|

سرمایه‌گذاری ۱.۷ میلیارد دلاری مایکروسافت در اندونزی

​ ساتیا نادلا روی آسیای جنوب شرقی شرط بسته است و می‌خواهد در حوزه هوش مصنوعی و زیرساخت ابری در اندونزی سرمایه‌گذاری ‌کند.

 سرمایه‌گذاری ۱.۷ میلیارد دلاری مایکروسافت در اندونزی

 شرکت مایکروسافت ۱.۷ میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت‌های محاسبات ابری و هوش مصنوعی در اندونزی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. مایکروسافت می‌خواهد روی بزرگ‌ترین اقتصاد آسیای جنوب شرقی شرط‌بندی کند و رشد خود را افزایش دهد.

 ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت ، پس از دیدار با رئیس‌جمهور اندونزی، جوکو ویدودو در جاکارتا در روز سه‌شنبه، گفت که این مبلغ را طی چهار سال به اندونزی خواهد داد. این شرکت همچنین متعهد شد به آموزش ۲.۵ میلیون نفر در آسیای جنوب شرقی از جمله ۸۴۰۰۰۰ نفر در اندونزی، در زمینه مهارت‌های هوش مصنوعی کمک کند.

 رهبر مایکروسافت در حال بازدید از سه کشور در آسیای جنوب شرقی است. این منطقه زمانی مورد توجه شرکت‌های بزرگ و غول‌های فناوری نبود. در واقع رهبران شرکت‌های بزرگ روی هند و چین متمرکز بودند. اما اخیراً به دلیل تنش‌های ژئوپلتیکی، این منطقه برای مدیران شرکت‌های فناوری محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. این منطقه تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های جنگ برای غول‌های فناوری و استارتاپ‌های چینی و امریکایی شده است. قبل از نادلا، جنسن هوانگ از شرکت انویدیا و تیم کوک از شرکت اپل نیز بازدیدهای قابل‌توجه‌ای از این منطقه داشتند و با کاهش رشد چین، چشمشان دنبال جمعیت جوان و آگاه به فناوری این منطقه افتاده است.

 نادلا به صدها شرکت‌کننده در یک رویداد در جاکارتا گفت: «انقلاب اطلاعاتی منحنی رشد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. این امر حتی در اندونزی که در آن ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد اضافی خواهیم داشت، تأثیر چشمگیری خواهد داشت.»

 هوش مصنوعی به دستور کار اصلی نادلا تبدیل شده است، زیرا او کشورها و کنفرانس‌ها را از هند تا مجمع جهانی اقتصاد طی می‌کند و از کشورها و کسب‌وکارها می‌خواهد در فناوری سرمایه‌گذاری کنند و جمعیت خود را آموزش دهند. او مدام در مورد پتانسیل هوش مصنوعی برای بازسازی کل اقتصاد صحبت می‌کند. نادلا قرار است اواخر این هفته از بانکوک و کوالالامپور بازدید کند.

 مایکروسافت و رقبای آن مانند شرکت آلفابت، گوگل و متا درگیر نبردی برای تسلط بر هوش مصنوعی هستند. شرکت ردموندی مستقر در واشنگتن، باارزش‌ترین شرکت جهان، به نیروهای OpenAI پیوسته است تا پیشتازی دو دهه گوگل در جستجوی اینترنتی را به چالش بکشد.

 این شرکت بر روی فناوری‌های هوش مصنوعی مولد شرط بسته تا دوباره در این حوزه پیشتاز شود. ردموند از آسیا به‌عنوان بازار بزرگ و منبع استعدادها یاد می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۲۱، ابتکاری برای تقویت رشد اقتصادی فراگیر در اندونزی، از جمله راه‌اندازی اولین مرکز داده در این کشور، رونمایی کرد.

 وزیر هماهنگی امور دریایی و سرمایه‌گذاری اندونزی، لوهوت پنجایتان نیز در این رویداد گفت: «اندونزی آماده ارائه مشوق‌هایی برای مایکروسافت جهت سرمایه‌گذاری در این کشور است. هر انگیزه‌ای که در هند، در تایلند یا دیگر کشورها برای سرمایه‌گذاری به شما داده‌اند ما بهتر از آنها را به شما می‌دهیم.»

 بودی آری ستیادی، وزیر اطلاعات و ارتباطات اندونزی هم به خبرنگاران گفت: «ما جزیره بالی و نوسانتارا، به‌عنوان پایتخت جدید کشور برای مراکز تحقیقاتی و داده‌های مایکروسافت پیشنهاد کرده‌ایم. دولت همچنین برنامه‌هایی برای ارائه تابعیت دوگانه به مهاجران ماهر دارد از فرار مغزها و استعدادها جلوگیری کند.»

 نادلا که ۱۰ سال پیش سکان هدایت مایکروسافت را به دست گرفت، درباره پتانسیل این فناوری در آسیای جنوب شرقی در این رویداد صحبت کرد. به گفته او این منطقه به سرعت در حال ظهور به عنوان یک میدان جنگ رقابتی و پایگاه تولیدی برای شرکت‌های آمریکایی است که به دنبال جایگزینی برای چین هستند.

 نادلا در جریان سفر به هند در ماه فوریه، از کشورها خواست که به شدت در این فناوری سرمایه‌گذاری کنند و متعهد شد که ۲ میلیون نفر را در کشور محل تولدش با مهارت‌های هوش مصنوعی آموزش می‌دهد. مایکروسافت حدود سه سال پیش اولین مرکز داده خود را در مالزی افتتاح کرد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها