|

توضیحات چمران درباره انتصابات سفارشی در شهرداری تهران/ زاکانی ماندنی شد؟

رئیس شورای شهر تهران درباره تغییر و تحولات در شهرداری تهران، با توجه به اتمام مسئولیت معاونان و مدیران شهرداری تهران توضیحاتی ارائه و اعلام کرد: «علیرضا زاکانی، شهردار تهران امروز در صحن شورا حاضر خواهد شد و به سوالات اعضا پاسخ می‌دهد.»

توضیحات چمران درباره انتصابات سفارشی در شهرداری تهران/ زاکانی ماندنی شد؟

به گزارش شبکه شرق، رئیس شورای شهر تهران درباره تغییر و تحولات در شهرداری تهران گفت: «به این مساله، «علیرضا زاکانی» شهردار تهران ورود می‌کند و ما دخالتی در بخش انتصابات و جابجایی‌ها نداریم.»

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران پیش از آغاز دویست و پنجاه و دومین شورا درباره تغییر و تحولات در شهرداری تهران در یک سال باقی‌مانده و با توجه به اتمام مسئولیت حکام معاونان و مدیران شهرداری تهران، گفت: «در این بخش، «علیرضا زاکانی» شهردار تهران ورود می‌کند و ما دخالتی در بخش انتصابات و جابجایی‌ها نداریم.  شورا در جابجایی مدیران شهرداری دخالتی نمی‌کند و نباید دخالت کند.»

مهدی چمران پیش از آغاز دویست و پنجاه و دومین شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «در جلسه امروز در ابتدا به اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه شورا در رابطه با فروش ملکی در سعادت‌آباد خواهیم پرداخت و پاسخ آن آماده و ارسال خواهد شد.»

او تصریح کرد: «در ادامه جلسه نیز، معاون حمل‌‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گزارشی از‌ آخرین وضعیت واگن‌ها، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی چینی به شورا ارائه خواهد کرد، البته اخیرا نیز معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران سفری به چین داشته و ساخت واگن‌ها آغاز شده است.»

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: «الزام شهردار تهران به تشکیل شورای راهبردی سلامت از دیگر دستور جلسات امروز شورا خواهد بود و در صورتی که زمان اجازه بدهد به دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی کمیسیون ماده پنج خواهیم پرداخت.»

مهدی چمران در ادامه درخصوص تعهدات دولت در پرداخت ۱۵ درصد از هزینه ساخت واگن‌های مترو گفت: «از این میزان، ۹ درصد را دولت پرداخت کرده است و براساس توافق و تفاهم‌نامه‌ای که صورت گرفته است، ساخت واگن‌های چینی آغاز شده است؛ البته هنوز دولت مابقی تعهدات خود از ۱۵ درصد هزینه ساخت واگن‌ها را پرداخت نکرده و امیدواریم هرچه سریع‌تر این کار صورت بگیرد.»

رئیس شورا گفت: «دولت باید از منابع فروش نفت ۱۵ درصد هزینه ساخت واگن‌ها را بپردازد که البته این پول به حساب بانک مرکزی واریز شده است، اما دوستان ما در وزارت کشور از محل این پول کار‌های دیگری را انجام داده‌اند و انتظار داریم هرچه سریع‌تر مابقی ۱۵ درصد تعهدات دولت برای ساخت واگن‌ها پرداخت شود.»

مهدی چمران همچنین گفت: «واگن‌ها در حال ساخت است و اتوبوس‌ها نیز به محض پرداخت، ساخته می‌شود و این ساخت بسیار سریع است و مشکلی ندارند؛ البته گفته شد که روز شنبه این مبالغ پرداخته شده است.»

رئیس شورای شهر تهران همچنین درباره فرونشست در برخی از نقاط شهر تهران گفت: «در همین ارتباط نیز شهرداری تهران به صورت مستمر لایروبی‌ها و بازسازی‌های لازم را انجام می‌دهد البته باید به این موضوع اشاره کنیم که فرونشست زمین در شهر تهران و سایر شهر‌های کشور ربطی به استفاده از آب قنوات ندارد.»

مهدی چمران گفت: «فرونشستی هم که در روز‌های اخیر در میدان ونک صورت گرفته بود، ربطی به موضوع قنوات و استفاده از آب آن نداشته است.»

رئیس شورا همچنین درباره هزینه‌های ساخت ماکت‌های سرزمین تمدن‌ها در برج میلاد، گفت: «این هزینه‌ها نیز در قالب بودجه فرهنگی و اجتماعی پیش بینی شده و هزینه جدی نیست.»

علیرضا زاکانی در صحن شورا حاضر خواهد شد

چمران درباره‌ روند جلسه امروز شورا نیز یادآور شد که در این جلسه، «علیرضا زاکانی» شهردار تهران در صحن شورا حاضر خواهد شد و به سوالات دو نفر از اعضا پاسخ می‌دهد.

وی افزود: همچنین طرح یک فوریتی اعطای منزل مسکونی به یکی از کارمندان شهرداری که صاحب چهار قلو شده، بررسی می‌شود.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران جلسه امروز خود را با سخنان مهدی چمران آغاز کردند و در پی آن ۵ تن از اعضای شورای شهر تذکراتی را ارائه دادند.

مهدی عباسی، مهدی اقراریان، نرجس سلیمانی، علیرضا نادعلی و محمد آخوندی پنج عضوی بودند که مواردی را تذکر دادند و مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در زمان تذکر خود خواستار توجه به عوامل و ریشه های ساخت و ساز غیرمجاز به ویژه در منطقه ۱۹ شد و افزود: بررسی عوامل موضوع در تکرار نشدن ساخت و ساز غیرمجاز کمک می‌کند.

او با بیان اینکه چند فیلم از این عوامل وجود دارد که باید از مراجع پیگیری و با متخلفین برخورد شود، تاکید کرد: اگر با این عوامل برخورد انجام نشود،باز هم شاهد چنین مواردی خواهیم بود.

سوال از «علیرضا زاکانی» شهردار تهران در راستای وظیفه نظارتی شورا است

در ادامه این جلسه، شهردار تهران برای پاسخ به ۲ سوال اعضای تهران در صحن شورای شهر پیرامون انتصابات در شهرداری و جابجایی سامانه حمل و نقل معلولان و جانبازان، حاضر شد.

ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران به عنوان عضو سوال کننده از شهردار تهران، نکاتی را مطرح و درباره انتصابات شهرداری تهران سوال خود را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه طرح این سؤال در دستور کار شورا قرار گرفته و مرهون دقت نظر و احترام به قانون توسط رئیس شورا است ، اظهار داشت: یک روز پس از تقدیم سوال بنده بر اساس ماده ۸۳ قانون به شهردار ابلاغ شد و شهردار زودتر از موعد مقرر قانونی پاسخ به سوال که ۱۰ روز است، در شورا حاضر شد.

وی افزود: این نشان می دهد که تابوی سوال مطرح نیست و سوال بنده تصمیم کاملا شخصی و بر اساس مسئولیت در کمیته منابع انسانی است؛ در این سوال هیچ کسی دخالتی نداشته و هیچ انگیزه ای جز اعمال وظیفه نظارتی و هشدار به شهردار تهران برای اجرای قانون وجود ندارد.

امانی با تاکید بر اینکه امیدواریم تعامل سه رکن هدایت، حمایت و نظارت بین شورا و شهرداری محقق شود، افزود: این سوال به هیچ وجه نظر و تعرضی به شخصیت حقیقی مدیران عامل سازمان ها ندارد و صرفا جایگاه حقوقی آنها را مدنظر قرار داده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص اساسنامه سازمان های وابسته با آیین نامه های مالی و معاملاتی سازمان ها در هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ تصویب شد و شهرداری درخواست توقف این مصوبه را داشت و شورا در هفدهمین جلسه دوره فعلی با پیشنهاد شهردار برای توقف مصوبه موافقت کرد و طی نامه ای در ۳۰ آذرماه موافقت خود را اعلام کرد.

وی افزود: در اساسنامه های سال ۹۳برای انتصاب مدیران شرایطی تصویب شدکه مدیرعامل باید یک نفر از کارمندان رسمی شهرداری و یا با سابقه هشت سال فعالیت قراردادی با حکم رئیس شورا باشد.

امانی گفت: انتخاب برای ۲ سال بوده و باید فرد مورد نظر دارای پنج سال سابقه کاری مرتبط و حداقل یک سال فعالیت در شهرداری و حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی نیز شرایطی است که در مصوبه سال ۱۴۰۰ تصویب شد. انتصابات شهرداری بر خلاف مصوبات سال ۹۳ بود و مدیران هیچ یک از شرایط مصوبه را ندارند. از ابتدای شهریورماه سال ۱۴۰۰، سازمان ها با کدام اساسنامه اداره می شوند؛ هر سازمان ارکانی دارد و برای مثال سازمان ورزش بر اساس کدام اساسنامه، اساسنامه سال ۱۴۰۰، ۱۳۹۳ و یا سال ۱۳۸۹ اداره می شود؟

امانی با بیان اینکه چهار سال معاون برنامه ریزی شهرداری بودم و در جلسات متعددی حضور داشته‌ام، افزود: نامه ای از سوی شهردار تهران به رئیس شورا ارسال شده و ۲ نفر برای عضویت در هیات مدیره سازمان فاوا بر اساس اساسنامه سال ۱۳۹۳ معرفی شدند در حالیکه اساسنامه سال ۱۳۹۳ غیرقانونی است اما شهردار در نامه خود بر همین موضوع اصرار می کند.

او با بیان اینکه کاش مشاوره اشتباه به شهردار نمی دادند، تاکید کرد: حرف های شهردار نشان می دهد که تمام اقدامات این سازمان ها غیرقانونی است و هزاران میلیارد تومان پول جابجا شده است.

امانی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ که اساسنامه ها مصوب شد نیز شهرداری بر اساس مصوبات سال ۱۳۹۳ عمل کرد، گفت: بر اساس اساسنامه اصلاحی سال ۱۳۸۹ شهرداری به اساسنامه اعتراض کرد و اختلاف روی یک کلمه بود و اصرار بر این بود که آیین نامه های معاملاتی در شورا تصویب شود اما شهرداری اصرار داشت که باید در شورای آن سازمان تصویب شود.

پاسخ زاکانی به سوال درباره انتصابات در شهرداری تهران

علیرضا زاکانی شهردار تهران در پاسخ به سوال امانی به حضور ۲۳ ماه و ۲۰ روزه خود در شهرداری تهران اشاره کرد و اظهار داشت: در ماه های اول از هر پنج هزار رزومه ۸۲۰ نفر در ارزیابی قرار گرفتند و ۱۱۰ نفر از طریق کانون ارزیابی مورد ارزیابی قرار گرفتند و کمترین اثر را در دخالت در انتصابات داشتم. از تعداد ۹۹۸ نفر مدیر ۹۰۲ نفر از داخل شهرداری انتخاب شدند که این آمار مشخص است که بالغ بر ۹۰ درصد مدیران از داخلی شهرداری هستند.

زاکانی با بیان اینکه سه دوره اساسنامه داریم که هریک ویژگی هایی را برای مدیران ذکر کرده اند، افزود: یک دوره در انتهای دهه ۸۰ است که رأی شورا برای آن گرفته شده است ؛ مورد دوم اساسنامه های سال ۹۳ است که مورد توجه سوال کننده است و سومین دوره نیز به سال ۱۴۰۰ و شورای قبلی برمی گردد .

شهردار تهران گفت: با عنایت به اختلالی که در حوزه مالی برای اساسنامه های سال ۱۴۰۰ ایجاد کرده بود، اعلام کردیم که مخل اقدامات شرکت ها و سازمان های ماست و درخواست توقف دادیم و شورا این توقف را قبول کرد و تحت عنوان اجازه به شهرداری به اجازه دادند که به اساسنامه های قبل برگردیم.

وی با بیان اینکه هیچ یک از اساسنامه های سال ۹۳ اصالت نداشت و غیرقانونی بود، گفت: علت آن هم نامه رئیس شورا در ۱۵ آبان سال ۹۴ بود که گفته بود غیرقانونی است لذا تمام موارد از دستور کار خارج شد.

به گفته زاکانی، در ۱۵شهریورماه سال ۹۴ نامه زده شده که شهرداری تهران موظف است اساسنامه هریک از سازمان ها را منطبق با اساسنامه نمونه به صورت جداگانه به شورا ارائه دهد و پس از تصویب وزارت کشور ملاک عمل قرار دهد.

او تاکید کرد که شهرداری تهران در این دوره ، ۱۰۰ درصد قانونی عمل کرده است.

اعضای شهر تهران در ادامه جلسه، این جلسه از شورا را یکی از بهترین جلسات شورای شهر عنوان کردند و حبیب کاشانی در این خصوص گفت: امروز یکی از بهترین جلساتی است که در سال های اخیر شاهد آن بودیم.

او با بیان اینکه، اگر ابهامی در موضوعات وجود داشته باشد، شهردار تهران در صحن حضور پیدا می کند، افزود: هیچ شورایی شفاف تر از شورای ششم نیست.

وی با بیان اینکه «ما آقای زاکانی هستیم و آقای زاکانی، ما»، گفت: می توانستیم پشت درهای بسته مباحث را مطرح کنیم اما در یک دموکراسی مباحث مطرح شد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه، سوال از شهردار تهران در خصوص جابجایی سامانه حمل و نقل معلولان و جانبازان در شهر تهران را در دستور کار قرار دادند.

توضیحات زاکانی درباره روند مبارزه با فساد

شهردار تهران پس از جلسه شورای شهر یا حضور در جمع خبرنگاران توضیحاتی درباره جلسه امروز ارایه کرد.

وی همچنین به سوالات پاسخ داد و درباره قطع برخی از درختان در تهران اظهار داشت: درختان قطع شده دچار آفت بودند و متولی اصلی این اقدام نیز سازمان حفاظت محیط زیست است. شهرداری تنها وظیفه دارد درختان خشک را با کاشت درختان جدید جایگزین کند.

زاکانی همچنین درباره آخرین وضعیت تخریب‌های خلازیر در منطقه ۱۹ تهران اظهار داشت: روند مبارزه با فساد و تخریب ساختمان‌های غیرمجاز تا رسیدن به مفاد طرح تفصیلی ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها