|

واکنش افراد و رسانه‌ها به اولین سخنرانی مسعود پزشکیان در سازمان ملل چه بود؟

تند با اسرائیل، صلح با جهان

نیویورک تامیز: پزشکیان یک شاخه زیتون برای دشمنان غربی خود به استثنای اسرائیل، به ارمغان آورده بود

تند با اسرائیل، صلح با جهان

شرق | سخنرانی پزشکیان را می‌توان آغازی برای تعامل سازنده با جهان و پیام آور صلح جهانی دانست. حرف‌هایی که واکنش‌های بسیاری را از داخل و خارج از کشور به دنبال داشت و مهم‌ترین جنبه آن را می‌توان تفاوت لحن رئیس جمهور دولت چهاردهم دانست. اگرچه رسانه‌های عربی بیشترین واکنش‌ را به سخنان پزشکیان نشان دادند اما اهمیت سخنان او از سمت بسیاری از سیاستمداران ایران و البته رسانه‌های بزرگ دنیا هم مورد توجه قرار گرفت. 

پیام صلح و دوستی

آذر منصوری، رئیس جبهه إصلاحات و دبیرکل حزب اتحاد ملت در حساب توییتری خود مواضع رئیس جمهور را «راهگشا» و «با هدف تقویت وفاق در راستای دفاع از ایران و تحقق صلح مثبت‬ در جهان» دانست و تاکید کرد که با هر گرایشی باید به او به عنوان نماینده بزرگ ملت ایران افتخار کرد. ‬

همچنین حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور در دولت یازدهم هم در واکنش توییتری خود، گفت که پزشکیان «‌هم با صریح‌ترین تعابیر میز و میدان را نمایندگی کرد و راهبرد دفاعی ایران را به رخ کشید؛ هم پیام صلح و دوستی و همکاری را به همسایگان و منطقه ابلاغ کرد؛ هم خوی تجاوزگری و  سیاست فشار حداکثری را به چالش کشید.»

پیامی برای احیای برجام 

داوود حشمتی، روزنامه‌نگار هم سخنان پزشکیان در سازمان ملل را حاوی پیام‌های خوب و روشنی دانست که نشان می‌داد «ایران آماده بازگشت به سیاست‌هایی است که در سال ۹۳ در دستور کار سیاست خارجی بود».  او در بخش دیگری از توییت خود با اشاره به اینکه «‌این همان سیاستی بود که ابتدای سال توافق برجام، از سوی رهبری اعلام شد و آمریکای اوباما در قدم اول با آن خود را تنظیم کرد و برجام منعقد شد»، گمانه‌زنی کرد که احتمالا «پزشکیان عامدانه این بخش را بیان کرده» چرا که «سیاستی است که آمریکایی‌ها قبلا با آن آشنایی داشتند و براساس آن مدل یک بار عمل کرده بودند». حشمتی البته امکان تکرار دوباره آن را منوط به «سیاست‌های طرف» مقابل دانسته است. 

انتقاد شدید رئیس جمهور معتدل ایران از اسرائیل  

چنانچه پیشتر هم اشاره شد، رسانه‌های عربی بسیاری سخنان رئیس جمهور ایران در سازمان ملل را بازتاب دادند. الجزیره به عنوان یکی از این رسانه‌ها ضمن پوشش لحظه‌ای سخنان پزشکیان، در گزارشی لحن رئیس جمهور ایران را «معتدل» توصیف کرد و نوشت: «او اشاره کرده که نمی‌خواد شاهد بیشتر شدن درگیری‌های منطقه‌ای جاری در خاورمیانه باشد» و البته «از اقدامات اسرائیل شدیدا انتقاد کرد» 

الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: « او (پزشکیان) همچنین درباره احتمال احیای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، توافق هسته‌ای ایران با اشاره به این شرط که دیگر طرف‌های این توافق هم به تعهدات خود عمل کنند، صحبت کرده است»

سخنرانی تند پزشکیان علیه اسرائیل 

آسوشیتد پرس هم در گزارشی با اشاره به اینکه «مسعود پزشکیان لحن سنجیده‌تری نسبت به پیشینیان خود در سال‌های اخیر داشت» ، نوشت: «پزشکیان، مانند دیگر روسای جمهوری ایران قبل از خود، سخنان تندی علیه اسرائیل گفت. او آنها را به «جنایت»، «استعمار»، «جنایت علیه بشریت» و «بربریت ناامید کننده» متهم کرد که در حال مبارزه با حماس در غزه و تبادل جنگی (آتش) با حزب‌الله لبنان هستند. این رسانه البته مدعی شده است که ایران از هر دو گروه شبه نظامی ، حمایت می‌کند. 

امید ایران به کاهش تحریم‌های آمریکا

رویترز هم با معرفی مسعود پزشکیان به عنوان «سیاستمداری نسبتا میانه رو که با وعده سیاست‌خارجی عملگرایانه به قدرت رسیده است»، به سخنان این رئیس جمهور در انتقاد از اسرائیل به دلیل «نسل کشی در غزه»، اشاره کرد. 

این رسانه گزارش خود درباره سخنران پزشکیان در سازمان ملل را با صحبت‌های او درباره آمادگی ایران برای پایان دادن به بن‌بست هسته‌ای خود با غرب و پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین از طریق گفت و گو آغاز کرد. رویترز همچنین در ادامه به موضوع «امیدواری ایران برای کاهش تحریم‌های آمریکا» که «اقتصاد این کشور را فلج کرده است» هم اشاره کرد. 

کلامی آشتی‌جویانه 

نیویورک تایمز، گزارش خود درباره سخنرانی رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل را چنین آغاز کرد: «مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز سه شنبه گفت که برای هدایت ایران به عصر جدیدی از اصلاحات داخلی و تعامل سازنده جهانی با جهان انتخاب شده است و به دنبال جنگ یا تنش با هیچ‌ کشوری نیست.» 

این رسانه، سخنان رئیس جمهور پزشکیان را از نظر لحن و کلام «به طرز غیرعادی‌ای آشتی‌جویانه» دانست و تاکید کرد که برخلاف روسای جمهور گذشته که از بستر جهانی مجمع به روسای جمهور آمریکا را «تهدید به انتقام» می‌کردند، «آقای پزشکیان یک شاخه زیتون (نماد صلح) برای دشمنان غربی خود به استثنای اسرائیل، به ارمغان آورده بود. این رسانه البته در ادامه تاکید کرد که «باید دید سخنان او تا چه اندازه با اقدامات ایران مطابقت دارد». 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها