|

درباره سریال «وان پیس»

سرخوشانه

دنیای پر از رنگ و هیاهوی مانگاها و انیمه‌ها سال‌هاست که مردم دنیا را به خود جلب کرده است. تا جایی که گاهی ایده‌های آنها بسیار عجیب و پر از شگفتی است. در شرایطی که ساخت لایو-اکشن‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته، شبکه نتفلیکس به سراغ مانگای «وان پیس» رفته و آن را به سریال تبدیل کرده است. سریالی سرخوشانه که اوقات متفاوتی را برای شما رقم خواهد زد. اگر جز آن دسته از آدم‌ها هستند که تماشای سریال‌های فانتزی‌ شما را خسته نمی‌کند، انیمه‌ها را دوست دارید و یک مجموعه سرشار از هیجان‌های ژاپنی به روایت آمریکایی‌ها می‌خواهید ببینید، احتمالا «وان پیس» شما را قانع خواهد کرد.

سرخوشانه
خبرنگار: سجاد صداقت

به گزارش شبکه شرق، بالاخره انتظارها به پایان رسید و سریال «وان پیس» هفته گذشته از نتفلیکس پخش شد. شاید در نظر اول پخش این سریال و اتفاقات پیرامون آن چندان مورد توجه نبوده باشد.

اما اهمیت «وان پیس» بر خلاف بسیاری از مجموعه‌هایی که تا امروز پخش شده به دلیل بازیگران یا حتی سازنده آن نیست بلکه این سریال به این دلیل مهم است که اقتباسی از مانگای معروف ژاپنی به همین نام است.

اصطلاح مانگا در ژاپن برای اشاره به کمیک و کارتونیست استفاده می‌شود و برای ساخت سریالی که طرفداران را جذب کند چه سوژه‌ای بهتر از مانگایی که تاکنون میلیون‌ها نسخه فروخته و فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری بر اساس آن ساخته شده است. 

«وان پیس» عنوان یک مجموعه مانگای ژاپنی پرطرفدار نوشته و طراحی شده توسط ائیچیرو اودا است که تاکنون از روی آن یک مجموعه تلویزیونی و چندین فیلم سینمایی انیمه هم ساخته شده ‌است. مانگای «وان پیس» توسط انتشارات شوئیشا از 22 جولای 1997 در هفته‌نامه شونن جامپ به چاپ می‌رسد. 

داستان «وان پیس» درباره ماجراهای یک گروه دزد دریایی به فرماندهی «مانکی دی. لوفی» است که به‌دنبال بزرگ‌ترین گنج دنیا، «وان پیس» می‌گردند. شروع داستان با لوفی است که تنها به دل دریا می‌زند و رؤیای این را دارد که پادشاه دزدان دریایی شود و در این مسیر دوستان و دشمنان بسیاری پیدا می‌کند و... این انیمه از سال 1998 تا به امروز در حال پخش شدن می‌باشد.

مانگای «وان پیس» تا به امروز با فروش بیش از 500 میلیون نسخه، پرفروش‌ترین مانگا تاریخ و بعد از «سوپرمن» دومین کتاب مصور پرفروش تاریخ به حساب می‌آید. همچین انیمه «وان پیس» طولانی‌ترین انیمه در حال پخش است.

با چنین خوراک بزرگ و عظیمی حالا نتفلیکس دست در کار ساختن سریالی شده است که احتمالا بتواند تا سال‌ها هم آن را ادامه بدهد. به این نکته توجه کنید که نتفلیکس موضوعی را دنبال کرده که به شدت در دنیا طرفدار دارد و به طور کلی شخصیت‌ها این سریال که بر اساس نمونه ژاپنی آن ساخته شده، می‌تواند نظرها را به خود جلب کند.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این سریال آن است که شکل‌گیری داستان بر اساس شخصیت‌های متنوعی پیش می‌رود. اما داستان درباره گنجی است که آن را «وان پیس» خطاب می‌کنند و در شروع سریال 22 است که همه دزدان دربایی در جست‌وجوی آن هستند. کسی که «وان پیس» را به دست بیاورد نه تنها تبدیل به پادشاه دزدان دریایی می‌شود بلکه می‌تواند نشان دهد که چه کار بزرگی انجام داده است.

شخصیت‌هایی که به سبک انیمه‌های ژاپنی در طول داستان معرفی می‌شوند و هر کدام به طریقی مورد توجه قرار می‌گیرند. «مانکی دی.لوفی» (با بازی اینیاکی گودوی) یک دزد دریایی است که میوه شیطانی «گام گام» را خورده و حالت لاستیکی پیدا کرده ‌است.

هدف او این است که با خدمه خود به خارج از دریای «آبی شرقی» سفر و «وان پیس» افسانه‌ای را پیدا کند و پادشاه دزدان دریایی شود. او در کنار 4 نفر دیگر گروه دزدان دریایی کلاه حصیری را تشکیل می‌دهند. هر یک از آنها مهارتی دارد که آنها را به یک گروه متفاوت تبدیل می‌کند.

این خصوصیات باعث می‌شود که فیلمنامه سریال «وان پیس» هیچ چیزی کم نداشته باشد. ما با یک انیمیشن پر سابقه روبه‌رو هستیم که به اندازه کافی سوژه در اختیار این سریال قرار می‌دهد. حتی باعث می‌شود که این لایو-اکشن نتفلیکس پیش از پخش هم مورد توجه قرار بگیرد و عملا به عنوان یک پروژه موفق خود را معرفی کند. اما این همه ماجرا درباره «وان پیس» نیست. 

تمام اپیزودهای سریال «وان پیس» مانند قریب به اتفاق سریال‌های نتفلیکس به صورت یک‌جا در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. این سریال که فصل اول آن از 8 اپیزود تشکیل شده، بر اساس آن‌چه پیش از این گفتیم به دلیل اقتباس ایده و خوراک به اندازه کافی دارد.

اما ماجرایی که سلیقه‌ها را درباره این سریال متفاوت می‌کند نوع اجرای آن است؛ همان مساله‌ای که در اپیزود ابتدایی (پایلوت) به شکل عجیبی خود را نشان می‌دهد. شاید شما هم پس از تماشای قسمت اول فصل اول «وان پیس» این احساس را داشته باشید که سازندگان فرض را بر این گذاشته‌اند که بیننده مانگا را خوانده، انیمه را تماشا کرده یا یکی از فیلم‌های ساخته شده بر اساس «وان پیس» را دیده است.

ورود به سریال با توضیح درباره گنج «وان پیس» و تاریخچه آن آغاز می‌شود اما تا زمانی که بخواهیم با شخصیت «لوفی» آشنا شویم، باید مدتی صبر کنیم. به عبارت دیگر سریال از قسمت دوم جا می‌افتد و فضا شکل و شمایل خاص خود را پیدا می‌کند. دقیقا به همین دلیل است که باید پیشنها کنیم اگر مانگا را نمی‌شناسید و انیمه را ندیده‌اید، بهترین کار این است که بعد از تماشای قیمت اول ناامید نشوید و «وان پیس» را ادامه دهید.

این سریال یکی از سرخوشانه‌ترین مجموعه‌هایی است که در سال 2023 تاکنون دیده‌ایم. یکی از نقاط قوت این سریال آن است که همه‌ چیز بر اساس شخصیت شوخ و بهلول‌مآبانه لوفی پایه‌ریزی شده است. او است که می‌خواهد پادشاه دزدان دریایی شود اما تاکید می‌کند که دو نوع دزد دریایی داریم: دزد دریایی خوب و دزد دریایی بد.

حتی او درباره دزد‌ها همین نظر را دارد و می‌گوید که دزدها مانند آدم‌ها به خوب و بد تقسیم می‌شوند. او فقط می‌خواهد پادشاه دزدان دریایی شود تا رویای «شنکس»، دزد دریایی متفاوتی که سال‌ها قبل دیده، را زنده کند. در این راه از قدرت‌هایش و آدم‌هایی که با او هستند هم استفاده می‌کند و این همان مسیری است که او را به شخصیتی کاملا متفاوت تبدیل می‌کند.

در نهایت اگر جز آن دسته از آدم‌ها هستند که تماشای سریال‌های فانتزی‌ شما را خسته نمی‌کند، انیمه‌ها را دوست دارید و یک مجموعه سرشار از هیجان‌های ژاپنی به روایت آمریکایی‌ها می‌خواهید ببینید، احتمالا «وان پیس» شما را قانع خواهد کرد. یک سریال سرگرم کننده و بسیار پرهیاهو که از قضا بسیار سرخوش است.

پر از لحظاتی که از موقعیت‌های گاهی احمقانه و بسیار ساده، اتفاقات بامزه در می‌آورد و به این ترتیب مخاطب را با مجموعه‌ای روبه‌رو می‌کند که بسیار مورد توجه است. «وان پیس» بدون شک مجموعه‌ای است که می‌توانید تا سال‌ها آن را ادامه دهید و بدون اثرگذاری خاصی سرگرم شوید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها