|

حجم تجارت الکترونیکی در ۱۴۰۲ از ۳ هزار میلیارد تومان گذشت

وضعیت تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۲نشان می‌دهد که حجم معاملات در این زمینه از ۳ هزار میلیارد تومان گذشته است و نسبت به سال قبل خود ۷۴ درصد رشد داشته است.

حجم تجارت الکترونیکی در ۱۴۰۲ از ۳ هزار میلیارد تومان گذشت

وضعیت تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۲نشان می‌دهد که حجم معاملات در این زمینه از ۳ هزار میلیارد تومان گذشته است و نسبت به سال قبل خود ۷۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش «فن‌زی»، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گزارشی از وضعیت تجارت الکترونیکی کشور در سال ۱۴۰۲ منتشر کرده که شرایط کشور در این حوزه را به خوبی نشان می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد که تجارت الکترونیکی ۲۵ درصد معاملات خرده فروشی را به خود اختصاص داده و در این بین هنوز یکی از اصلی‌ترین راه‌های پرداخت مردم در خرید‌ها را پایانه‌های فروش تشکیل می‌دهد و در این میان تعداد کل خرید‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۱ درصد رشد داشته است که از این بین تعداد تراکنش‌های خرید اینترنتی با رشد ۳۱ درصدی همراه بوده است. همچنین با وجود فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی، اینستاگرام با ۵۴ درصد سهم در صدر خرید و فروش کسب‌وکارها قرار دارد.

ارزش معاملات تجارت الکترونیکی 

ارزش معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۲ که از محاسبه مبلغ تراکنش‌های خرید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی، مبالغ پرداخت در محل و سایر روش‌های پرداخت به دست آمده برابر با ۳ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان بوده است این یعنی درصد تغییرات ارزش معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۷۴ درصد رشد داشته است. 

تجارت الکترونیک

تعداد کل تراکنش‌های تجارت الکترونیکی نیز در سال گذشته به ۳ میلیارد و ۹۰۷ میلیون و ۶۰۳ هزار و ۴۵۶ عدد رسیده که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. مطابق با آمار تعداد کل تراکنش‌های تجارت الکترونیکی که صرفا از طریق درگاه پرداخت اینترنتی بانکی انجام شده است، در سال ۱۴۰۲ معادل ۱.۹ میلیارد بوده است.این میزان نیبت به سال قبل، با افزایش ۳۱ درصدی همراه بوده است. نمودار زیر تعداد معاملات تجارت الکترونیکی طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد.

تجارت الکترونیک

طبق این گزارش متوسط مبلغ تراکنش‌های تجارت الکترونیکی نیز برابر با ۸۱۵ هار تومان بوده است. این گزارش ارزش معاملات الکترونیکی دولت براساس گزارش سامانه تدارکات الکترونیکی دولت را نیز مشخص کرده که این میزان به هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. تعداد معاملات الکترونیکی دولت هم طبق این گزارش ۴۳۸ هزار و ۷۲۰ عدد بوده است.

مقایسه سهم تعدادی تراکنش‌های انجام شده از طریق درگاه پرداخت اینترنتی با پایانه فروش هم نشان می‌دهد که طبق آمار شاپرک، تعداد کل خرید‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۱ درصد رشد داشته است که از این بین تعداد تراکنش‌های خرید اینترنتی با رشد ۳۱ درصدی همراه بوده است. 

تجارت الکترونیک

مطابق داده‌های این گزارش، مجموع مبلغ تراکنش‌های خرید اینترنتی در سال ۱۴۰۲ حدود ۲.۲ هزار همت بوده است. این میزان نسبت به سال قبل با رشد ۷۴ درصدی همراه بوده است.

شبکه‌های اجتماعی در صدر

این گزارش نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگی برای خرید و عرضه کالاها دارند. طبق داده‌های این گزارش در میان روش‌ها و کانال‌های عرضه، حدود ۴۳ درصد از شبکه‌های اجتماعی برای ارائه کالا یا خدمت خود به عنوان فضای تجاری مکمل در کنار به کارگیری وب‌سایت‌ استفاده کرده‌اند. در این بین ۲۵ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از تلفن، ۲۲ درصد استفاده از پیام‌رسان‌ها و ۱۰ درصد استفاده از نرم‌افزار موبایلی برای ارائه کالا یا خدمت خود به عنوان فضای تجاری مکمل در کنار به‌کارگیری وب‌سایت استفاده کرده‌اند. 

تجارت الکترونیک

شبکه‌های فیلتر شده محبوب

با وجود گذشت بیش از ۲سال از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ هنوز این شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزار استفاده در معاملات تجارت الکترونیک استفاده می‌شوند و با اینکه وزیر ارتباطات پیوسته از رشد استفاده از پیام‌رسان‌های بومی در کسب‌وکارهای داخلی خبر می‌دهد، این سرویس‌های بومی سهم کمی در تجارت الکترونیکی کشور دارند.

طبق نظرسنجی به عمل آمده توسط پرسش‌نامه، در مسان شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف، اینستاگرام با ۵۴ درصد بیشترین سهم استفاده در میان کسب‌وکارها را داراست. بعد از اینستاگرام، تلگرام با ۳۳ درصد سهم و در جایگاه سوم واتس‌اپ با ۳۱ درصد سهم حضور دارند. بعد از واتس‌اپ هم ایتا با ۱۹ درصد، روبیکا با ۱۳ درصد، بله با ۹ درصد و سروش با ۳ درصد سهم حضور دارند. 

تجارت الکترونیک

گزارش تجارت الکترونیکی سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد ۸۷ درصد تامین مالی صورت گرفته برای کسب‌وکارها از طریق سرمایه‌‌های شخصی خود افراد بوده است و سهم شتابدهنده‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری فقط ۴ درصد است که این رقم نیز نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش یافته است. 

طبق گزارش تجارت الکترونیکی ۶۳ درصد کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند از شرکت پست برای ارسال کالاهای خود استفاده کنند و ۱۵ درصد از شرکت‌های پست خصوصی. ۶ درصد از کسب‌وکارها نیز بستر لجستیک خود برای ارسال کالا استفاده می‌کنند. در این گزارش ۱۹ درصد صاحبان کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی زن هستند و مابقی آنها مرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها