|

«فن‌ویک» پیشنهادهایی برای آخر هفته:

​به مدیر موفق تبدیل شوید

وقتی کسب‌وکاری راه‌اندازی می‌شود، هدف اصلی بنیانگذاران آن پیشرفت و رشد آن است. رشد کسب‌‌وکار یک فرآیند مداوم است و آرام آرام اتفاق می‌افتد. در این مدت هم مدیران آن باید همپای کسب‌وکار خود مهارت‌هایشان را ارتقا دهند وگرنه در ادامه با مشکلات بزرگی مواجه می‌شوند.

​به مدیر موفق تبدیل شوید
خبرنگار: شمیم شمسایی

وقتی کسب‌وکاری راه‌اندازی می‌شود، هدف اصلی بنیانگذاران آن پیشرفت و رشد آن است. رشد کسب‌‌وکار یک فرآیند مداوم است و آرام آرام اتفاق می‌افتد. در این مدت هم مدیران آن باید همپای کسب‌وکار خود مهارت‌هایشان را ارتقا دهند وگرنه در ادامه با مشکلات بزرگی مواجه می‌شوند.

در این راه مشاوران خوبی می‌توانند صاحبان یک ایده  را از یک کارآفرین به یک مدیر موفق تبدیل کنند. ناصر غانم‌زاده با پادکست «مدیر ممتاز» یکی از این مشاوران خوب است. 

در همین زمینه کتاب pirates of silicon valley و کتاب «استارتاپ شما» هم می‌توانند در این مسیر به مدیران تازه‌کار آموزش دهند چگونه کارآفرین خوبی شوند و چگونه راه‌‌های پرپیچ و خم راه‌اندازی کسب‌وکار را پشت سر بگذارند.

اگر از آن دسته از افراد باشید که کارآفرین نیستند، اما در حوزه تولیدمحتوای انگلیسی فعالیت می‌کنند، اپلیکیشن Grammarly می‌تواند متن شما را به یک متن حرفه‌ای و بدون اشتباه تبدیل کند.

پادکست مدیر ممتاز/ چگونه به یک مدیر حرفه‌ای تبدیل شوم

در این سال‌ها مدیران بسیاری سعی کردند آنچه که در مسیر خود برای راه‌اندازی کسب‌وکار آموختند را در اختیار تازه‌کاران قرار دهند. ناصر غانم‌زاده هم از جمله این مدیران حوزه فناوری است که در پادکست «مدیر ممتاز» سعی کرده آموخته‌های خود را به صورت یکپارچه برای علاقمندان به این حوزه منتشر کند.

ناصر غانم زاده مدیر شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه اُپاتان و بنیانگذار گروه استارتاپ‌های ایران است. او پیش از این مدیریت شتاب‌دهنده و فضای کاری فینوا را برعهده داشت و به بسیاری از استارتاپ‌ها و کارآفرینان مشاوره نحوه جذب سرمایه و .... می‌داد.

در این پادکست شما همراه غانم‌زاده می‌شوید و در این سفر راه تبدیل شدن از کسی که ایده دارد به کارآفرین، از کارآفرین به مدیر حرفه‌ای و از مدیر حرفه‌ای به رهبر را طی می‌کنید.

 در فصل اول این پادکست غانم‌زاده به راه‌اندازی و مفاهیم استارتاپ‌ها و کارآفرینی پرداخت. در فصل جدید هم با افرادی که تجربه مدیریت در شرکت‌های برتر حوزه تکنولوژی دارند مانند گوگل و اینتل و.... گفت‌وگوهای آموزنده انجام داده است. جدیدترین اپیزود که سوم خردادماه منتشر شده است با خشایار نژاد، مدیر مهندسی در گوگل صحبت کرده است.

تاکنون ۹ اپیزود از پادکست مدیر ممتاز منتشر شده است. در کست‌باکس ۲.۸ هزار دنبال‌کننده و ۲۲.۷ هزار بار هم پادکست‌ها شنیده شدند. 

۱۰۹ کامنت هم ثبت شده است که می‌توان گفت همه از محتواهای پادکست مدیرممتاز راضی بودند. 

این پادکست را می‌توانید از کست‌باکس، شنوتو، اپل‌پادکست و اسپاتیفای دریافت کنید. در یوتیوب هم نسخه تصویری مصاحبه‌ها موجود است.

فیلم pirates of silicon valley/ فیلمی انگیزشی برای کارآفرینان

زندگی مدیران شناخته‌شده و مشهور حوزه فناوری همیشه می‌تواند به تازه‌کارانی که درمسیر راه‌اندازی کسب‌وکار خود با موانع متعدد مواجه می‌شوند، انگیزشی و آموزشی باشد.فیلم pirates of silicon valley  یا دزدان دریایی سیلیکون‌ولی ازجمله این فیلم‌ها است. 

این فیلم براساس کتاب «آتش در دره» در سال ۱۹۹۹ در ژانری کمدی و بیوگرافی ساخته شده است. موضوع این کتاب ساخته شدن اولین کامپیوتر شخصی توسط شخصیت‌هایی به اسم پاول فربرگر و مایکل سوان است. مارتین بورک، کارگردان هم دراین فیلم نشان می‌دهد که بیل گیتس و استیو جابز برای رسیدن به موفقیت چه مسیرهای پرفراز و نشیبی را پشت سر می‌گذارند. محوریت اصلی این فیلم بر رقابت بین شرکت‌های اپل و مایکروسافت است که این رقابت منجر به عرضه‌ی کامپیوترهای خانگی به بازار شد.

البته بورک برای شخصیت‌پردازی‌های خود ترجیح داده با هیچ‌یک از شخصیت‌‌های اصلی در فیلم صحبت نکند. او در این مورد می‌گوید: «من نمی‌خواستم فقط یک بیوگرافی از مایکروسافت یا اپل ارائه دهم. بنابراین تصمیم گرفتیم که با استیوجابز یا بیل گیتس صحبت یا ملاقات نکنیم. با تیمی از محققان هاروارد، یک پروژه تحقیقاتی ۷ ماهه را آغاز کردم و تقریباً همه چیزهایی را که در تاریخ هر دو شرکت می‌‌خواستیم را پیدا کردیم؛ از جمله مجلات فنی قدیمی دهه ۷۰.»

او ادامه داد: «من قصد داشتم هر صحنه براساس رویدادهای واقعی باشد؛ از جمله لحظات خارق‌العاده مانند مسابقه بولدوزر بیل گیتس در نیمه شب و پاهای برهنه استیو جابز که در طول مصاحبه شغلی متقاضیان روی میز اتاق هیئت مدیره بالاست. من دو یا چند منبع داشتم که هر صحنه را تأیید می‌کردند.»

البته درمورد اینکه چقدر این فیلم به واقعیت نزدیک است یا نه، حرف و صحبت‌ها بسیار است. استیو جابز پس از اکران فیلم با نوآ وایل -بازیگر نقش استیو جابز- تماس گرفت و به او گفت که از فیلم و فیلمنامه متنفر است، اما از بازی وایل خوشش می‌آید و خاطرنشان کرد: «تو شبیه من هستی.»

استیو وزنیاک، هم‌بنیانگذار شرکت اپل و شریک استیوجابز درمقابل نسبت به این فیلم نظر مثبتی داشت و در وب‌سایت رسمی خود درباره آن به تفصیل با طرفداران صحبت کرد. البته این موضوع را هم اعلام کرد برخی از سکانس‌های فیلم درمورد او نادرست است، اما درکل این فیلم، فیلم خوب هالیوودی از خودش و استیو جابز است. 

مردم و منتقدان هم هم‌نظر با وزنیاک فیلم را دوست داشتند. از نظر منتقدان این فیلم یک تراژدی بسیار سرگرم‌کننده است و بینندگان را با نوابغی آشنا می‌کند که نه تنها نحوه برقراری ارتباط، بلکه نحوه زندگی ما را متحول کردند. استقبال به حدی بوده است که فیلم دزدان دریایی یا غارتگران دره سیلیکون‌ولی برنده ۲ جایزه و نامزد دریافت ۹ جایزه از جشنواره‌های مختلف شده است.

کتاب استارتاپ شما/ کارآفرینی از نظر بنیانگذار لینکدین

ایده‌های استارتاپی همیشه جایی شکل می‌گیرند که فکر آن را هم نمی‌کنیم. از داخل پارکینگ یا اتاق کوچک یک خانه و حتی از خوابگاه دانشجویی. از همانجا هم تبدیل به کسب‌وکار بزرگی می‌شود که می‌تواند دنیا را متحول کند.

از نظر رید هافمن، بنیانگذار لینکدین همه ما یک کارآفرین چشم به جهان می‌گشاییم. اما این بدان معنا نیست که به دنیا آمدیم تا شرکت یا کارگاهی تاسیس کنید. زیرا تنها معدودی از افراد برای پایه‌گذاری یک شرکت و آغاز کسب‌وکاری تازه آمادگی دارند.....همه‌ی ما از قابلیت آفرینندگی و زایندگی بهره‌مندیم. در واقع شور و انگیزه برای آفرینش کارهای نوظهور و ابتکاری در DNA یا آرایش ژنتیکی‌مان مستقر شده است.

حال اگر خود را یک کارآفرین می‌دانید و به دنبال کتابی با موضوع کسب‌وکار استارتاپی، مزیت‌های رقابتی فردی و تجارت، برنامه‌ریزی، تشکیل شبکه کاری و استفاده از فرصت‌های طلایی هستید، کتاب «استارت آپ شما» نوشته رید هافمن و بن کاسنوچا به شما پیشنهاد می‌شود. 

این کتاب قرار نیست راهنمای یافتن شغل جدید یا چگونگی نوشتن رزومه کاری یا شیوه‌ی تاثیرگذاری بر مصاحبه‌کننده را به شما یاد دهد. براساس آنچه هافمن می‌گوید دراین کتاب تکنیک‌ها، تاکتیک‌ها و مهارت‌هایی را می‌آموزید که برای تطبیق با شرایط کار کنونی و آینده به شدت به آن نیاز دارید: «بازار کاری که همه‌ی ما در آن اشتغال داریم پیوسته در حال تغییر و تحول است. بنابراین برتمام ترفندها و تکنیک‌هایی که تصور می‌کردید درباره‌ی کسب‌وکاره‌تان می‌دانید خط بطلان بکشید و به باده‌ی فراموشی‌شان بسپارید. زیرا قوانین و اصول کار تغییر کرده و راهبردهای گذشته کارآیی‌اش را به طور کامل از دست داده است. امروزه استفاده از فرصت‌های جدید و به‌کار انداختن نیروی خود در مجاری صحیح و منطبق با دانش و مهارت روز یک ضرورت قطعی و یکی از ارکان اساسی موفقیت است.»

نویسندگان این کتاب معتقد هستند اکنون فاصله بین افراد آگاه از اصول کاری نو و بهره‌مند از مهارت‌های جدید با افرادی که به روش‌ها و الگوهای منسوخ گذشته چسبیده‌اند روز به روز زیادتر می‌شود. حال این پرسش مطرح است که شما به کدامیک از این دو گروه تعلق دارید.

این کتاب پرفروش‌ترین کتاب در فهرست نیویورک‌تایمز است و افراد شناخته‌شده مانند مایکل بلومبرگ، بنیانگذار بلومبرگ درمورد این کتاب گفته است: «کارآفرین بودن واقعاً به معنای شروع یک کسب‌و‌کار نیست. این راهی برای نگاه‌کردن به جهان است؛ یعنی دیدن یک فرصت در جایی که دیگران موانع را می‌بینند، ریسک‌کردن در زمانی که دیگران به دنبال پناهگاه هستند. در هر شغلی که هستید - یا می‌خواهید در آن باشید - کتاب استارتاپ شما درس‌هایی برای موفقیت دارد.» این کتاب را می‌توانید از فیدیبو،کتابراه، ۳۰بوک و دیجی‌کالا تهیه کنید.

Grammarly/ اشتباهاتت را درست کن

اگر در زمینه تولیدمحتوا فعالیت می‌کنید و باید به زبان انگلیسی این کار را انجام دهید یا کلاس زبان می‌روید و باید متن‌های بسیاری به زبان انگلیسی بنویسید، حتما اپلیکیشن Grammarly برای شما کاربرد دارد. برای استفاده از این اپلیکیشن بعد از نصب،با ایمیل خود ثبت نام کنید. باید اجازه دسترسی به آنها بدهید تا وقتی متنی تایپ می‌کنید این اپلیکیشن بتواند ویراستاری کند.

پس از آن، در گوشه موبایل خود، علامت G  می‌بینید. وقتی شما متنی تایپ کنید. این اپلیکیشن کار خود را آغاز می‌کند و نوشته شما را از نظر گرامر و علامت‌گذاری چک می‌کند. کلمات اشتباه را شناسایی می‌کند. واژه درست را به شما پیشنهاد می‌دهد. اگر کلمه‌ای در نظر شما اشتباه نبوده، می‌توانید به دیکشنری اختصاصی خود اضافه کنید. شما می‌توانید این اپلیکیشن را از کافه بازار، گوگل‌استور، مایکت و آی‌اپل و سایت گرامرلی نصب کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها