|

معرفی استارتاپ Amplitude:

​شناسایی مشتریان با تحلیل داده‌ها

​در عصر داده‌ها زندگی می‌کنیم. هرچقدر کسب‌وکارها اطلاعات کاملی از کاربران خود داشته باشند و این داده‌ها را به درستی تحلیل کنند، می‌توانند روابط خود را با کاربرانشان بهبود ببخشند. در نتیجه مشتریان وفاداری خواهند داشت.

​شناسایی مشتریان با تحلیل داده‌ها
خبرنگار: بهناز توحیدی

در عصر داده‌ها زندگی می‌کنیم. هرچقدر کسب‌وکارها اطلاعات کاملی از کاربران خود داشته باشند و این داده‌ها را به درستی تحلیل کنند، می‌توانند روابط خود را با کاربرانشان بهبود ببخشند. در نتیجه مشتریان وفاداری خواهند داشت.

در این راه استارتاپ‌هایی نظیر AMPLITUDE هم به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا این تجزیه و تحلیل راحت‌تر و با دقت بیشتری انجام گیرد. amplitude یک پلتفرم تجزیه و تحلیل دیجیتال است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا رفتار مشتریان خود را درک کنند و دراین راه تصمیم‌گیری آگاهانه‌ای برای بهبود محصولاتشان انجام دهند. این استارتاپ ابزارهای تجزیه‌و تحلیل پیشرفته‌ای را برای درک رفتار کاربر، پیگیری تعامل و بهبود محصول به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد.

هدف این استارتاپ آمریکایی کمک به شرکت‌ها برای تصمیم‌گیری آگاهانه با اتصال ویژگی‌های محصول به نتایج تجزیه و تحلیل دادها است.

اول حریف و بعد همکار

استارتاپ amplitude توسط اسپنسر اسکیتز و کورتیز لیو تاسیس شد. پیش از راه‌اندازی این استارتاپ، آنها در موسسه فناوری ماساچوست (MIT) مشغول به کار بودند. البته در ابتدا ۲ حریف بودند که در مسابقه battlecode MIT با هم روبرو شدند. این مسابقه آغاز همکاری و دوستی آنها بود. در سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفتند اولین شرکت خود را راه‌اندازی کنند. در ابتدا اسم محصول آنها Sonalight بود. سونالایت یک اپلیکیشن اندرویدی تبدیل متن به صدا و شبیه Siri بود. اسکیتز و کورتیز در ادامه راه متوجه شدند که خیلی زود است با sonalight وارد بازار شوند. چون باید اول نیازهای مشتری را در نظر بگیرند. 

پس تمرکز خود را از اپلکیشن سونالایت به سمت ایجاد Amplitude بردند تا به کسب‌وکارها در راه تجزیه و تحلیل داده‌های خود کمک کنند. این ۲ نفر روی گزارش‌های مهم عملکرد کسب‌وکارها و تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده تمرکز کردند.

پس از مدتی که از راه‌اندازی amplitudeگذشت، به شتاب‌دهنده Y Combinator وارد شدند. این شتابدهنده بخش منتورشیپ، دسترسی به منابع مختلف و ارتباط با افراد مختلف را برای آنها فراهم کرد. در سال ۲۰۲۱ هم سیستم بهینه‌سازی دیجیتال را راه‌اندازی کردند. هم‌اکنون ۳۰ هزار شرکت از محصولات این استارتاپ استفاده می‌کنند. شناخته‌شده‌ترین کسب‌وکارها توییتر، شاپیفای،مایکروسافت و پی‌پل است.

Amplitude به چه صورت عمل می‌کند؟

Amplitude یک ابزار قدرتمند تجزیه و تحلیل داده است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند رفتار کاربر را آنالیز کنند، محصولات خود را براساس خواسته مشتری بهینه کنند و تصمیمات آینده خود را براساس تجزیه و تحلیل داده‌ها بگیرند. حالا این سوال ایجاد می‌شود که این کار را به چه صورت انجام می‌دهد:

در ابتدا ابزارهای امپلیتود میزان تعاملات کاربران در محصولات دیجیتال شما را جمع‌آوری می‌کند. این تعاملات شامل کلیک‌کردن و اسکرول‌کردن می‌شود.

امکان دارد کسب‌وکار مورد نظر محصولات و سرویس‌های خود را در اپلکیشن و سایت و چندین پلتفرم دیگر عرضه کند. پس ابزارهای استارتاپ امپلیتود داده‌های پلتفرم‌های مختلف را دریافت و با هم ادغام و تجزیه و تحلیل می‌کند.

کسب‌وکارها از تجزیه و تحلیل داده‌ها به چه چیز می‌رسند؟

اول از این آنالیز درمی‌یابند که کاربران چگونه با محصول آنها تعامل می‌کند. ویژگی‌ها و رفتارهایی که باعث رشد یا ریزش کاربران می‌شود، شناسایی می‌شود. کسب‌وکارها با داده‌هایی که در اختیار دارند می‌توانند راه موثر برای رفع نیاز مشتری را پیدا کنند، عوامل ریزش، خرید و وفاداری را شناسایی کنند. 

ابزارهای امپلیتود از آنالیز داده‌ها یک دیدکلی از وضعیت کاربران در اختیار شما قرار می‌دهد تا فقط روی موضوعات مهم تمرکز کنید. این استارتاپ همچنین داده‌های real-time (زمان واقعی) به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. این اطلاعات دقیق هستند و سریع در اختیار آنها قرار می‌گیرد. تست A/B هم برای هر کسب‌وکاری در نظرگرفته شده است. تست A/B در برگزاری موفقیت‌آمیز کمپین‌های بازاریابی به کسب‌وکارها کمک می‌کند.

Amplitude و بورسیه استارتاپ‌ها

Amplitude تنها یک استارتاپ ارائه‌کننده ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیست. بلکه این شرکت برنامه‌های ویژه برای استارتاپ‌های نوپا دارد. این برنامه عرضه یک بورسیه یکسال دسترسی رایگان به پلتفرم تحلیل داده است. هدف این کار حمایت از کسب‌وکارهایی است که در مراحل اولیه قرار دارند و سعی می‌کنند محصولی متناسب با بازار عرضه کنند و با این ابزارها می‌توانند درک درستی از رفتار کاربر به دست آورند.

البته این استارتاپ‌ها برای دریافت این بورسیه باید شرایط خاصی داشته باشند مانند اینکه کمتر از ۲ سال از شروع کسب‌وکارشان نگذرد، کمتر از ۵ میلیون دلار بودجه داشته باشند و کمتر از ۲۰ کارمند هم در تیم آنها مشغول به فعالیت باشند. استارتاپ‌ها فقط باید فرم درخواست را از سایت Amplitude دریافت و تکمیل و صبر کنند تا با آنها تماس گرفته شود.

حفظ و نگهداری از داده‌های حساس

Amplitude به دلیل اینکه با داده‌های کسب‌وکارها سروکار دارد، باید تمهیداتی برای حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها در نظر بگیرد.

دراین زمینه این استارتاپ یک اکوسیستم داده‌ها ایجاد کرده است که از تمام بخش‌های سفر مشتری در محصولات کسب‌وکارها اطلاعات جمع‌‌آوری و آنها را به هم متصل می‌کند. دراین زمینه هم فرد غریبه‌ای نمی‌تواند وارد این اکوسیستم شود.

این استارتاپ همچنین به ضمیمه پردازش داده (DPA) متعهد است. این ضمیمه قراردادی است بین کنترلرهای داده و پردازشگرهای داده. هدف اصلی آن حفاظت از داده‌های کاربر مطابق با GDPR یا سایر قوانین حفظ حریم خصوصی است. این ضمیمه جزئیات نحوه پردازش داده‌های شخصی و اقدامات امنیتی موجود را شرح می‌دهد. این شرکت به تعهدات امنیتی GDPR و سایر قوانین هم پایبند است و به کاربران این اطمینان را می‌دهد که داده‌هایشان در هنگام پردازش محفوظ خواهد ماند.

Amplitude همچنین به کارکنان خود درمورد حفظ حریم خصوصی، محرمانه‌بودن و امنیت داده‌ها آموزش می‌دهد تا استاندارد بالایی از حفاظت از داده‌ها را ایجاد کند.

Amplitude و رقبای قدرتمند او

Amplitude تنها استارتاپ در حوزه تجزیه و تحلیل داده‌ها نیست و در این حوزه کسب‌وکارهای بسیاری فعالیت می‌کنند، اما چرا شرکت‌های بزرگ از این استارتاپ ابزارهای مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند؟

چون این استارتاپ یک پکیج کامل از تجزیه و تحلیل رفتار کاربران عرضه می‌کند. رقیبان او مانند UXCam تنها روی آنالیز رفتار کاربران برای برنامه‌های تلفن همراه متمرکز شده است.

میکس پنل و امپلیتود تقریبا شبیه یکدیگر عمل می‌کنند و میکس‌پنل در برخی مواقع تخصصی‌تر به موضوع می‌پردازد. Heap تمام تعاملات کاربر را بدون ابزار دقیق و دستی ثبت می‌کند. تمرکز هیپ برساده‌سازی جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها است.

Flurry هم تجزیه و تحلیل برنامه‌های موبایلی را عرضه می‌کند. در کنار آن، اطلاعاتی مانند خرابی برنامه، جمعیت‌شناسی کاربر و عملکرد تبلیغات را هم ارائه می‌دهد. در حالی که Flurry  برخی از جنبه‌های رفتار کاربر را پوشش می‌دهد، اما امکان دارد از نظر تجزیه و تحلیل محصول به اندازه امپلیتود جامع نباشد.

Amplitude و سرمایه‌گذارهایش

این استارتاپ سرمایه‌‌های بسیاری را از سرمایه‌گذاران متنوع جذب کرد که عبارت هستند از:

صندوق سرمایه‌گذاری مستقل سنگاپور (GIC) که در یکی از دوره‌های تامین مالی به Amplitude سرمایه تزریق کرد.

پنچمارک کاپیتال که یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر است و در مراحل اولیه روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرد.

Battery ventures یک شرکت سرمایه‌گذاری است که در حوزه فناوری و نوآوری استارتاپ‌ها را حمایت می‌کند.

Sequoia capital هم یک سرمایه‌گذار خطرپذیر بود که یکی از اعضای آن به نام پت گریدی به هیات مدیره Amplitude پیوست.

با جذب این سرمایه‌ها و گسترش فعالیت خود، نتایج مالی ۳ ماهه اول ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که درآمد دوره‌ای سالانه این استارتاپ دراین مدت به ۲۸۵ میلیون دلار رسیده است که نشان‌دهنده افزایش ۹ درصدی سال به سال این کسب‌وکاراست.

این شرکت درآمد سه ماه اول ۲۰۲۴ خود را ۷۲.۶ میلیون دلار گزارش کرده است که نسبت به سال اول ۹ درصد افزایش داشته است.

با توجه به این اعداد و ارقام اسپینسر اسکیتز، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران معتقد است این شرکت در موقعیت خوبی برای رهبری بازار تجزیه و تحلیل دیجیتال قرار دارد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ و در حال رشد در حال حاضر از این پلتفرم استفاده می‌کنند.

چه آینده‌ای در انتظار amplitude است؟

براساس گفته‌های مدیرعامل، این شرکت به دنبال تثبیت جایگاه خود به عنوان رهبر بازار تجزیه و تحلیل دیجیتال است. پس انتظار می‌رود این شرکت به تکمیل سیستم خود در آینده ادامه دهد و ابزارهای دیجیتال پیشرفته‌تری را برای بهینه‌سازی بهتر برای مشتریان خود ایجاد کند.

این استارتاپ همچنین ۲ ابزار amplitude recommend و amplitude experiment راه‌اندازی کرده است و قصد دارد آنها را به جدیدترین فناوری‌ها مجهز کند.

این شرکت همچنین دراین سال‌ها شاهد رشد مشتریان و شرکای خود بوده است و قصد دارد مرزهای فعالیت خود را از آمریکا فراتر ببرد و مشتریانی از کشورهای دیگر جذب کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها