|

ماجرای کشف بمب در «امیر ایوب» استان فارس چه بود؟/ ویدئو و تصاویر

جزییات جدیدی در خصوص کشف بمب در روستای «امیرایوب» فارس اعلام شد.

ماجرای کشف بمب در «امیر ایوب» استان فارس چه بود؟/ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، جزییات کشف بمب در روستای «امیرایوب» شهرستان «رستم» استان فارس اعلام شد.

فرماندار شهرستان رستم گفت: «بمب پیداشده، حین کانال‌کشی گاز در روستای امیرایوب، برای بررسی و تصمیم جهت خنثی‌سازی آن، در اختیار ارتش قرار گرفته است.»

«مختار امیری» فرماندار شهرستان رستم گفت: «بمب پیداشده در روستای امیر ایوب مربوط به درگیری سال «۱۳۴۲» تنگ گجستان است. تنگ گجستان که در بخش «سورنا پشتکوه» شهرستان «رستم» از توابع استان فارس قرار گرفته است در حقیقت محلی بوده که در سال «۱۳۴۲»، عشایر ممسنی و بویراحمد با تکیه بر روحیه شجاعت و سلحشوری خود در مقابل تصمیم پهلوی که قصد اصلاحات ارضی و خلع سلاح عشایر را داشت، مقاومت کرده و پهلوی را شکست دادند.»

براساس این گزارش، شهرستان نوبنیاد رستم که روستای امیرایوب در آن قرار گرفته است، در سال «۱۳۴۲» جزو منطقه ممسنی بوده و چند سالی است که به عنوان شهرستان جدید مستقل و موجودیت یافته است.

شهرستان رستم در ۱۷۵کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار گرفته است.

کشف بمب در روستای امیر ایوب فارس

کشف بمب از جنگ گجستان در روستای «امیرایوب» فارس

یک بمب به‌جا‌مانده از زمان جنگ سال گجستان در روستای «امیر ایوب رستم» استان فارس حین کانال‌کشی گاز از عمق یک‌متری زمین کشف شد.

یک منبع آگاه در استان فارس ضمن تایید این خبر گفت: «قرار است یک تیم از مرکز استان برای بررسی و خنثی‌سازی این بمب به منطقه اعزام شود.»

کشف بمب در روستای امیرایوب فارس

به گفته شاهدان عینی این بمب در عمق یک متری زمین حین کنده‌کاری کانال برای لوله‌کشی گاز در داخل روستای «امیر ایوب» پیدا شده که توسط بیل مکانیکی به کنار کانال مورد نظر منتقل شده است.

جنگ گجستان در پی اعمال قوانین اصلاحات ارضی و خلع سلاح عشایر در دوران پهلوی دوم و نارضایتی خان‌های ایلات بویراحمدی رخ داد.

در پی اجرای قانون اصلاحات ارضی و خلع سلاح عشایر، خوانین که املاک و اراضی وسیعی داشتند مجبور می‌شدند قسمت زیادی از این اراضی را بین مردم تقسیم کنند که این امر باعث مخالفت خان‌ها شد و سرانجام با فشار نظامیان حکومت پهلوی بر عشایر درگیری عشایر و نظامیان در کوهمره سرخی آغاز شد.

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها