشور در تعهدات خارجى، تصویب کردیم. به آقاى هاشمى‌شاهرودى، [رئیس قوه قضائیه]، در مورد برادر آقای مسیح مهاجرى، تذکر دادم. معلوم شد در این ارتباط دادگاه، دکتر [حسن] حبیبى، [معاون اول سابق رئیس‌جمهور] را به عنوان شاهد احضار کرده که بعداً قرار شده در دفتر ایشان سؤال شود. دکتر حبیبى هم در این باره با من مشورت کرد.

ظهر آقایان [عباس واعظ] طبسى، [علی‌اکبر] ناطق[نوری]، [احمد] جنتی، [قربانعلی] دُرى [نجف‌آبادی] و [محمدعلی] موحدى[کرمانی]، میهمانم بودند. دربارۀ تشدید انحصارطلبى دوم‌خردادی‌ها در پُست‌هاى دولتى صحبت شد و از عدم توجه بیت رهبرى، به خطرهاى ناشى از حرکات آنها، انتقاد شد و قرار شد پیگیرى شود. آقاى طبسى‌ گفتند، خبر زندانى‌بودن [فرزندش] ناصر که در بعضى روزنامه‌ها آمده، دروغ است. گفتم، بهتر است تکذیب کنند.

عصر آقاى محسن رضایى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. تحلیلى بر اهداف آمریکا از برنامه تهاجم به افغانستان ارائه کرد. معتقد است، بر قصد استقرار در منطقه و براى سلطه به منطقه خلیج فارس و خزر و منطقه پاکستان و افغانستان مى‌آید؛ واقع‌بینانه نیست.

اتحادیه اروپا، ضمن حمایت از اقدام آمریکا در حمله به افغانستان، آن را مشروط به توجیه اهداف و اقدام در چهارچوب مقررات بین‌المللى دانسته است. بیشتر کشورهاى اسلامى، با حمله خودسرانه آمریکا به افغانستان مخالفت‌ کرده‌اند و گفته‌اند باید تصمیم‌گیرى در سازمان ملل بشود. در بسیارى از کشورها، من‌جمله در خود آمریکا، تظاهرات فراوانى علیه جنگ‌طلبی آمریکا انجام شده است.

در پاکستان، چهار نفر در تظاهرات‌ کشته شده‌اند و پرویز مشرف، [رئیس‌جمهور]، اعلام کرده که اجازه به‌هم‌زدن نظم را بیش از این نمى‌دهد. عربستان و امارات، با فشار آمریکا، روابط خود را با طالبان قطع کرده‌اند. تعداد کشته‌هاى مفقودان [حملات یازده سپتامبر] آمریکا به ۶۸۰۰ نفر و نیز تعداد کشته‌ها و مفقودان انفجار در تولوز فرانسه، به ۴۰ نفر و مجروحان به ۴۰۰ نفر رسیده است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها