|

فرهاد فخرالدینی، موسیقی‌دان، آهنگساز و رهبر ارکستر

فرهاد فخرالدینی، ۲۱ اسفند ۱۳۱۶ درگده بی ، نزدیک به گنجه در آذربایجان شوروی متولد شد. پدرش اهل اسکو و مادرش اهل گنجه بود. پدرش محمدعلی فخرالدینی متخلص به «محزون» ؛ از شعرای آذربایجان ؛ آهنگساز و رهبر ارکستر ملی، از ادیبان صاحب نام بود و همین ویژگی بستری را فراهم آورد تا فرزندانش به امور هنری گرایش پیدا کنند.

فرهاد فخرالدینی، موسیقی‌دان، آهنگساز و رهبر ارکستر

فرهاد فخرالدینی، ۲۱ اسفند ۱۳۱۶ درگده بی ، نزدیک به گنجه در آذربایجان شوروی  متولد شد. پدرش اهل اسکو  و مادرش اهل گنجه بود. پدرش محمدعلی فخرالدینی متخلص به «محزون»  ؛ از شعرای آذربایجان ؛ آهنگساز و رهبر ارکستر ملی، از ادیبان صاحب نام بود و همین ویژگی بستری را فراهم آورد تا فرزندانش به امور هنری گرایش پیدا کنند.

دو ماه پس از تولدش، خانوادهٔ فخرالدینی به روستای زنور در استان آذربایجان شرقی، مهاجرت کردند و مدت کوتاهی در خانهٔ خواهرِ پدر، ساکن شدند. پس از آن به تبریز آمدند

 

وی تحصیلات موسیقی‌اش را در هنرستان عالی موسیقی ملی و «مؤسسه موسیقی‌شناسی»  ؛ که تنها برای یک دوره چهار ساله در سال‌های دههٔ ۴۰ در تهران بنیاد شده بود ؛گذراند. هنوز تحصیلاتش در هنرستان عالی به پایان نرسیده بود که از طرف حسین دهلوی (ریاست وقت هنرستان) به تدریس در آنجا دعوت شد.

 

فخرالدینی درسال ۱۳۴۴ همکاری با برنامه های مختلف رادیو را آغاز کرد و از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۸ رهبر ارکستر بزرگ رادیو تلویزیون  شد. فخرالدینی از سال ۱۳۴۷ ساخت موسیقی فیلم را با آهنگسازی برای فیلم سینمایی شوهر آهو خانم به کارگردانی داوود ملاپور آغاز کرد.

 

او آلبوم هایی را در سالهای دهه ۵۰ انتشار داد که از جمله شاخص ترین آنها چهار گاهی است که وی با آواز استاد محمد رضا شجریان  اجرا و به بازار موسیقی عرضه کرد که یکی از قطعات آن به عنوان تیتراژ برنامه معروف قصه ظهر جمعه رادیو بیش از سه دهه است که پخش می‌شود. فخرالدینی در این آلبوم برای نخستین بار برای آواز هم قطعه نوشت و از این جهت کاری نو را سامان داد.

 

در آثار فرهاد فخرالدینی طعم و رنگ ایرانی به خوبی حس می‌شود و برخی از آثار وی همانند موسیقی سریال سربداران در کشورهای دیگر هم اجرا شد ه است.

از دیگر آثار سینمایی که وی آهنگسازی آن‌ها را انجام داد می‌توان به این فیلم‌ها اشاره کرد:

 کمال ‌الملک، گزارش یک قتل، بوعلی سینا، پرستار شب، آپارتمان شماره ۱۳، ملک خاتون ، قرق، آدم برفی ، مسافر ری ، وعده دیدار و....

فخرالدینی در سال‌های پس از انقلاب و با دشواری‌هایی که برای کار با ارکستر و برگزاری کنسرت‌های بزرگ پیش آمد، بیشتر به موسیقی فیلم پرداخت. در این میان موسیقی او برای مجموعه‌های تلویزیونی سربداران، امام علی و بوعلی سینا با استقبال بسیار روبرو شدند. موسیقی متن مجموعه‌های تلویزیونی روزی روزگاری و کیف انگلیسی از دیگر ساخته‌های او هستند.

 

وی به درخواست استادش دکتر مهدی برکشلی برای اولین بار تنبور خراسان را به روش ابونصر فارابی که با روایت خود فارابی نوشته و به وسیله دکتر برکشلی شرح داده شده بود، پس از شش ماه پرده بندی نمود. طی کنفرانسی که از طرف هنرستان، در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۴۱ ترتیب داده شد ساز جدید را نواخت .

فخرالدینی در سال ۱۳۶۵ برای فیلم «گزارش یک قتل» و در سال ۱۳۶۶ برای فیلم «پرستار شب» برندهٔ جایزهٔ «بهترین موسیقی متن» از جشنوارهٔ فیلم فجر شده‌است.

 

فخرالدینی در زمینهٔ پژوهش در آثار موسیقی کهن ایرانی هم فعالیت‌هایی داشته‌است. او در مورد رمزگشایی از یکی از سروده‌های عبدالقادر مراغه‌ای گفته‌است:

"عبدالقادر آهنگی دارد در دو کتاب مقاصدالالحان و جامع‌الالحان که با حروف ابجد نوشته شده... و تاکنون شمار زیادی از پژوهشگران خارجی و خودی روی آن کار کرده‌اند ولی هیچ کدامشان موفق نشده‌اند که شعر و آهنگ این قطعه را با هم تطبیق بدهند... توفیق کشف این کار به من رسید که نزدیک ۳۰ سال روی آن کار کرده‌ام."

فخرالدینی برای ساخت موسیقی تیتراژ ابتدایی «سریال امام علی»، از سرودهٔ مراغه‌ای بهره برده‌است.

او در سال ۱۳۷۷ ارکستر موسیقی ملی ایران را بنیان گذاشت و اولین برنامهٔ این ارکستر به اجرای چند اثر از علی تجویدی با آواز محمدرضا شجریان اختصاص یافت. وی در تیرماه سال ۱۳۸۸ از این سمت استعفا داد.

اجرای کنسرت در شهرهای پکن و شانگ‌های چین، اجرای کنسرت در کشور سویس -کویت و همچنین اجراهای متعدد در تهران و شهرهای سنندج، شیراز و اصفهان اشاره کرد.

 

خود استاد فرهاد فخرالدینی، تحت تعلیم استادان بزرگی بوده. استادانی مانند: احمد مهاجر، ابوالحسن صبا، علی تجویدی، ملیک اصلانیان، مهدی برکشلی

 

فرهاد فخرالدینی  مانند برخی از همکارانش نظیر حسین دهلوی، مصطفی پورتراب، احمد پژمان، روح الله خالقی، جواد معروفی و... از تاثیر گذارترین شخصیت های موسیقی ایران بشمار میرود.

 

حجم فایل :18.27M | مدت زمان :00:07:59
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها