|

مراجعه ۶۲۰ نفر به مراکز درمانی در پی تداوم‌ گردوخاک‌ در سیستان و بلوچستان

در پی تداوم بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه سیستان و افزایش گرد و خاک در روزهای اخیر، ۶۲۰ نفر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند.

مراجعه ۶۲۰ نفر به مراکز درمانی در پی تداوم‌ گردوخاک‌ در سیستان و بلوچستان

به گزارش شبکه شرق، با تداوم گرد و خاک در منطقه سیستان، از روز گذشته تا کنون ۶۲۰ نفر به مراکز بهداشتی و درمانی شمال استان مراجعه کرده‌اند.

در پی تداوم بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه سیستان و افزایش گرد و خاک در روزهای اخیر، ۶۲۰ نفر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند.

وزش باد شدید با سرعت ۱۱۱ کیلومتر در ساعت زابل را درنوردید

رئیس اداره پیش بینی و مدیریت مخاطرات وضع هوای هواشناسی سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت: برای دومین روز متوالی، سرعت وزش باد در زابل به بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسید.

علی ملاشاهی افزود: وزش باد شدید تا بیشینه ۱۱۱ کیلومتر در ساعت بامداد امروز سه شنبه، ۱۲ تیر ماه، زابل را درنوردید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را به هزار و ۵۰۰ متر کاهش داد.

 

وی بیان کرد: در شهرستان زهک نیز بیشینه سرعت باد به ۸۳ کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی تا دو هزار متر کاهش داد.

وی خاطر نشان کرد: غبار حاصل از طوفان منطقه سیستان، دید افقی را در ایستگاه فرودگاهی زاهدان در شبانه روز گذشته به دو هزار و ۵۰۰ متر و در ایستگاه هواشناسی خاش به سه هزار متر کاهش داد.

ملاشاهی گفت: این طوفان، باعث افزایش گرد و غبار در شهرستانهای ایرانشهر، میرجاوه، سراوان، مهرستان و بخش نصرت آباد زاهدان شده است.

وی بیان کرد: براساس نتایج نقشه‌های پیش بینی و پیش یابی هواشناسی، تا چهارشنبه هفته جاری و با تشدید جریانات شمالی در شمال استان، وزش باد شدید و گردخاک در برخی نقاط طوفان گردوخاک، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد پیش بینی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: پنجشنبه، قدری از شدت وزش باد در منطقه کاسته شده و مجدداً از جمعه سرعت باد افزایش می‌یابد.

وی افزود: طی این مدت، در نواحی مرکزی، نوار غربی و مرز شرقی استان وزش باد و گردوخاک با شدت کمتر نسبت به نواحی شمالی و افزایش غبار پیش بینی می‌شود.

ملاشاهی توصیه کرد: ساکنان مناطق تحت تأثیر، از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبار آلود شدن هوا خودداری کرده و احتیاط در ترددهای جاده‌ای و محافظت از گلخانه‌ها و محصولات توصیه شده و از کار در ارتفاعات جدا پرهیز کنند.

سرپر اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی زابل در شمال سیستان و بلوچستان گفت: توفان شدید و گرد و غبار در منطقه سیستان باعث ورود ۶۲۰ بیمار و مصدوم متأثر از این پدیده به اورژانس‌های پیش بیمارستانی، بیمارستانی و مراکز درمانی این دانشگاه شد.

محمد خلیلی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲۰ بیمار و مصدوم به اورژانس‌های پیش بیمارستانی، بیمارستانی و مراکز درمانی زابل مراجعه کردند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط فوری، ۲۵ نفر از این تعداد بیمار، در بیمارستان بستری شدند و تعداد ۵۹۵ نفر دیگر خدمات درمانی را به صورت سرپایی دریافت کردند.

سرپرست اورژانس پیش بیمارستان و مدیریت حوادث دانشگاه زابل ادامه داد: از این تعداد بیمار، ۲۱۷ نفر مبتلا به بیماری قلبی، ۲۷۶ نفر مشکل تنفسی، ۱۱۱ نفر مشکل چشمی و ۱۶ نفر مصدوم ترافیکی بودند که به دنبال کاهش میدان دید به مراکز درمانی مراجعه کردند.

وی بیان کرد: توفان و گرد و غبار، باعث ایجاد شرایط بحرانی در منطقه سیستان شده و تلاش‌های فوری برای ارائه خدمات درمانی و رسیدگی به بیماران در حال انجام است و مسؤولان محلی و تیم‌های اورژانس در حال همکاری با یکدیگر برای مدیریت و به حداقل رساندن اثرات مخرب این وضعیت فوری و بحرانی هستند.

خلیلی تاکید کرد: با توجه به ادامه توفان گرد و غبار، اقدامات بیشتری برای حفظ سلامتی و ایجاد امنیت برای کار و رفاه اجتماعی لازم است.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها