روحانیون منتقد قانون حجاب چه میگویند؟
ماجرای تصویب قانون عفاف و حجاب واکنشهای زیادی را در جامعه در پی داشت. برخی از روحانیون سرشناس هم در چند روز اخیر به این ماجرا واکنش نشان دادند.
در چند روز گذشته که اعلام شد قانون حجاب و عفاف به زودی و از تاریخ ۲۳ آذر باید ابلاغ شده و به مرحله اجرا درآید، موج گستردهی واکنش و نارضایتی در جامعه به راه افتاد.
حتی رئیس جمهور نیز شب گذشته در نشست تلویزیونی خود اعلام کرد که این قانون ابهامات زیادی دارد.
جالب اینکه علاوه بر مردم، فعالان اجتماعی، استادهای دانشگاه، حقوقدانان و ... جمعی از روحانیون و فقها نیز مخالفت خود را با این قانون اعلام کرده و آن را برخلاف موازین فقهی و شرعی میدانند.
آیتالله محقق داماد: قانونی که موجب تنفر نسل جوان از آموزههای دینی میشود
آیتالله مصطفی محقق داماد در نامهای به مراجع تقلید مخالفت خود را با قانون حجاب اعلام کرده است.
در بخشی از این نامه آمده: «مستحضرید که اخیراً قانونی در مجلس شورای اسلامی با عنوان لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به تصویب رسیده که حسب اطلاع، قوۀ مجریه آمادگی اجرای آن را ندارد و آن را غیرقابل اجرا و برخلاف مصالح عامه میداند. تجربۀ عملی در پیگیری آنچه این قانون در پی آن است هم نشان داده است که رعایت شرایط امربهمعروف و نهی از منکر ازجمله عدم توهین به کسانی که امرونهی میشوند و رعایت حرمت و کرامت آنها در عمل ممکن نبوده است و اتفاق افتاده است که نهتنها آبرو و حیثیت شخص مورد امرونهی که خانواده آنها نیز مورد تعرض قرارگرفته است. نکته مهم اینکه این قانون نهتنها غیرقابل اجراست که ازنظر ثمربخشی در امر عفاف و حجاب درست، نتیجه عکس خواهد داد و حتی موجب تنفر نسل جوان از آموزههای دینی و ترک ناخواستۀ وطن اسلامی توسط برخی از هموطنان عزیز میشود».
آیت الله مسعودی خمینی: با زور و تفنگ نمیتوان با مردم برخورد کرد
آیت الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به خبرآنلاین گفته است: «با زور و تفنگ نمیتوان با مردم برخورد کر. باید با زبان لین و زبانی که همه مردم آن را می پسندد با آنان سخن گفت. من میگویم همین خانمی که سرتاپا باز میپوشد، اگر با زبان فکری و این و مرام انسانی صحبت کنیم، مسائل را دقیق میپذیرد. حتی اگر کل آن را هم نپذیرد، بخشی از آن را رعایت میکند. بهجای آنکه افرادی را پیدا کنیم که علم داشته باشند، خوشفکر، خوشزبان، و خوشسابقه باشند، یک عده راداریم که از اول هم با آنان مخالف بوده و هستیم و به درد هیچ کاری هم نمیخورند. این افراد به دنبال سنگاندازی هستند و باید از دایره فهم و درک و دایره قانون و اجرا کنار بگذاریم».
محسن غرویان: بهشت فروشی اجباری؟
محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم نیز در مخالفت با قانون حجاب به خبرآنلاین گفته است: «برخی میگویند این جریمههایی که قانون گذار میخواهد در اثر رعایت نکردن حجاب و عفاف و مسائل دینی از ما بگیرد، معنی اش این است که میخواهد از ما پول بگیرد تا ما را از گناه و داخل شدن در جهنم حفظ کند. یعنی میخواهد از ما پول بگیرد و به ما بهشت بفروشد. این چه تفاوتی با آموزههای مسیحیت دارد؟ چون ما به مسیحیان اشکال میگیریم که به کشیش و کاردینال پول میدهید و او به شما بهشت میفروشد.
ولی این جا هم میگویند شما هم پول میگیرید و آن هم بدون رضایت ما تا به ما بهشت بفروشید و ما را از ورود به جهنم حفظ کنید و ما را به بهشت ببرید. آیا این با آموزههای مسیحیت تفاوتی دارد؟ تازه مسیحیان با رضایت خودشان پول میدهند. ولی شما به زور از ما پول میگیرید تا ما را به بهشت ببرید».
آیت الله العظمی جوادی آملی: با بگیر و ببند حل نمیشود
با اعلام خبر ابلاغ قانون حجاب در 23 آذر، صفحه منتسب به آیت الله العظمی جوادی آملی، مرجع تقلید در شبکه اجتماعی ایکس به تازگی بخشی از اظهارات این مرجع تقلید درباره حجاب را منتشر کرده است: «باید توجه داشت مسائلی مانند حجاب و امثال آن با با بگیر و ببند حل نمیشود، با ادب و عدل حل می شود».
ناگفته نماند که این اظهارات در دوم تیرماه سال 1403 مطرح شده بود.
آیت الله سید محمد علی ایازی: توطئهای برای امنیت و اضمحلال کشور
آیت الله سید محمد علی ایازی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز به جماران گفته است: «برای اینکه بتوانند این نظرشان را پیاده کنند، گفتند اگر کشف حجاب یا ترویج و تبلیغ برهنگی، بدحجابی، بیعفتی و بد پوششی با همکاری سازمانها و دولتهای بیگانه باشد، یعنی افرادی با آنها در ارتباط باشند، تأکید کردند که اگر افساد فیالارض نشود، دارای مجازات حبس و جزای نقدی خواهد بود. میخواهند بگویند که بدحجابها بهنوعی، تشابه با بیگانگان دارد.
الآن وضعیت ما این است که عزیزان زیادی در فلسطین، لبنان و سوریه دارند کشته میشوند. ما بهجای اینکه به فکر وضعیت داخلی و خارجی خودمان و تقویت همراهی و همفکری در دنیا باشیم، آمده ایم چسبیدهایم به این چیزهایی بسیار جزئی و سطحی؛ یعنی همه آنها را کنار گذاشتیم و آمدیم یک مسأله داخلی را درست کرده و یک تشنجی را فراهم کردیم. اگر واقعاً یک جریانی بخواهد درباره چنین قانونی داوری بکند، میگوید غیر از اینکه این قانون توطئهای برای امنیت و اضمحلال کشور و برای ضدیت درست کردن با مردم و ایجاد شکاف بین مردم و حکومت باشد، چیز دیگری نیست».
آیتالله سیدمحمد هاشمی اصفهانی: با موازین شرع سازگار نیست
آیتالله سیدمحمد هاشمی اصفهانی مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم نیز به جماران گفته: «قانون حجاب و عفاف صرف نظر از تاثیر و عدم تاثیر و مصلحت و عدم مصلحت آن که سخت مورد تردید است در شرایط بحرانی معاصر منطقه و کشور با هیچ یک از موازین شرعی و مراتب مقرره نهی از منکر ثابت عندالفقهاء سازگار نیست... امیدواریم اولیاء امر و زعمای کشور ولو برای حفظ مصلحت نظام و جلوگیری از کاهش اعتبار آن چاره ای بیندیشند».