|

نگاهی به انتخاب رائد فریدزاده به عنوان رئیس سازمان سینمایی

آغاز فصلی جدید در وزارت ارشاد

بی‌تردید یکی از پربحث‌ترین اتفاقات چند هفته اخیر در محافل سینمایی، انتخاب رئیس سازمان سینمایی بود، فردی که ارتباط مستقیم و تصمیماتش با سینما و سینماگران زمینه‌ساز اتفاقات گسترده‌ای در این حوزه می‌شود و بی‌شک اهمیت این موضوع برای سینماگران چندین برابر است. بعد از گمانه‌زنی‌های بسیار درمورد این پست در وزارت ارشاد، درنهایت رائد فرید‌زاده به صندلی ریاست سازمان سینمایی تکیه زد. او‌ پیش از این بیشترین تعامل را با سینماگران در سمت دبیر شورای‌عالی بین‌الملل سازمان امور سینمایی و معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی به عهده داشت.

آغاز فصلی جدید در  وزارت ارشاد

شرق: بی‌تردید یکی از پربحث‌ترین اتفاقات چند هفته اخیر در محافل سینمایی، انتخاب رئیس سازمان سینمایی بود، فردی که ارتباط مستقیم و تصمیماتش با سینما و سینماگران زمینه‌ساز اتفاقات گسترده‌ای در این حوزه می‌شود و بی‌شک اهمیت این موضوع برای سینماگران چندین برابر است. بعد از گمانه‌زنی‌های بسیار درمورد این پست در وزارت ارشاد، درنهایت رائد فرید‌زاده به صندلی ریاست سازمان سینمایی تکیه زد. او‌ پیش از این بیشترین تعامل را با سینماگران در سمت دبیر شورای‌عالی بین‌الملل سازمان امور سینمایی و معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی به عهده داشت.

عضویت در کارگروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر، شورای فرهنگی کمیته ملی المپیک، شورای سیاست‌گذاری جشنواره جهانی فیلم، کارگروه تخصصی اقتصاد و فرهنگ اتاق بازرگانی،‌ شورای پژوهشی و شورای نشر دانشگاه شهید بهشتی، همکاری با جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان به عنوان مدیر بین‌الملل و داوری چندین جشنواره بین‌المللی، از دیگر سوابق اجرائی فرید‌زاده است.

سید‌عباس صالحی، وزیر ارشاد، در آیین تکریم و معارفه رؤسای جدید و پیشین سازمان سینمایی از پنج ضلع اصلی سینما صحبت کرد و اقتصاد، حوزه فرهنگ و هنر، فناوری، تعامل سینما با انسان‌ها و توجه به حضور در مجامع بین‌الملل را از مهم‌ترین موارد جاری در سینما برشمرد و با اشاره به اهمیت این موضوعات، از دلایل انتخاب رائد فریدزاده به عنوان رئیس سازمان سینمایی صحبت کرد.

او ابراز امیدواری کرد با حضور دکتر فریدزاده سینمای اندیشه‌ورز تقویت شود. صالحی به بخش کم‌رنگ‌شده در سینمای ایران اشاره کرد و منظورش از سینمای اندیشه‌ورز را صرفا ساخت فیلم‌های فلسفی ندانست، بلکه تشریح کرد نیاز است تا بنیه فکری در سینمای ایران تقویت شود و طعم تفکر به آن منتقل شود.

بی‌تردید بخش دیگری که به تخصص رائد فرید‌زاده مرتبط می‌شود، ارتباطش با حوزه بین‌الملل سینما‌ست. وزیر ارشاد نیز با تأکید بر این مهم اشاره کرد: «سینمای ایران بخشی از تابلوی جمهوری اسلامی است. همان‌طور‌که در حوزه‌های ورزشی و دیگر حوزه‌ها برافراشته‌شدن پرچم کشورمان موجب دیده‌شدن بخشی از هویت ملی، انقلابی و اسلامی می‌شود، سینما نیز از چنین جایگاهی برخوردار است و بر همین اساس هر مقدار که حضور گسترده‌تری در این عرصه داشته باشیم می‌توانیم این هدف را بهتر محقق کنیم. انتظار این است که دکتر فریدزاده نیز با تجربه مثبتی که در این حوزه دارند، کمک‌حال سینمای ایران باشند‌».

به‌زعم بسیاری از کارشناسان، سینمای ایران درحال‌حاضر با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند. از مشکلات معیشتی اهالی سینما گرفته تا موضوع همیشه تکراری امنیت شغلی سینماگران، چرایی تضعیف بخش خصوصی، افزایش بی‌سابقه هزینه‌های تولید، چگونگی ارتباط بهتر با سینمای دنیا و موضوعات ریزودرشت دیگر که هر‌یک از آنها نیاز به کار کارشناسی و تحلیلی بسیاری دارد. طبیعی است که پاسخ به نیاز سینماگران و تعامل با آنها نیازمند تلاش و زمان زیادی است و این روزها سینماگران بیش از هر زمان دیگری نیازمند تعامل با مدیران فرهنگی هستند.

پیگیری برنامه­‌های چهارگانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم در حوزه سینما، فرصت‌سازی برای بروز و ظهور خلاقیت‌های سینماگران جوان به‌ویژه در استان‌ها، توجه جدی به توسعه زیرساخت‌های سینما در استان‌ها به‌ویژه شهرستان‌های کم‌برخوردار با مشارکت بخش‌های عمومی و خصوصی، تقویت رویکرد دولت چهاردهم در گسترش فضای وفاق و همدلی سینماگران با دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیگیری حقوق فعالان عرصه سینما و تأمین امنیت و آزادی‌های قانونی ایشان، به‌روزرسانی و اصلاح قوانین‌ومقررات عرصه تصویر در مراکز ذی‌ربط متناسب با تحولات اجتماعی و فناوری‌های نوین، صیانت از تنوع فرم و محتوای سینمای ایران متناسب با نیاز مخاطبان ایرانی و جهانی، ارتقای شاخص‌های بین‌المللی‌شدن سینمای ایران با تأکید بر‌ رشد صادرات محصولات و خدمات سینمایی، تسهیل و گسترش حضور سینمای ایران در رویدادهای بین­‌المللی و تولید فیلم‌های سینمایی مشترک. این مواردی است که‌ فرید‌زاده در سمت رئیس سازمان سینمایی از سمت وزیر ارشاد مأمور به انجام آنها‌ست؛ موضوعاتی که بی‌شک هر‌کدام از آنها اهمیت خاص خودش را دارد.

طبیعی است که در فصل تازه مدیریت وزارت ارشاد، باید منتظر قدم‌های ابتدایی فرید‌زاده در سمت جدید بود. اینکه تا چه حد راه تعامل با سینماگران را باز می‌گذارد و کدام‌یک از مطالبات سینماگران برای او از اولویت بیشتری برخوردار است، پرسش‌هایی است که بی‌شک مستلزم گذشت زمان است و باید دید رئیس جدید سازمان سینمایی چه کارنامه‌ای از خود به یادگار خواهد گذاشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها