|

«فن‌ویک» پیشنهادی برای آخر هفته

​علم داده در خدمت بشر

در دنیای امروز داده‌ها اهمیت بالایی دارند و به طلا تبدیل شده‌اند. البته امکان دارد افراد بسیاری به میزان اهمیت داده پی نبرده باشند که در این زمینه کتاب کلان داده می‌تواند راهنمای خوبی باشد.

​علم داده در خدمت بشر

 در دنیای امروز داده‌ها اهمیت بالایی دارند و به طلا تبدیل شده‌اند. البته امکان دارد افراد بسیاری به میزان اهمیت داده پی نبرده باشند که در این زمینه کتاب کلان داده می‌تواند راهنمای خوبی باشد. این کتاب به ما نشان می‌دهد داده چطور به خدمت کسب‌وکارها درآمده است. پادکست دوشنبه‌های دیتایی سحاب هم در گفت‌وگو با کارشناسان حوزه علوم داده، نقش داده در کسب‌وکارها را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. داده و داده‌کاوی علاوه بر کسب‌وکارها درموقعیت‌های حساس چون جنگ هم نقش مهمی داشته است. در این مورد فیلم بازی تقلید (The Imitation Game) به زندگی آلن تارنینگ، دانشمند علوم کامپیوتری و رمزنگار سرشناس بریتانیایی پرداخته است و نشان داده که آلن با رمزگشایی چگونه توانسته سرنوشت جنگ را تغییر دهد. پس از داده‌ها، می‌توان در دنیای اپلیکیشن پنکو به دور از هر دغدغه‌ای در جمع دوستان به صورت آنلاین بازی کرد.

کتاب «کلان داده؛ ما می‌دانیم شما چه می‌اندیشید»/ داده‌ها در خدمت کسب‌وکارها

دنیای امروز ما، شرکت‌های بزرگ و موفق اینترنتی و ... همه و همه از کلان داده استفاده می‌کنند. در حقیقت آنها با کمک این کلان داده‌ها که به نام بیگ دیتا (Big Data) شناخته می‌شوند به راحتی می‌توانند کسب‌و‌کارشان را متحول کنند. 

اما این سوال ایجاد می‌شود شرکت‌های اینترنتی از کجا می‌دانند که ما به چه چیزی فکر می‌کنیم؟ روبات‌های فروش چطور می‌فهمند ما به چه نیاز داریم؟ چگونه داده‌ها به اطلاعات و اطلاعات به دانش تبدیل می‌شود؟ 

براین کلگ در کتاب «کلان داده؛ما می‌دانیم شما چه می‌اندیشید» به این پرسش‌ها پاسخ داده است. این کتاب ۷ فصل دارد و در هر کدام از این فصول به یکی از این موارد پرداخته شده است.

از نظر کلگ مشکل بتوان از «کلان داده» چشم پوشید: «واژه‌ها تمام مدت از گزارش‌های خبری و فیلم‌های مستند برسر و روی ما می‌بارند. اگرچه دهه‌هاست که ما در عصر اطلاعات زندگی می‌کنیم. پس چه چیزی تغییر کرده است؟»

نویسنده کتاب، نتفلیکس را نمونه موفق عصر کلان داده نامید و آورده است: «این شرکت زمانی کارش کرایه دادن دی‌وی‌دی بود. از برکت کلان داده تغییر ماهیت داده است و این تغییر خیلی بیشتر از صرف انتقال از دی‌وی‌دی به اینترنت است...نتفلیکس نشان می‌دهد که چگونه شرکتی که کارش کرایه ویدیو است، می‌تواند کلان‌داده را محور کار خود قرار دهد. خدماتی مانند خدمات نتفلیکس بیشتر از یک ایستگاه سخن‌پراکنی متعارف متضمن ارتباط دوسویه‌ای است. چنین شرکتی می‌داند چه‌کسی چه‌چیزی را در چه‌زمانی و درکجا تماشا می‌کند. سیستم‌های آن می‌توانند فهرست راهنمایی‌ از معیارهای علائق بیننده، همراه با بازخورد آنان، تهیه کند.»

البته کلگ اعتقاد دارد کلان داده همیشه هم جذاب نیست و به شرکت‌ها و دولت‌ها این امکان بالقوه را می‌دهد که چیزهای خیلی بیشتری درباره مخاطب بدانند اعم از اینکه بخواهند چیزی به شما بفروشند یا درصدد نظارتتان برآیند. کلان داده ماندگار است، پس لازم است کسب‌وکارها هم منافع و هم خطرهای آن را بدانند و درک کنند.

براین کلگ، نویسنده کتاب «کلان داده؛ما می‌دانیم شما چه می‌اندیشید» متولد ۱۹۵۵ است. او نویسنده کتاب‌های علمی مشهوری مانند قالب واقعیت، خورشید چه رنگ است؟ و ده میلیارد فردا است. او همچنین برای نوشتن دو کتاب دنیای مهره و تاریخچه بیکرانگی نامزد دریافت جایزه انجمن سلطنتی برای کتاب‌های علمی شد. کلگ در حال حاضر برای نشریات علمی مانند نیچر و وال استریت ژورنال هم مطلب می‌نویسد. این کتاب را می‌توانید از فیدیبو، طاقچه، ایران‌کتاب و دیجی‌کالا تهیه کنید.

پادکست دوشنبه‌های دیتایی سحاب/ به درستی از داده استفاده کنید

کسب‌وکارها به درستی توسعه پیدا می‌کنند اگر بتوانند از داده‌ها به درستی استفاده کنند. در این راه کارشناسان و افرادی که تجربه دارند می‌توانند راهنماهای خوبی باشند پادکست دوشنبه‌های دیتایی سحاب هم در همین راستا گفت‌وگوهایی با کارشناسان علوم داده و هوش مصنوعی از سرتاسر جهان انجام داده است.

این پادکست توسط آکادمی سحاب تهیه و منتشر می‌شود. این آکادمی در سال ۹۹ راه‌اندازی شد و در حوزه داده دوره‌های بلند مدت، کوتاه مدت، وبینار‌های آموزشی، رویداد‌های داده محور برگزار می‌کند و کتاب و دیگر محصولات آموزشی را تهیه و تدوین کرده است. در این پادکست در گفت‌وگو با کارشناسان و متخصصان علوم داده در مورد اینکه این علم در حوزه‌های سلامت،حمل ونقل، خرده‌فروشی‌های آنلاین، علوم اعصاب، خدمات مالی و سرمایه‌گذاری و... به چه صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد، صحبت می‌شود. کسب‌وکارهایی هم مثل دیجی‌کالا و گوگل و آی‌بی‌ام و... هم درمورد کاربرد علوم داده در کسب‌وکار خود می‌گویند.

تاکنون ۵۱ اپیزود از این پادکست منتشر شده است. آخرین اپیزود هم ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲ منتشر شد. پادکست دوشنبه‌های دیتایی سحاب در کست‌باکس ۷۹۲ دنبال‌کننده دارد و ۱۳.۹ هزار بار هم شنیده شده است. شما می‌توانید این پادکست را از کست‌باکس و شنوتو و playerFM گوش کنید.

بازی تقلید (The Imitation Game)/ داده‌کاوی در دوران جنگ

بحث داده و داده‌کاوی موضوع تازه‌ای نیست و در این حوزه می‌توان به جنگ جهانی دوم برگشت. زمانی که آلن تارنینگ، دانشمند علوم کامپیوتری و رمزنگار سرشناس بریتانیایی با کمک دیگر ریاضیدانان سعی در شکستن  کدهای ماشین انگیما بودند و به نوعی کار او پایه و اساس تاریخچه داده‌کاوی را بنا نهاد. مورتن تیلدام نیز سال ۲۰۱۴ فیلمی به نام «بازی تقلید» را ساخت. این فیلم در ژانر درام-تاریخی است و درباره‌‌ی «آلن تارنینگ» است که در جریان جنگ جهانی با کمک دیگر ریاضیدانان سعی در شکستن کد انگیما دارد.

ماشین انگیما، دستگاهی برای رمزگذاری بود که از اوایل تا اواسط قرن بیستم، برای محافظت از ارتباطات تجاری، دیپلماتیک و نظامی توسعه یافت و مورد استفاده قرار می‌گرفت. این دستگاه به‌طور گسترده در جنگ جهانی دوم و در تمامی شاخه‌های ارتش آلمان نازی به کار گرفته شد.

البته در مورد اینکه تا چه اندازه این فیلم براساس واقعیت و دقیق است براساس استنباط وبلاگ تصویری Information is Beautiful، این فیلم در مقایسه با رویدادهای واقعی ۴۲.۳ درصد دقیق بود.

شاید این سوال ایجاد شود که چرا اسم این فیلم «بازی تقلید» است. این اسم برگرفته از آزمایش تورینگ (Turing test)، با نام اصلی بازی تقلید بود. این آزمایش توسط آلن تورینگ و در سال ۱۹۵۰ معرفی شد. این آزمایش درباره‌ی توانایی یک ماشین برای ارائه رفتارهای هوشمندانه برابر یا غیرقابل تمایز از رفتارهای یک انسان است.

از نظر فیلمنامه بازی تقلید بسیار مورد توجه و تحسین قرارگرفت. این فیلم سه دوره از زندگی تورینگ را نمایش می‌دهد و منتقدان معتقد هستند این فیلم در برانگیختن افکار و ارائه تأثیرات احساسی و ظرافت‌ها بسیار عالی عمل کرده است و شخصیت‌ها پیچیدگی‌های قابل توجهی دارند. درکنار فیلمنامه و کارگردانی، بازی‌های بازیگرانی چون بندیکت کامبربچ هم بسیار مورد توجه قرارگرفت. از نظر منتقدان بندیکت توانست به خوبی این داستان که برمبنای واقعیت است را برجسته کند. مورتن تیلدام درمورد دلیل ساخت این فیلم به npr گفت: «من می‌خواستم درمورد متفاوت‌بودن فیلم بسازم و اینکه چقدر مهم است که به جای ترسیدن از آنها، کسانی که با ما متفاوت هستند را تجلیل کنیم.» 

تیلدام در ساخت این فیلم بسیار به جزئیات توجه کرد. از نظر او جزئیات بخش مهمی از واقعی بودن فیلم هستند. آنها از ماشین‌های واقعی انیگما نازی استفاده کردند، در مدرسه شبانه‌روزی که تورینگ در آن حضور داشت تیراندازی کردند و در بلچلی پارک، مقر رمزگشایی بریتانیا در طول جنگ فیلم‌برداری کردند. 

بازی تقلید با بودجه ۱۴ میلیون دلاری ساخته شد. در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۴ در ایالات متحده اکران شد و بیش از ۲۳۰ میلیون دلار فروش داشت که به پرفروش‌ترین فیلم مستقل ۲۰۱۴ تبدیل شد. این فیلم چنان مورداستقبال قرار گرفت که ۴۹ بار برنده و ۱۶۵ بار نامزد دریافت جوایز جشنواره‌های مختلف شد.

اپلیکیشن پنکو/ دنیایی از سرگرمی

همیشه بازی‌کردن به صورت دسته‌جمعی حال و هوای خاص و جالبی دارد و لذت‌بخش‌تر هم است. این روزها غیر از جمع دوستان، می‌توان بازی‌های دسته‌جمعی را در فضای مجازی هم تجربه کرد. مانند بازی در اپلیکیشن پنکو.

پنکو یک پلتفرم برای انجام بازی‌های دزد و پلیس، مافیا، نبرد کلمات، منچ، فوتبالیست‌ها،رولت روسی، پنکوییز و.... به‌صورت آنلاین است و به شما امکان می‌دهد تا با دوستان خود یا افراد جدید به صورت آنلاین بازی کنید. 

برای استفاده از این اپلیکیشن در ابتدا باید ثبت نام و اسم و فامیل و سن خود را وارد کنید. می‌توانید وارد جمع کاربران دیگر شوید و بازی کنید یا بازی بقیه را تماشا کنید. حتی می‌توانید جمع دوستان خود را بسازید و با آنها بازی و گپ و گفت کنید.

حتی می‌توانیم از فعالیت خود و بقیه هم باخبر شویم و از ماموریت‌هایی که باعث می‌شود پنکوین به دست آوریم، اطلاع پیدا می‌کنیم.

پنکوین، سکه‌ی مخصوص پنکو است؛ با این سکه‌ها می‌توانید از فروشگاه داخل اپلیکیشن، محصولاتی که دوست دارید را خریداری کنید تا بازی هیجان‌انگیزتری را تجربه کنید. می‌توانید بدون وارد شدن به جمع دیگران، خود شما بازی را آغاز کنید و به صورت آنلاین با دیگر کاربران بازی و تعامل کنید. شما می‌توانید این اپلکیشن را از بازار، مایکت و گوگل‌پلی دریافت کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها