|

کمپهای ترک اعتیاد به اینترنت دردسر ساز می شوند

سه سال زندان برای آنها که با معتادان به اینترنت بدرفتاری می کنند

نگرانی از وقت‌گذرانی بسیار زیاد جوانان و نوجوانان در فضاهای مجازی و انواع و اقسام شبکه‌ها و وبها باعث راه افتادن کمپهای ترک اعتیاد شده است.

سه سال زندان برای آنها که با معتادان به اینترنت بدرفتاری می کنند

به گزارش سی‌ان‌ان اعضای یک گروه فعال چینی در زمینه ترک اعتیاد اینترنتی دستیگر و به زندان محکوم شده اند. آنها به اتهام محبوس کردن تعدادی کودک به مدت ۱۰ روز در یک کمپ ترک اعتیاد به اینترنت دستگیر شده اند. این گروه در جنوب چین فعال هستند. این کمپ یکی از صدها کمپ ترک اعتیاد به اینترنت است که در ۱۰ سال اخیر در چین برپا شده است. نگرانی از وقت‌گذرانی بسیار زیاد جوانان و نوجوانان در فضاهای مجازی و انواع و اقسام شبکه‌ها و وب باعث راه افتادن این کمپها شده است. با وجود کنترل شدید و محدودیتهای فراوان دولتی در زمینه فضای مجازی و اینترنت، چین یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد کاربران اینترنت را در جهان به خود اختصاص داده است. در حال حاضر بیش از ۸۵۰ میلیون شهروند چینی به اینترنت و فضاهای وب دسترسی دارند که حدود ۲۰۰ میلیون نفر آنها کاربران ‍۱۵ تا ۳۵ سال هستند.

کمپهای درمانی ترک اعتیاد به اینترنت از سال ۲۰۰۸ و از زمانی که اعتیاد به اینترنت به عنوان اختلال روانی شناخته شد، محبوبیت زیادی میان چینی‌ها پیدا کردند، اما برخی اتفاقات از جمله سوء رفتارها و تنبیهات بدنی صورت گرفته در این کمپها باعث ایجاد نگرانی شده است. در سال ۲۰۱۴ دختری ۱۹ ساله در شهر ژنگ‌ژو در استان هنان در یکی از این مراکز سم‌زدایی اعتیاد به اینترنت درگذشت. گزارشهای منتشر شده نشان می‌داد او در اثر ضرب و شتم کارشناسان فعال در این مرکز جان باخته است. گزارشهای دیگر ادعا می‌کنند در این مراکز از روشهای غیرمجاز نظیر شوک الکتریکی به مغز استفاده می‌شود.

در جلسه دادگاهی که به تازگی در جیانگزی برگزار شده است چهار مرد به نامهای وو، رن، ژانگ و کو از اعضای فعال کمپ ترک اعتیاد به اینترنت محاکمه شده اند. جرم آنها حبس ۱۲ نوجوان معتاد به اینترنت در کمپ آکادمی یوژانگ به مدت ۱۰ روز است. ۱۱ نفر از این افراد کمتر از ۱۸ سال سن دارند. وو به ۳ سال حبس محکوم شده است. رن و ژانگ هم به ترتیب هر کدام ۲ سال و هفت ماه و یک سال و ۱۰ ماه زندان گرفته اند. حکم زندان کو هم ۱۱ ماه است. کمپ آکادمی یوژانگ از سال ۲۰۱۷ به تا امروز در زمینه ترک معتادان به اینترنت فعال بوده است. اما گزارشهای محلی منتشر شده می‌گویند اعضای این کمپ زیر عنوان فعالیتهای پرورش شخصیت اخلاقی دانش‌آموزان، رفتارهای مجازات گونه و تنبیهات سنگینی برای آنها به کار می‌بسته‌اند. دانش‌آموزانی که سالهای گذشته در این کمپ حضور داشته اند به رسانه محلی گلوبال تایمز گفته اند اعضای کمپ آکادمی یوژانگ دانش‌آموزان جدیدی را که به این کمپ می‌پیوسته اند، در اتاقی تاریک و سیاه، بدون پتو و وسایل بهداشتی حبس می‌کرده اند. یکی از آنها گفته تمام مدتی که درون این اتاقها محبوس بوده رصد می شده است.

دولت چین در سالهای اخیر اقدامات متعددی برای مقابله با اعتیاد به اینترنت انجام داده است. از جمله اینکه مثلا در ماه نوامبر گذشته اعلام شد نوجوانان زیر ۱۸ سال دیگر اجازه ندارند تمام شب در سایتهای آنلاین بازی حضور داشته باشند. آنها می‌توانند در طول هفته ۹۰ دقیقه بازی کنند. در تعطیلات هفتگی هم فقط ۳ ساعت اجازه دارند در این فضاها حاضر شوند.

افراد زیر سن قانونی در چین هم از حضور در سایتهای آنلاین بازی بین ساعات ۱۰ شب تا ۸ صبح منع شده اند. از ماه می سال ۲۰۱۹ تا امروز هم دولت چین به ۱۸ سایت ویدئویی گزینه « نوجوان » را اضافه کرده تا به این شکل زمان حضور این دست از افراد را در فضاهای مجازی کنترل کند و از اعتیاد آنها به اینترنت بکاهد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها