|

معرفی چند اثر «متیو پری» به‌ غیر از فرندز؛

چندلرم را پس بده

وقتی به متیو پری فکر می‌کنیم، نمی‌توانیم از چندلر بینگ فاصله بگیریم. اما احتمالا پس از رفتن غمبارش، در مورد دوران حرفه‌ای او کنجکاوتریم یا شاید در پی راهی برای یافتن دوباره او و انکار مرگش باشیم. نامش خاطره بازی باشد یا تلاش برای تکرار طعم دل‌چسب خوشی‌ها، مسیر درستی برای یافتن دوباره اوست. آغاز بازیگری پری به سال‌ها پیش از پیوستن به تیم ستاره‌های فرندز بازمی‌گردد. متیو پس‌ازاینکه بیشتر با نام چندلر معروف بود تا نام خودش، باز هم به شکل جدی در پروژه‌های سینمایی حضور داشت. هرچند هرگز نتوانست به اندازه چندلر خوب باشد اما نمی‌توان به کارنامه سینمایی‌اش هم بی‌تفاوت بود.

چندلرم را پس بده

وقتی به متیو پری فکر می‌کنیم، نمی‌توانیم از چندلر بینگ فاصله بگیریم. اما احتمالا پس از رفتن غمبارش، در مورد دوران حرفه‌ای او کنجکاوتریم یا شاید در پی راهی برای یافتن دوباره او و انکار مرگش باشیم. نامش خاطره بازی باشد یا تلاش برای تکرار طعم دل‌چسب خوشی‌ها، مسیر درستی برای یافتن دوباره اوست. آغاز بازیگری پری به سال‌ها پیش از پیوستن به تیم ستاره‌های فرندز بازمی‌گردد. متیو پس‌ازاینکه بیشتر با نام چندلر معروف بود تا نام خودش، باز هم به شکل جدی در پروژه‌های سینمایی حضور داشت. هرچند هرگز نتوانست به اندازه چندلر خوب باشد اما نمی‌توان به کارنامه سینمایی‌اش هم بی‌تفاوت بود. او با اینکه همیشه قدردان فرندز بود اما از اینکه تنها و فقط با چندلر شناخته می‌شد، کمی دلخور بود. مرور برخی فیلم‌هایش راهی است برای درک بیشتر مهارت‌هایش به‌عنوان یک کمدین برجسته و شناخت با ستاره‌ای که هرگز بی‌فروغ نمی‌شود.

 

17 Again /  دوباره ۱۷

دوباره ۱۷ (17 Again) آخرین نقش متیو پری در یک فیلم بلند بود. کمدی کمتر دیده‌شده‌ای که در زمان ساختش با فیلم «بیگ» «تام هنکس» مقایسه می‌شد و در البته در آن مقایسه می‌باخت. داستان فیلم درباره مردی ۳۷ سال‌های است که پس از یک تصادف ۱۷ ساله می‌شود. نقش میان‌سالی بر عهده متیو پری و ۱۷ سالگی بر عهده زک افرون است. بازیگری که احتمالا در فیلم زندگینامه متیو پری جای او باشد.

آرزوی برگشت به نوجوانی به ذهن همه می‌رسد اما بیشتر اوقات، زمانی پررنگ‌تر است که مشکلات یکجا حمله می‌کنند. آرزوی ۱۷ ساله شدن وقتی برای مایک محقق می‌شود که او در همه ابعاد زندگی‌اش باخته. همسرش طلاق می‌خواهد، خانواده ازهم ‌پاشیده و کار و بارش هم سکه نیست. مایک گمان می‌کند، چیزی در ۱۷ سالگی جا گذاشته و اگر مسیر دیگری می‌رفت موفق‌تر می‌شد؛ بنابراین آرزو می‌کند ۱۷ ساله باشد اما کمی در محاسبات اشتباه می‌کند. همیشه می‌گویند، مراقب باشید چه آرزویی می‌کنید، شاید به آن برسید. مایک ۱۷ ساله می‌شود اما به بیست سال قبل برنمی‌گردد فقط در بدن نوجوانش گرفتار می‌شود. با همان مشکلات. همان همسر، همان بچه‌ها، همان فکر و خیال‌ها. موقعیت جذابی است به‌خصوص با حضور متیو پری پا به سن گذاشته.

 

2000 The Whole Nine Yards / همه نه یارد

کمدی پرفروش «همه نه یارد» سال ۲۰۰۰ ساخته و اکران شد. موفقیت فیلم، سازندگان را ترغیب کرد برایش دنباله‌ای بسازند که به شکست انجامید. فیلم قصه زندگی اوز یک دندانپزشکی معمولی را دنبال می‌کند که با همسرش سوفی اختلافی جدی دارد. دستیار اوز به او پیشنهاد می‌کند برای راحت شدن از شر همسرش قاتل استخدام کند. این پیشنهاد کم‌کم شکلی از واقعیت به خودش می‌گیرد و موقعیتی هیجان‌انگیز و خنده‌دار ایجاد می‌کند. اوز با یک باند خلاف‌کار دم خور می‌شود. ترکیب آدم معمولی و باند خلاف‌کارها همیشه  داستانی جذاب است، به‌خصوص اگر متیو پری و بروس ویلیس بازیگرانش باشند. متیو در کتاب خاطراتش از چگونه پیوستن به این پروژه و آشنایی‌اش با بروس خاطرات جالبی تعریف می‌کند. شوخ‌طبعی‌های مخصوص چندلر در این نقش به چشم می‌خورد. زمان‌بندی‌های خاص متیو و شیمی بروس ویلیس باعث شهرت  فیلم شد و علاوه بر آن جایگاه پری را به‌عنوان یک بازیگر همه‌کاره در ژانرهای کمدی و جنایی تثبیت کرد.

 

Fools Rush In1997 / هجوم احمق‌ها

الکس ویتمن، برای انجام پروژه‌ای به لاس وگاس فرستاده می‌شود و آنجا با ایزابل فوئنتس، عکاس مکزیکی-آمریکایی ملاقات می‌کند. الکس و ایزابل بلافاصله به هم علاقه‌مند می‌شوند و ارتباط می‌گیرند. سه ماه بعد، ایزابل خبر بارداری‌اش را به الکس می‌دهد. الکس برای دیدن ایزابل به شهر زادگاه او می‌رود و باوجود برخی تفاوت‌های فرهنگی، بیشتر از پیش جذبش می‌شود. اگرچه ایزابل آماده خداحافظی است، اما الکس به او پیشنهاد ادامه رابطه و ازدواج می‌دهد. آن‌ها به‌سرعت در یک کلیسای عروسی در لاس وگاس ازدواج می‌کنند تا اینکه خیلی زود مشکلات آغاز می‌شود. الکس که در رابطه به بن‌بست خورده و از طرفی هم گمان می‌کند فرزندش را هم ازدست‌داده تصمیم به ترک شهر می‌گیرد. در ادامه داستان اتفاقاتی رقم می‌خورد که رابطه شکلی دیگری به خود می‌گیرد. متیو پری در این فیلم نقش اصلی و سلما هالیک نقش مقابلش است. در کتاب زندگی‌نامه متیو پری به حوادث پشت‌صحنه فیلم و تکنیک‌های بازیگری سلما هایک اشاره مفصلی شده است. پری وقتی این فیلم را بازی کرد در اوج جوانی و جذابیت بود.

 

The Ron Clark Story 2006 / داستان ران کلارک

داستان ران کلارک به کارگردانی راندا هاینس و نقش‌آفرینی متیو پری سال ۲۰۰۶ از شبکه TNT پخش شد. فیلم بر اساس زندگی مربی ران کلارک ساخته شد. یک معلم آرمان‌گرا که شهر کوچکش را برای تدریس در مدرسه دولتی شهر نیویورک ترک می‌کند. او به روش‌های آموزشی نوآورانه شهرت دارد و می‌خواهد با افراد بیشتری سروکار داشته باشد. ران عامدانه هدایت دانش‌آموزانی طردشده را بر عهده می‌گیرد اما مدیر مدرسه معتقد است کلارک برای این کار زیادی خوش‌تیپ است و در این کار دوام نمی‌آورد. رانی برای ادامه مسیر مصمم است و قبل از اینکه آموزش برایش مهم باشد برای درک دانش‌آموزانش چه به‌صورت فردی و چه به‌صورت جمعی تلاش می‌کند. بازی فوق‌العاده پری در نقش ران تحسین منتقدان را به همراه داشت و توانایی او را به‌عنوان یک بازیگر جدی به نمایش گذاشت. متیو آسیب‌پذیری شخصی‌اش را به نقش رانی اضافه کرده و حس همدردی را در تماشاگر بیدار می‌کند.

 

 Go On 2012/ ادامه بده

سریال تلویزیونی ادامه بده سال ۲۰۱۳ از NBC پخش شد. در این سریال پری نقش رایان کینگ، مجری رادیوی ورزشی را بازی کرد که برای کنار آمدن با مرگ همسرش به یک گروه پشتیبانی می‌پیوندد. این نمایش عناصر کمدی و درام را در هم آمیخت و بازی پری به‌عنوان فردی همیشه غمگین در گروه پشتیبانی، هم صمیمانه و هم پر از طنز بود. ادامه بده بستری را برای پری فراهم کرد تا استعدادش را در نقش‌های اصلی و مؤثر به نمایش بگذارد. سفر شفا و رشد شخصی شخصیت او در بین بینندگان طنین انداز شد. این سریال به پری اجازه داد تا پیچیدگی‌های از دست دادن و بهبودی را کشف کند و توانایی او را در ارائه نقش‌های عمیق‌تر و احساسی‌تر در کنار مهارت کمدی خود به اثبات برساند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها