|

درباره سریال «آسوکا»

هم‌نشینی ستارگان

اگر دل در گرو دنیای «جنگ ستارگان» دارید و همچنان آن را پیگیری می‌کنید احتمالا سریال «مندلورین» را هم دیده‌اید. در حالی که داستان‌های «مندلورین» به فصل سوم رسیده، دیزنی پلاس تصمیم گرفته که اسپین‌آفی از آن را روانه پخش کند که معلوم بود که مورد توجه هم واقع می‌شود. «آسوکا» داستان یکی از معدود جدای‌های باقی مانده کهکشان است و آسوکا تانو را روایت می‌کند. شخصیتی که اولین بار او را در فصل دوم «مندلورین» دیدیم و اکنون با سریال مستقل خود بازگشته است. اگر فیلم‌های «جنگ ستارگان» و انیمیشن‌های بعدی این دنیا را ندیده‌اید و علاقه‌مند هستید با این دنیا آشنا شوید، سریال‌های دیزنی پلاس راه‌حل کم‌دردسری خواهد بود. در این راه «مندلورین»، «کتاب بوبا فت» و حالا «آسوکا» در دسترس شماست.‌

هم‌نشینی ستارگان
خبرنگار: سجاد صداقت

وقتی تصمیم می‌گیرید وارد دنیای سریال‌های تلویزیونی شوید، بدون شک در یک قاعده نانوشته پذیرفته‌اید که قرار است چندین سال یک مجموعه را دنبال کنید. البته ممکن است گاهی در میانه راه یک سریال را رها کنید، اما اگر آن مجموعه اندکی هم رضایت شما جلب کند، احتمالا سال‌ها آن را ادامه خواهید داد. حالا به این نکته فکر کنید که یکی از سریال‌ها یا فیلم‌های محبوب شما، بخشی از یک فرانچایز یا اسپین‌آفی از یک سریال باشد. دیگر سال‌ها درگیر این دنیای ساخته شده هستید و ممکن است به خود بیایید و ببینید که عمری را در راه تماشای یک مجموعه تلویزیونی گذرانده‌اید!

در سال‌های اخیر سریال‌های بسیاری بر اساس فرانچایزهای سینمایی یا اسپین‌آف‌هایی از سریال‌های تلویزیونی پرطرفدار ساخته‌ شده‌اند که نمونه‌های فراوانی از آنها را می‌توان نام برد. اما در میان فرانچایزها و اسپین‌آف‌ها بدون شک طولانی‌ترین مربوط به دنیای «جنگ ستارگان» است. جرج لوکاس روزگاری در میانه دهه ۷۰ قرن گذشته میلادی با لوکاس ‌فیلم، دنیایی را طراحی کرد که تا همین امروز هم ادامه دارد. لوکاس ‌فیلم پیش و پس از خریده شدن توسط دیزنی دنیای «جنگ ستارگان» را گسترش داده و تاکنون فیلم‌ها و سریال‌های زیادی از این مجموعه ساخته شده است. احتمالا توضیح درباره اینکه چگونه می‌توان اکنون و در سال ۲۰۲۳ وارد دنیای «جنگ ستارگان» شد اندکی دشوار باشد، اما اگر جز دنبال‌کننده‌های این مجموعه هستید یا حتی تاکنون یک فیلم یا سریال‌های گذشته «جنگ ستارگان» را ندیده‌اید، یک انتخاب کلیدی پیش روی شماست.

درست از روزی که دیزنی تصمیم گرفت به رقابت با نتفلیکس وارد شود و صنعت سرگرمی را با تاسیس پلتفرم دیزنی پلاس، دنیای سریال‌های تلویزیونی مزین کند، می‌شد حدس زد که در کنار مجموعه سریال‌های دنیای مارول، «جنگ ستارگان» هم نقشی کلیدی در آن بازی خواهد کرد. اما بین این دو دنیای بزرگ شرکت‌های زیرمجموعه دیزنی تفاوت‌های اساسی وجود داشت. اگر سریال‌های مارول مانند فیلم‌ها خط داستانی را پی می‌گرفت و شما برای ارتباط برقرار کردن در هر فیلم یا سریال باید مجموعه‌های قبلی را تماشا می‌کردید، در ماجرای لایو-اکشن‌های «جنگ ستارگان» ماجرا اندکی فرق می‌کند.

لوکاس فیلم کار خود را در استریم دیزنی پلاس با « مندلورین» شروع کرد. سریالی که تاکنون سه فصل آن پخش شده و از قضا هم بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اگر شما فردی بودید که هیچ چیزی از دنیای «جنگ ستارگان» هم نمی‌دانستید در «مندلورین» اطلاعات بی‌شماری به دست می‌آوردید. ضمن اینکه آن گذشته‌ای که در سریال مورد اشاره قرار می‌گیرد، با اینکه وابسته به فیلم‌ها و سایر محصولات تولید شده است، اما استقلال خود را دارد و می‌توانید آن را به تنهایی هم تماشا کنید. نکته مهم دیگر آن بود که «مندلورین» تماشاگران جوان‌تر را به این مساله دعوت می‌کرد که پس از تماشای سریال پیگیر فیلم‌های سینمایی، فیلم‌های تلویزیونی، انیمیشن‌ها، کتاب‌ها و هر چیز دیگری که بر اساس «جنگ ستارگان» تولید شده بود، شوند. نقطه‌ای کلیدی که دیزنی پلاس حداقل تا اینجا توانسته آن را در این مجموعه‌ها به خوبی رعایت کند.

دیزنی پلاس بعد از «مندلورین»، تاکنون ۴ سریال لایو-اکشن دیگر خود از دنیای «جنگ ستارگان» را پخش کرده است؛ «کتاب بوبا فت»، «اوبی وان کنوبی»، «اندور» و در نهایت و به تازگی «آسوکا». هر یک از این مجموعه‌ها بخشی از داستان «جنگ ستارگان» را روایت می‌کنند اما «آسوکا» - همانند «کتاب بوبا فت» - به طور مشخص اسپین‌آفی از مجموعه «مندلورین» به‌شمار می‌رود.

داستان این سریال در بازه زمانی مجموعه «جنگ ستارگان» و اسپین‌آف‌های پس از وقایع فیلم «بازگشت جدای» (۱۹۸۳) جریان دارد و ادامه‌دهنده داستان مجموعه پویانمایی «شورشیان جنگ ستارگان» است. این مجموعه به شخصیت آسوکا تانو می‌پردازد که در حال بررسی یک تهدید در حال ظهور برای کهکشان پس از سقوط امپراتوری است. رزاریو داوسون در این سریال بار دیگر نقش آسوکا تانو را ایفا می‌کند. این شخصیت ابتدا برای مجموعه انیمیشن «جنگ ستارگان: جنگ‌های کلون» ساخته شد و اولین حضور لایو-اکشن او در فصل دوم «مندلورین» بود. او بعدا در سریال «کتاب بوبا فت» هم نقش کوتاهی ایفا کرد تا نوبت به سریال مستقل این شخصیت برسد.

سریال «آسوکا» همه المان‌ها، عناصر و نمادهای فراچایز «جنگ ستارگان» را در خود دارد. موجودات عجیب، زندگی در کهکشان، سیاره‌های گوناگون با ویژگی‌های بسیار متنوع، سفینه‌های فضایی، ربات‌های مختلف و هر آنچه از یک مجموعه «جنگ ستارگان» توقع دارید در «آسوکا» هم می‌توانید ببینید. «آسوکا» به معنای واقعی یک هم‌نشینی دوباره با ستارگان است و باید مطمئن باشید که در این مجموعه هیچ کم و کسری - حداقل در این دو اپیزود پخش شده تاکنون - درباره بازنمایی دنیای «جنگ ستارگان» مشاهده نمی‌کنید.

یک ویژگی متفاوت دیگر هم در این سریال و در اپیزودهای ابتدایی آن وجود دارد که «آسوکا» را از این نظر به یک پروژه متفاوت در دنیای «جنگ ستارگان» و محصولات لوکاس‌فیلم تبدیل می‌کند. «آسوکا» یک سریال به تمام معنا زنانه است. اگر «خانم مارول» در دنیای مارول‌ها با یک رویکرد زنانه ساخته شده، اینجا هم به طور مشخصی تاکید بر روی تاثیرگذار زنان در بخشی از دنیای «جنگ ستارگان» وجود دارد. البته که منظور از زنانه بودن این سریال دیدگاه‌های فمینیستی آن نیست، بلکه همه شخصیت‌های اصلی در تقابل خیر و شر، زنانی هستند که قرار است نقشی کلیدی از آنها ببینیم.

البته باید به این مساله هم توجه کنید که اگر قصد دارید یک سریال متفاوت ببینید که برای شما ابعادی از دروازه‌های تفکر باز یا یک دغدغه از ذهن شما را برطرف کند، «آسوکا» همانند دیگر سریال‌های «جنگ‌ ستارگان»، و اصلا کل این فرانچایز، گزاره خاصی به حساب نمی‌آید. دنیای «جنگ ستارگان» دقیقا همان است که به آن صنعت سرگرمی گفته می‌شود. در این دنیای خیالی با فضا و کهکشان و ربات‌ها قرار است سرگرم شوید و یک خط داستانی مشخص را پیش ببرید. اگر در دهه ۷۰ و ۸۰ قرن گذشته میلادی «جنگ ستارگان» یک رویای زیبا برای نوجوانان آمریکایی و به دنبال آنها برای بسیاری از مردم جهان بود، امروز و در عصر پیشرفت تکنولوژی و فتح دروازه‌های زندگی در فضا، «جنگ ستارگان» یک سرگرمی تمام عیار است. سرگرمی ویژه‌ای که سازندگان سریال‌ها  و سریال «آسوکا»، حداقل، به خوبی آن را درک کرده‌اند و همه تلاش خود را در این مسیر قرار داده‌اند که با عناصر این دنیا بتوانند بیشتر مخاطب خود را سرگرم کنند. راهی که صنعت سرگرمی پیدا کرده از قضا برای بسیاری در دنیا جذاب است و احتمالا برای مدت‌ها می‌تواند ادامه پیدا کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها