نشست رسانهای چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» برگزار شد
حمیدی مقدم :مسیر اصلی تماشای فیلمها سایت جشنواره «سینماحقیقت» است
محمد حمیدی مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» چهارشنبه 12 آذرماه در نشست رسانهای مجازی، برنامههای این دوره را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»، نشست رسانهای چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» با حضور محمد حمیدیمقدم دبیر و شهنام صفاجو، مدیر روابط عمومی این رویداد، ساعت 13 روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه به صورت آنلاین برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمد حمیدی مقدم ، ضمن تسلیت و ادای احترام به مقام شهید «محسن فخریزاده» که ناجوانمردانه ترور شد، گفت: «با احترام به درگذشتگان سینمای ایران این نشست رسانهای را آغاز میکنیم. یک سال اخیر را به گونهای متفاوت سپری کردیم و از انتهای سال گذشته که درگیر شیوع بیماری کرونا هستیم بسیاری از جشنوارهها تعطیل شدند .ولی با گذشت چند ماه جشنوارههای بزرگ سینما بر این شدند که زندگی باید ادامه پیدا کند، سینما همچنان زنده است و جشنوارهها باید برگزار شوند».
دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» ادامه داد:«رویدادهای بزرگ دنیا را رصد کردیم و تصمیم گرفتیم جشنواره را برگزار کنیم و به سراغ تجربههای تازه برویم. با تصمیمی که در سازمان سینمایی شکل گرفت، قرار شد سامانههای جامع به این سمت حرکت کنند. جشنواره کودک در این مسیر پیشتاز بود و جشنواره سینما حقیقت هم به صورت کاملاً اینترنتی شکل گرفت».
حمیدی مقدم تأکید کرد:« با توجه به شرایط سخت تولید انتظار نداشتیم آثار چندانی به دبیرخانه ارسال شود اما پس از اعلام فراخوان با تاخیر، با افزایش سه تا چهار درصدی ارسال آثار مواجه شدیم. بعد از این اتفاق و ثبتنام فیلمها قرار شد شوراهای انتخاب کارشان را آغاز کنند و امسال هم انتخاب فیلمها با استفاده از هیات انتخاب صورت گیرد».
او ادامه داد: «در بخش بینالملل با توجه به شیوع کرونا و متوقف شدن سفرها، تصمیم گرفتیم رقابت را از این بخش حذف کنیم و به دلیل اشتیاق فیلمسازان و ارتباط ویژه با سینمای دنیا مهمترین فیلمهای سال گذشته و امسال در جشنواره به نمایش دربیایند اما این بخش به شکل غیررقابتی است».
دبیر جشنواره «سینماحقیقت» با بیان این که یکی از پرسشهای مهم این دوره این است که چگونه میخواهیم جشنواره را به شکل «برخط»(آنلاین) برگزار کنیم، اظهار کرد:« سامانههای برخط از جمله هاشور، نماوا، فیلیمو و تیوا در کنار ما هستند، هاشور به عنوان خانه جشنواره و همان سینما چارسو عمل میکند، شاید برخی فیلمهای بینالملل به منظور صیانت از فیلمها در همین سامانه اکران شود».
او افزود:« پخش همه محتواهای دیگر از سامانه برخط تیوا خواهد بود. البته فیلیمو و نمآوا به صورت عمومی در اختیار کسانی است که علاقهمند هستند از برنامهها و فیلمها استفاده کنند. علاوه بر آن مخاطبان بر روی هاشور و تیوا، میتوانند فیلمهای بخشهای مختلف را با خرید بلیت تماشا کنند. تمام هزینههای فروش بلیت در این سامانهها به صاحبان آثار پرداخت میشود».
حمیدیمقدم مهمترین رکن برگزاری جشنوارهها را برخورد فیزیکی فیلمسازان دانست و افزود:« با توجه به فضای تعاملی ما در حوزه برخط، سعی میکنیم این فضاها را قوت بدهیم. امسال و سال گذشته بزرگانی را در حوزه سینما از دست دادیم و برای ادای احترام به این بزرگان، بزرگداشتها و نکوداشتهایی در نظر گرفتیم و هر هفت روز جشنواره به نام یک بزرگ عرصه سینمای مستند است».
حمیدی مقدم با یادی از بزرگان سینمای مستند گفت:«سال گذشته زندهیاد منوچهر طیاب رونمایی از پوستر جشنواره را داشتند. خسرو سینایی، اکبر عالمی، منوچهر طیاب، حمید سهیلی از افرادی بودند که در یک سال گذشته از دست دادیم که چهار روز جشنواره را به آنها اختصاص خواهیم داد.همچنین از کامران شیردل، مهوش شیخالاسلامی و فرشاد فداییان تجلیل خواهیم کرد. یعنی هر روز جشنواره به یک نفر از این افراد اختصاص دارد که کارنامه آنها را مرور میکنیم».
حمیدی مقدم با تاکید بر اتفاقات تازه در بخش بینالملل جشنواره تصریح کرد:« دوستان من موفق شدند با بزرگان سینمای مستند دنیا ارتباط بگیرند و در این زمینه کارگاههای آموزشی جذابی خواهیم داشت. ثبتنام کنندگان در این کارگاهها میتوانند با اساتید حاضر به صورت زنده ارتباط برقرار کنند».
او با اشاره به همکاری شبکههای مختلف سیما با چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت در این باره توضیح داد:« شبکههای مختلف تلویزیونی در کنار جشنواره قرار گرفتهاند و برنامههای تلویزیونیای که دوستان تولید میکنند، فضایی برای دیده شدن «سینماحقیقت» است».
وی درباره تعامل فیلمسازان با یکدیگر در فضای جشنواره هم گفت:«فیلمسازان و مخاطبان اصلی جشنوارههای مختلف برای یک هدف معین فیلمها را میبینند و با هم حرف میزنند بالطبع این فضا را در جشنواره امسال نخواهیم داشت و به نوعی این موقعیت از فیلمسازان سلب شده است اما در ازای آن حوزه جدیدی برای سینما ایجاد شده و با دنیایی تازه رو به رو هستیم. باید خودمان را با شرایط جدید تطبیق بدهیم. سینمای مستند تنها بخشی است که میتواند از پخش آنلاین استفاده کند و گستردگی مخاطب برای سینمای مستند اتفاق خوبی است».
حمیدی مقدم با تاکید بر این که جشنواره «سینماحقیقت» یک جشنواره موضوعی نیست، بیان کرد: «توجه به مسایل قرآنی و دینی به صورت ریشه ای در سینماحقیقت وجود دارد».
وی افزود:« با توجه به شیوع کرونا مرکز گسترش در اولین روزهای این همهگیری بر آن شد در حوزه تولید کاری جهادی انجام دهد. برخی از مستندسازان وارد جریان تولید شده بودند اما احساس کردیم در واکنش به این اتفاق مهم جهان معاصر باید مرکز هم در کنار فیلمسازان قرار گیرد و در کنار تولیدات معمول مرکز، مستندهایی با موضوع کرونا هم تولید کنیم».
دبیر جشنواره درباره تماشای آثار این دوره گفت:« اهالی حرفهای سینما و رسانهها از تمام بخشهای نمایشی و کارگاههای جشنواره به صورت رایگان بهرهمند خواهند شد و برای این منظور از سامانه هاشور استفاده خواهند کرد».
او در پاسخ به خطر قاچاق فیلمها در نمایش آنلاین توضیح داد: «مسأله احتمال قاچاق را صادقانه با فیلمسازان در میان گذاشتیم. مواجهه ما با این پلتفرمها به گسترش این سینما میانجامد، با ارگانها درباره این موضوع صحبت کردیم. همچنین با فیلمسازان هم درباره سرقت آثار صحبت کردهایم و همه با علم به این موضوع در جشنواره شرکت کردهاند».
حمیدی مقدم درباره حضور فعال زنان در این دوره گفت: «در جشنواره سیزدهم چهارده فیلمساز زن داشتیم اما امسال نوزده فیلمساز زن داریم. نباید بحث هیات انتخاب را در حوزههای این چنینی تقلیل بدهیم. ما در هر سه حوزه کوتاه، نیمه بلند و بلند از فیلمسازان خانم بهره گرفتیم و افرادی به شدت موثر در حوزه آرا و تبادل نظر وجود داشتند. دوستان ما هم در حوزه انتخاب به اثر توجه کردند نه اینکه ببینند سازندگان چه کسانی هستند».
محمد حمیدی مقدم ادامه داد:« مسیر اصلی تماشای فیلمها همان سایت جشنواره «سینماحقیقت» میتواند باشد و دوستان از همان گذرگاه به پلتفرمها راهنمایی میشوند. بحث امنیت مهم است، ما اختراع کنندگان چرخ نیستیم، بزرگان جهان با این موضوع درگیر هستند. ما در فراخوان هم گفتیم این امکان وجود دارد که با همه تلاشها برای صیانت، رخنهای رخ دهد. البته همه ما تلاشمان را برای صیانت از آثار میکنیم. امکان نمایش برای خارج از کشور وجود ندارد و آی پیها برای داخل طراحی شده است».
حمیدیمقدم درباره یکی دیگر از ویژگیهای این دوره بیان کرد: «ما یک خانه جشنواره داریم که تمام آثار در آن به نمایش درمیآید. در پخش سامانههای فیلیمو و نمآوا و هاشور تمام فیلمها یکدست و یکسان است. کسی نگران نباشد راس ساعت فیلمها را تماشا کند. افراد میتوانند ظرف دوازده ساعت فیلمها را ببینند. در شرایط عمومی با توجه به ماجرای اقتصاد و بازار و برای اینکه نمایش ها آوردهای برای مستندسازان داشته باشند بلیتها تک سانس است و فیلمها بین پنج تا ده هزار تومان فروخته میشود و مثلاً کسی میتواند در باکس سه فیلمه در بازه زمانی هفت ساعته سه فیلم را ببینند اگر کسی فیلمی را از دست بدهد در سامانهای دیگر میتواند آن را پیدا کند».
دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» ادامه داد:« برخی فیلمها به دلیل اینکه برای خود برنامه متفاوتی دارند، تقاضا کردهاند بیش از پانصد تا هزار نفر فیلم را نبینند. ما توافقات این چنینی داشتهایم و برخی شاید تقاضا داشته باشند فیلم فقط در خانه جشنواره به نمایش دربیاید. اینها همه متغیرهایی را پیش روی ما میگذارند. در بخش بینالملل هم برای فیلمهای خارجی تنها به اندازه سیصد صندلی اجازه نمایش داریم».
حمیدیمقدم درباره بودجه جشنواره گفت: «با توجه به عملکرد شفاف سازمان سینمایی، بودجه جشنواره امسال 2 میلیارد تومان است که نسبت به بودجه پارسال که حدود سه میلیارد و هفتصد میلیون تومان بود، کاهش داشته است. برگزاری آنلاین بخشی از هزینه های برگزاری فیزیکی را تقلیل داده اما ما هزینههایی در حوزه محتواسازی و برنامهسازیهای تلویزیونی و سامانههای برخط داریم. تا الان اسپانسری نداریم اما حامیانی در کارهای اجرایی همراه ما هستند. مانند همین چهار سامانه برخط که بخشی از پشتیبانی لجستیکی را برعهده دارند و جزو حامیان مستتر جشنواره محسوب میشوند».
حمیدیمقدم در ادامه درباره سازوکار اهدای جایزه بهترین مستند از نگاه مخاطبان جشنواره در این دوره گفت: «نگاه مردمی کار متفاوتی است. کلاً بهترین فیلم از نگاه تماشاگران ربطی به جشنوارهها ندارد، امری است که توسط نمایندگان خانه سینما انجام میشود و متولی این امر انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند است. این دوستان در حال برنامه ریزی هستند و به این فکر میکنند که کار را به چه شکل پیش ببرند».
حمیدی مقدم در ادامه الهام اسدی، امیر اصانلو و فخرالدین سیدی را به عنوان هیات انتخاب در بخش کوتاه، امیرحسین نوروزی، بهروز ملبوس باف و مینا مشهدی مهدی را بهعنوان هیأت انتخاب در بخش نیمه بلند و رایا نصیری، مهدی بخشی مقدم و سید حسین حقگو را بهعنوان هیأت انتخاب بخش مستندهای بلند معرفی کرد».
حمیدی مقدم درباره تاخیر در برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» گفت: «قرار ما این بود که طبق زمان بندی هجدهم تا ۲۵ آذرماه جشنواره را برگزار کنیم ولی با توجه به شرایطی که پیش آمد و شهر تهران در شرایط قرمز پیش آمد تصمیم گرفتیم جشنواره را هشت روز با تاخیر شروع کنیم و خدمات را به صورت بی نقص ارایه بدهیم. از ۲۵ آذر تا ۲ دی جشنواره برگزار می شود و دوم دی مراسم اختتامیه خواهد بود. تاخیر هشت روزه برای این بود که دوستان فیلمساز که به دلیل تعطیلی آثارشان به جشنواره نرسید بتوانند به جشنواره برسند».
دبیر جشنواره درباره بولتن روزانه جشنواره هم توضیح داد:« بولتن به صورت دیجیتال به سردبیری آرش خوشخو منتشر میشود برای نگهداری در آرشیوها، چند نسخه محدود را چاپ میکنیم».
حمیدی مقدم درباره حضور آثاری مرتبط با دانشمند شهید محسن فخریزاده اظهار کرد: «در حوزه ساخت و نمایش مستندهایی که مرتبط با شهید فخریزاده باشد، فعلاً طراحی نکردهایم، چون این اتفاق به تازگی رخ داده است. درباره جایزه شهید سلیمانی ماهها قبل به نتیجه رسیده بودیم. در مجموع اما توجه به مضامین ارزشی در اهداف و شکلهای بنیادین جشنواره وجود داشته است».
دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» درباره پذیرش مستندهای انتقادی گفت:« اولین ملاک جشنواره فیلم است که آیا خوب ساخته شده یا نه یا فقط یک موضوع ملتهب را روایت میکند. امسال همین موضوعات ملتهب را هم داریم فیلمسازانی که توانستهاند از پس این موضوع بربیایند، فیلمهایشان نمایش داده میشود. ما منعی برای فیلمها نداریم».
محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره چهاردهم «سینماحقیقت» درباره ملاکهای انتخاب مستندهای مرتبط با کرونا توضیح داد:« در مورد سوژههایی از این دست اول باید شرایط تحلیل شود و فیلمساز باید تحقیق کند و سوژه را برای خود کند برخی فیلمسازان معتقد بودند باید به سمت این موضوع با تامل رفت ولی برخی دیگر میگفتند ثبت سند از دست میرود. نگاه ما در «سینماحقیقت» یک نگاه همه جانبه است و همه آثاری که دارای شرایط فرمی و محتوایی بودند را انتخاب کردیم. اینکه این آثار در چه سطحی بودند بعد از نمایش بررسی خواهد شد. مهم این است که گروهی جان بر کف این روزهای ما را به تصویر کشیدهاند و در قالب مستند ارائه کردهاند که باید قدر آن را بدانیم».
در پایان این نشست خبری پوستر چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینما حقیقت» که رضا عابدینی آن را طراحی کرده، رونمایی شد.