|

چهره ماندگار ادب فارسی درگذشت

«جلیل تجلیل» چهره ماندگار ادب فارسی درگذشت.

چهره ماندگار ادب فارسی درگذشت

به گزارش شبکه شرق، «جلیل تجلیل»، مترجم، مصحح، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و جلیل تجلیل چهره ماندگار ادب فارسی درگذشت.

«جلیل تجلیل» مترجم، مصحح و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، امروز «دوشنبه ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۳» در ۹۰ سالگی، دار فانی را وداع گفت.

«جلیل تجلیل» استاد پیشکسوت دانشگاه تهران و چهره ماندگار ادب فارسی، دار فانی را وداع گفت. او استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بود. استاد «جلیل تجلیل» همچنین، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، مدیر گروه زبان فارسی دانشگاه تهران و عضو شورای پژوهشی دانشگاه تهران بوده است.

علی شهیدی، استاد و مشاور بین‌الملل دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با تایید این خبر گفت: «استاد جلیل تجلیل، امروز «دوشنبه، ۱۲ شهریور ۱۴۰۳»، بعد از نماز صبح، به علت  کهولت سن و عوارض ناشی از آن از دنیا رفت.»

او افزود: «مراسم تشییع و خاکسپاری این استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی صبح روز چهارشنبه، «چهاردهم شهریورماه»، در آرامگاه خانوادگی‌اش در بهشت‌ زهرای تهران برگزار می‌شود. با توجه به تعطیلی دانشگاه تهران در این روز مراسم وداع در دانشگاه تهران برقرار نخواهد شد و دوستان و همکاران استاد تجلیل در بهشت‌ زهرا تهران حاضر می‌شوند.»

«جلیل تجلیل» متولد سال ۱۳۱۳، در «خوی» بود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند و برای تحصیل علوم دینی به حوزه‌ علمیه‌ شهر تبریز رفت. سپس در دانشکده‌ ادبیات دانشگاه تبریز به تحصیل مشغول شد. کارشناسی ارشد و دکترای ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران گرفت و در سمت استاد زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه به تدریس پرداخت.

استاد «جلیل تجلیل» از اعضای هیات ممیزه و کمیته تخصصی دانشگاه تهران، شورای گسترش دانشگاه‌های کشور، کمیته تخصصی هنر و معماری دانشگاه تهران، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور بوده است.

ایشان مقالات فراوانی در نشریات داخلی و بین‌المللی معتبر منتشر کرده و در همایش‌هایی چون صورت‌گری شعر صائب تبریزی، صورت‌گری در شعر مولوی، فرهنگ همگانی مثنوی مولوی و عصر تخیل و تصویر در شعر فارسی حضور داشته‌اند.

از افتخارات استاد جلیل تجلیل، دریافت مدال درجه اول رتبه اولی دانش‌نامه لیسانس از وزارت فرهنگ، لوح تقدیر وزیر فرهنگ و آموزش عالی و لوح تقدیرنامه وزارتی به مناسب عضویت در مجله بین‌المللی زبان و ادبیات فارسی است.

«جلیل تجلیل» در دوره ششم (سال ۱۳۸۵) به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران معرفی شد.

برخی از آثار جلیل تجلیل در زمینه‌های تالیف، ترجمه و تصحیح عبارت‌اند از «الغدیر»، «معیار الاشعار خواجه نصیرالدین طوسی»، «برگزیده‌ متون ادب فارسی»، «معانی و بیان»، «جناس در پهنه‌ ادب فارسی»، «نقشبند سخن»، «فنون و صنایع ادبی»، «تحلیل اشعار اسرارالبلاغه»، «مهدی کیست؟»، «شرح مشکلات تاریخ وصاف»، «کتابداری نوین در اسلام».

جلیل تجلیل

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها