|

نوشتن با دوربین

چرا تولیدات سینمایی و کتاب‌های محیط‌زیستی در ایران کم است؟

وقتی ساخت فیلم و انتشار کتاب به عنوان دوتا از موثرترین ابزارهای تولید اندیشه برای جامعه در یک حوزه مشخص افزایش می‌یابد، یعنی آن جامعه به سمت شناخت مساله و در نهایت پیدا کردن راه‌حل مساله حرکت می‌کند.

چرا تولیدات سینمایی و کتاب‌های محیط‌زیستی در ایران کم است؟

وقتی ساخت فیلم و انتشار کتاب به عنوان دوتا از موثرترین ابزارهای تولید اندیشه برای جامعه در یک حوزه مشخص افزایش می‌یابد، یعنی آن جامعه به سمت شناخت مساله و در نهایت پیدا کردن راه‌حل مساله حرکت می‌کند. محیط‌زیست یکی از بحرانی‌ترین شرایط تاریخی خود را در ایران و البته جهان می‌گذراند. همین امروز که این حاشیه نوشته می‌شود، جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران به عنوان یکی از با ارزش‌ترین جنگل‌های جهان در حال سوختن است. یکی دو روز قبل نیز هوای پایتخت ایران در وضعیت خطرناک و قرمز قرار داشت و اگر باد و باران نیاید معلوم نیست شهروندان ایرانی ساکن شهرهای بزرگ چگونه از چالش مرگبار آلودگی رهایی می‌یابند. توضیح این مختصر برای این است که بفهمیم تولید کتاب و ساخت فیلم در حوزه محیط‌زیست در ایران جدی نیست. بررسی ساده ما نشان می‌دهد به‌رغم تعدد بحران‌های شدید محیط‌زیستی و تحمیل هزینه‌های سرسام‌آور هنوز جامعه به آن درک عمیق و واقعی از بحران نرسیده است که ضرورت دارد برای آگاهی‌بخشی عمومی و البته آگاهی سیاستگذاران و نهادهای قدرت در ایران، بخشی از اولویت‌ خود را برای ساخت فیلم و تولید کتاب‌های محیط‌زیستی بگذارند. کاری که نه‌تنها نیاز به تولید ادبیات و اندیشه محیط‌زیستی دارد که نیازمند تخصیص اعتبارات عمده برای رسیدن به هدف از سوی دستگاه‌های متولی است. با این حال اما دنیا مثل ایران با چالش‌های جدی محیط‌زیستی روبه‌رو است اما آنها برای فهم بهتر مساله و تولید راهکار برای عبور از چالش دست به تولید محتوا در قالب کتاب و فیلم و دیگر ابزارهای موجود زده‌اند.

09-13