|

پایان شغل برنامه‌نویسی با هوش مصنوعی

چیزی که امروزه به عنوان نابودی شغل برنامه‌نویسی توسط هوش مصنوعی می‌دانیم، تصور غلطی است که توسط تعداد اندکی از افراد مطرح می‌شود. با ظهور هوش مصنوعی، تغییرات زیادی در فرآیند توسعه پروژه‌های مختلف برنامه‌نویسی ایجاد شده و افراد می‌توانند پروژه‌های خود را با سرعت و بهره‌وری بالاتری توسعه دهند. لازمه این کار، یادگیری اصولی برنامه‌نویسی است که در آکادمی سبزلرن، این امر به خوبی محقق شده است.

پایان شغل برنامه‌نویسی با هوش مصنوعی

 

چیزی که امروزه به عنوان نابودی شغل برنامه‌نویسی توسط هوش مصنوعی می‌دانیم، تصور غلطی است که توسط تعداد اندکی از افراد مطرح می‌شود. با ظهور هوش مصنوعی، تغییرات زیادی در فرآیند توسعه پروژه‌های مختلف برنامه‌نویسی ایجاد شده و افراد می‌توانند پروژه‌های خود را با سرعت و بهره‌وری بالاتری توسعه دهند. لازمه این کار، یادگیری اصولی برنامه‌نویسی است که در آکادمی سبزلرن، این امر به خوبی محقق شده است.

در اوایل سال 2023 و ظهور ابزارهای هوش مصنوعی به صورت عمومی و مشاهده توانایی بالای آنها در تولید متن و کد، نگرانی‌هایی برای نابودی برخی مشاغل و جایگزینی آنها با هوش مصنوعی مطرح شد. برنامه نویسان، یکی از اولین افرادی بودند که نگرانی خود را مطرح کردند و به نظر می‌رسد در آن بازه زمانی، این نگرانی‌ها کاملا منطقی بوده است. اما با گذر زمان و رشد استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، این نگرانی‌ها تبدیل به فرصت شده‌اند.

اگر یک سال پیش از یک برنامه نویس تازه‌کار یا سطح متوسط، درباره آینده شغل برنامه‌نویسی و تاثیر هوش مصنوعی بر آن سوالی پرسیده می‌شد، به احتمال زیاد پاسخ‌هایی مرتبط با رکود بازار برنامه نویسان تازه‌کار و استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه برنامه‌های مختلف را می‌شنیدید. این دیدگاه امروزه تغییر قابل توجهی کرده؛ به طوری که بسیاری از برنامه نویسان به آینده شغلی خود خوشبین هستند و امیدوارند بتوانند فرصت شغلی مناسبی را بسته به توانایی خود بدون نگرانی از جایگزینی آن با هوش مصنوعی پیدا کنند.

پایان یافتن شغل برنامه نویسی

شایعه ها برای پایان یافتن شغل برنامه نویسی 

با توجه به مواردی که گفته شد، بد نیست یکی از شایعات مشابه را بررسی کنیم. در اوایل دهه 2010 میلادی، زمانی که وردپرس به صورت گسترده به جامعه توسعه دهندگان و وبمستران معرفی شد، بسیاری از افراد باور داشتند که توسعه وب، خصوصا توسعه سمت کاربر یا Front-End به پایان کار خود رسیده و دیگر نیازی به کدنویسی برای توسعه یک وبسایت نیست. ادعایی که در نهایت با مشاهده محدودیت‌ها و کاستی‌های Wordpress، به فراموشی سپرده شد. امروزه بازارکار توسعه وب بسیار گسترده بوده و طبق آمار موجود در سایت‌های مطرح استخدام برنامه نویسان، تبدیل به یکی از پردرامدترین شاخه‌های برنامه‌نویسی شده است.

اما نکته مهمی که نباید در این میان فراموش شود، تاثیر اندکی است که هوش مصنوعی بر وضعیت بازارکار در آینده می‌گذارد. با گسترش و رشد این تکنولوژی، افراد شاغل در حوزه‌های مختلف برنامه‌نویسی، باید توانایی خود را بهبود ببخشند و در کار خود، تخصص بیشتری پیدا کنند. هم اکنون در ابتدای سال 2024، پلتفرم‌های هوش مصنوعی متعددی برای تولید کد منتشر شده‌اند که خروجی باکیفیتی تولید می‌کنند. خروجی این ابزارها در مواردی، از کد نوشته شده توسط توسعه دهندگان تازه‌کار بهتر است؛ بنابراین برخی شرکت‌ها تمایلی به استخدام افراد تازه‌کار ندارند و این مسئله، اهمیت یادگیری تخصصی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

آینده شغل برنامه‌نویسی با تخصص و مهارت گره خورده و هرچه فرد، تخصص بیشتری در حوزه کاری خود داشته باشد، می‌تواند فرصت شغلی بهتری بدست آورد. انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب و اینده‌دار و آموزش اصولی، دو اصل مهم برای یادگیری برنامه‌نویسی هستند. پایتون و جاوا اسکریپت، دو زبان برنامه‌نویسی محبوب در سال‌های اخیر هستند که توسط میلیون‌ها توسعه دهنده در سرتاسر جهان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

زبان برنامه‌نویسی Java Script

طبق نظرسنجی سالیانه سایت Stackoverflow زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت، برای چند سال متوالی به عنوان محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در جهان شناخته شده است. کدهای نوشته شده به این زبان، شباهت زیادی به زبان C دارند و همین موضوع، یادگیری جاوا اسکریپت را برای برنامه نویسانی که تجربه کار با زبان C دارند، آسان کرده است.

جاوا اسکریپت یک زبان سطح بالا است و کدهای آن بسیار به زبان انسان نزدیک هستند. همین موضوع، باعث شده آموزش جاوا اسکریپت و یادگیری آن برای افراد مختلف، بسیار ساده شود. بسیاری از برنامه‌ها و سایت‌هایی که در روز با آنها سروکار دارید، با استفاده از این زبان ساخته شده‌اند.

با گذراندن دوره جاوا اسکریپت رایگان ، امکان اشتغال در حوزه‌های مختلف برنامه‌نویسی نظیر طراحی وب، توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ، بازی‌سازی، توسعه هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، هک و امنیت و بسیاری حوزه‌های دیگر وجود دارد.

زبان برنامه‌نویسی Python

دیگر زبان برنامه‌نویسی آینده‌دار که بازارکار بزرگی دارد و اتفاقا یکی از اصلی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در توسعه هوش مصنوعی است، پایتون است. این زبان، دارای ویژگی‌هایی شبیه به جاوا اسکریپت است؛ با این تفاوت که کدهای آن کاملا شبیه به زبان انگلیسی هستند و به سادگی می‌توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. این زبان در سال‌های اخیر رشد بسیار زیادی داشته و یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای تازه‌کاران محسوب می‌شود.

کدهای پایتون نسبتا ساده هستند و سرعت اجرای بالا و حجم کمتری نسبت به جاوا اسکریپت دارند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا نظیر گوگل، متا (فیسبوک سابق)، نتفلیکس، آمازون، اینستاگرام و مایکروسافت مرتبا آگهی‌های استخدام برای توسعه دهندگان پایتون منتشر می‌کنند و درآمدهای بسیار بالایی را به این افراد پرداخت می‌کنند. برای مثال، یک توسعه دهنده پایتون در شرکت گوگل، تا بیش از 200 هزار دلار در سال درآمد دارد. این مقدار بیش از دو برابر متوسط درآمد برنامه نویسان جاوا اسکریپت است.

آموزش پایتون و یادگیری آن به دلیل خوانایی کدها، زمان کمی لازم دارد. اگر پشتکار داشته باشید و بتوانید روزانه 2 تا 3 ساعت برای یادگیری زمان بگذارید، در 3 الی 6 ماه به مقدمات پایتون مسلط می‌شوید. شما میتوانید برای یادگیری این زبان برنامه نویسی از اینجا این آموزش را ببینید .

هوش مصنوعی و پایان یافتن شغل برنامه نویسی

هوش مصنوعی در خدمت برنامه‌نویسی

هوش مصنوعی نه تنها باعث رکود بازار برنامه‌نویسی نشده؛ بلکه ابزارهای متعددی برای افزایش بهره‌وری و سرعت توسعه توسط برنامه نویسان ارائه می‌دهد. یک توسعه دهنده خبره، با استفاده از این ابزارها می‌تواند روند توسعه پروژه‌های خود را بهبود ببخشد و از انجام کارهای تکراری، پرهیز کند.

اولین قدم برای یادگیری برنامه‌نویسی، گذراندن آموزش‌های خوب و تخصصی است که شما را با زبان برنامه‌نویسی مدنظر آشنا کند. آکادمی سبزلرن با ارائه دوره‌های جامع برنامه‌نویسی، سعی در آماده‌سازی دانشجویان برای ورود به بازارکار دارد. بسیاری از دوره‌های سبزلرن به صورت رایگان ارائه شده و حتی دوره‌های رایگان نیز دارای پشتیبانی تخصصی هستند. پس فرصت را از دست ندهید و هرچه سریعتر، خودتان را برای ورود به دنیای شگفت انگیز برنامه‌نویسی آماده کنید!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها