|

رویداد هوش مصنوعی و سلامت در دانشگاه ایران

رویداد هوش مصنوعی و سلامت با محوریت دستیار هوشمند خودمراقبتی بیمار، 17 آبان ماه 1402 از ساعت 13:30 الی 18 در مرکز بین‌المللی همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌گردد.

رویداد هوش مصنوعی و سلامت در دانشگاه ایران

برگزاری رویداد دانشگاهی دستیار هوشمند خودمراقبتی بیمار با استفاده از هوش مصنوعی –17 آبان 1402 مرتبط با رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت  - 24 آبان 1402

 

دانشگاه علوم پزشکی ایران با مشارکت وزارت بهداشت، مرکز ملی فضای مجازی، معاونت علمی ریاست جمهوی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کمیسیون بهداشت مجلس، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه امیرکبیر، و دانشگاه تهران، رویداد دانشگاهی دستیار هوشمند خودمراقبتی بیمار با استفاده از هوش مصنوعی را برگزار می‌کند.

زمان برگزاری : چهارشنبه 17 آبان ماه 1402 از ساعت 13:30 الی 18

مهلت ارسال آثار: 10 آبان ماه 1402

محل برگزاری: مرکز بین‌المللی همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران

آدرس: بزرگراه همت، جنب برج میلاد، دانشگاه علوم پزشکی ایران

 

هوش مصنوعی

شرح موضوع رویداد

دستیار هوشمند خود مراقبتی (Self-care Smart Assistant)، یا به عبارت دقیق‌تر، دستیار هوش مصنوعی مرتبط با مراقبت از خود، نوعی نرم‌افزار یا دستگاه بهره‌بردار از هوش مصنوعی است که به افراد در بهبود کیفیت زندگی و رفاه شخصی کمک می‌کند. این سازوکارها اطلاعات شخصی را دریافت می‌کنند و سپس توصیه‌ها و راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌دهند تا به افراد در مدیریت بهتر سلامت فیزیکی و روحی-روانی آنها کمک کنند. ابزارها و نرم‌افزارها با استفاده از هوش مصنوعی سازوکاری را برای کمک در اندازه‌گیری پارامترهای سلامت ارائه می‌دهند که به تعیین و رسیدن اهداف درمانی بیماران و بهداشت فردی افراد جامعه کمک می‌کنند.

 

بستر های موجود در دانشگاه علوم پزشکی ایران برای ایجاد دستیار هوشمند خودمراقبتی

 

داده‌های حوزه سلامت ثبت شده در مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان‌ها

بستر یکپارچه‌ساز سرویس‌های تبادل اطلاعات و وجودRepository  اطلاعات بهداشتی درمانی

 

نیازمندی‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران در حوزه خودمراقبتی

نیازمندی‌ اصلی دانشگاه 1- ارتقای سلامت مردم (شامل افزایش طول عمر، پیشگیری از بیماری‌ها و کاهش عوارض بیماری) 2- کاهش هزینه‌های درمان با استفاده از هوش مصنوعی می‌باشد.

طی یک دهه اخیر، داده‌های الکترونیک مراکز زیرمجموعه دانشگاه در حوزه بهداشتی شامل مراقبت‌های بهداشتی و پیشگیری از بیماری و حوزه درمانی در قسمت بستری و اخیرا در قسمت سرپایی و همچنین آزمایشگاهی و دارویی، در دانشگاه و در بیمارستان در دسترس است. با توجه به ظرفیت‎‌های این دانشگاه، محورهای زیر در حوزه هوش مصنوعی قابل اجرا می‌باشد.

 

1 - حوزه بهداشت:

  واکسیناسیون

فعالیت فیزیکی و نظارت بر سلامت فیزیکی

رصد بیماری‌های مزمن شامل دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی با در نظر گرفتن جنس و سن افراد

خدمات مرتبط با سالمندان و طب سالمندی مانند سنجش تراکم استخوان

خدمات مرتبط با ناباروری

 مراقبت‌ مادران باردار

 ارتقای سلامت کودکان و نوجوانان (به عنوان مثال هرم رشدی کودکان و  دوران بلوغ نوجوانان)

تغذیه سالم

مدیریت استراحت و خواب

مدیریت استرس و روان‌شناختی

ارتقای دانش و سواد سلامت (آموزش و خودآگاهی)

ارتقای بهداشت محیط

در تمامی موارد فوق سه حوزه: توصیه‌ها، ارجاعات و آموزش، مدنظر می‌باشد.

 

2 - حوزه درمان و دارو:

 تشخیص بیماری‌ها بر اساس داروهای مصرفی به صورت هوشمند

 ارتباط با پزشکان و مراقبت‌های لازم برای بیماری در دو بخش follow up  و پیشگیری از عوارض مانند عوارض بیماری مزمن دیابت

 تحلیل آزمایش‌های بالینی و توصیه به پزشک به ویژه در موارد مربوط به سرطان و پیگیری پاتولوژی بیماران

 

با توجه به بسترهای ایجاد شده در دانشگاه و با توجه به نیازمندی‌های شناسایی شده، دانشگاه این رویداد را با هدف استفاده از ظرفیت افراد حقیقی و حقوقی در حوزه هوش مصنوعی، دانشگاه‌های فنی، اعضای هیات علمی و دانشجویان علاقه‌مند به موضوعات فوق برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند. در این رویداد محصولات و ایده‌های برتر در 3 حوزه انتخاب و توسط مرکز ملی فضای مجازی و معاونت علمی ریاست جمهوری از لحاظ مالی و توسط وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایران از لحاظ اجرایی و استقرار ملی حمایت می‌شوند. رویکرد دانشگاه حل مسائل از طریق ظرفیت‌های شناسایی شده با استفاده از حمایت‌های پیشگفت می‌باشد.

 

 نحوه ارزیابی طرح و ایده‌

 

1- مرحله انتخاب:

 

ثبت ایده و محصول دستیار هوشمند خودمراقبتی توسط متقاضیان در فرم الکترونیک به آدرس https://it.iums.ac.ir/SelfCare

هیات انتخاب از بین پیشنهادات متقاضیان، 5 ایده و 10 محصول متناسب با نیازمندی دانشگاه را برای فرصت ارائه در مرحله دوم مطابق با شاخص‌های ارزیابی ذکر شده در جداول شماره 1 تا  4 فایل پیوست انتخاب می‌کنند.

هیات انتخاب این مرحله، وزارت بهداشت، دانشگاه‌ علوم پزشکی ایران(مجری)، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز ملی فضای مجازی خواهند بود.

 

 

2 - مرحله ارزیابی در رویداد دانشگاهی:

 

 رویداد دانشگاهی، دستیار هوشمند خودمراقبتی در 17 آبان 1402 برگزار خواهد شد. ایده و محصولات انتخاب شده در مرحله قبل، توسط تیم داوری مطابق با شاخص‌های ارزیابی ذکر شده در جدول شماره 5 فایل پیوست بررسی خواهند شد. محصولات و ایده‌های منتخب در این رویداد در سه حوزه به رویداد ملی (رویداد هوش مصنوعی سلامت)، معرفی می‌گردند.

داوران مرحله رویداد دانشگاهی از وزارت بهداشت، دانشگاه‌ علوم پزشکی ایران(مجری)، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تهران، کمیسیون بهداشت مجلس، معاونت علمی ریاست جمهوری، مرکز ملی فضای مجازی خواهند بود.

 

 

3 – مرحله ارزیابی در رویداد ملی:

 

برگزاری رویداد ملی در تاریخ 24 آبان 1402 خواهد بود. در این رویداد هیات داوران، مطابق با شاخص‌های ارزیابی ذکر شده در جدول شماره 6 فایل پیوست، محصولات و ایده‌هایی که در مرحله رویداد دانشگاهی معرفی شده‌ بودند را ارزیابی خواهند کرد. محصولاتی که در این رویداد انتخاب می‌شوند، توسط مرکز ملی فضای مجازی و معاونت علمی ریاست جمهوری از لحاظ مالی و توسط وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایران از لحاظ اجرایی و استقرار ملی حمایت خواهند شد.

داوران رویداد اصلی، وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران (مجری)، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،  دانشگاه علوم پزشکی تهران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کمیسیون بهداشت مجلس، معاونت علمی ریاست جمهوری، مرکز ملی فضای مجازی خواهند بود.

 

 

 شاخص های ارزیابی

 

مرحله اول ارزیابی طرح/محصول شامل ارزیابی شرکت، ارزیابی طرح، و ارزیابی محصول خواهد بود. در این مرحله شاخص هایی چون دارا بودن گواهی ها در حوزه سلامت یا فناوری اطلاعات، سوابق اجرایی شرکت در حوزه سلامت، میزان رضایت از محصولات فعلی، تجهیزات و زیرساخت ها، سازمان های همکار، بازار هدف، قابلیت توسعه محصول، کاربردها و مزیت رقابتی محصول مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در مرحله اول ارزیابی ایده شاخص های فراگیری، اهمیت و درصد مالکیت ایده مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

 

مرحله دوم ارزیابی ایده و محصول از دیدگاه کمی و کیفی بوده و پارامترهایی مانند میزان اثربخشی، نوآوری، تحقق پذیری، هزینه فایده، زمان اجرا را ارزیابی خواهد کرد.

 

مرحله سوم ارزیابی ایده و محصول نیز از دیدگاه کمی و کیفی بوده و پارامترهایی مانند قابلیت اطمینان، استفاده از تکنولوژی روز، امکان تبادل اطلاعات با سایر سامانه ها و ... مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد شاخص های ارزیابی و نحوه تخصیص امتیازات، فایل پیوست را مطالعه فرمایید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها