|

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات :

​کلید حل مشکل فروش فیلترشکن در دست مجلس است

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی امروز مجلس درپاسخ به سوال نمایندگان درمورد شناسایی مافیای فیلترشکن گفت: «کلیدحل مشکل فیلترشکن در دست شماست.»

​کلید حل مشکل فروش فیلترشکن در دست مجلس است
خبرنگار: بهناز توحیدی

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی امروز (۳ تیرماه) مجلس درپاسخ به سوال نمایندگان درمورد شناسایی مافیای فیلترشکن گفت: «کلیدحل مشکل فیلترشکن در دست شماست. یک خط قانون برای مقابله با کاسبان فیلترشکن وجود ندارد. وقتی قانونی وجود ندارد، این کسب‌وکارها قانونی است. هیچ‌کس نمی‌تواند با آن مقابله کند. شما یک خط قانون تصویب کنید و مسئله را به صورت ریشه‌ای حل کنید.»

به گزارش فن‌زی، با شروع مجلس دوازدهم، وزرا با حضور در صحن علنی گزارشی از عملکرد وزارت‌خانه متبوع خود به نمایندگان ارائه می‌دهند. امروز (۳ تیرماه) هم عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات  و فناوری اطلاعات در مجلس حضور پیدا کرد تا گزارشی درمورد میزان تحقق دولت هوشمند و شبکه ملی اطلاعات عرضه کند.

در ابتدا نمایندگان به موضوعاتی چون لزوم تقویت آنتن‌دهی در برخی از نقاط کشور و عقب‌ماندن در ارائه خدمات به صورت الکترونیکی و سرعت و کیفیت پایین اینترنت اشاره کردند. مصطفی معینی، نماینده کاشان گفت: «به لحاظ سخت افزاری در وزارت ارتباطات عقب هستیم.‌ مردم نسبت به بهره برداری از خدمات وزارت ارتباطات حس خوبی ندارند. باید در زمینه کیفیت و هوشمند سازی خدمات دولت هوشمند بیشتر تلاش کنیم. باید به سمت دولت هوشمند برویم تا مراجعات شهروندان به حداقل و کیفیت خدمات به حداکثر برسد.»

بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری هم به موضوع پنجره ملی خدمات هوشمند پرداخت و گفت: «تمامی دستگاه‌ها به تعهدات خود عمل کنند. کارگران شرکت پست و مخابرات خواهان امنیت شغلی هستند و باید دستمزدهای آنان به موقع پرداخت شود.»

زهرا سعیدی مبارکه، نماینده مبارکه هم از وضعیت اینترنت انتقاد کرد و گفت: « چه بخواهیم و چه نخواهیم مردم از وضعیت اینترنت راضی نیستند. تلفن خانه ما قطع می‌شود. بعد از اینکه قبض را پرداخت می‌کنیم، می‌گویند به مخابرات سر بزنید تا وصل شود. باید این واقعیت‌ها را پذیرفت.»

زارع‌پور در ادامه آمار و ارقامی از میزان میزان تحقق دولت هوشمند و اجرای شبکه ملی اطلاعات کشور ارائه و اعلام کرد ۷۰ درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

او ادامه داد: «در زمان رأی اعتماد گفتم تلاش خواهیم کرد تمام خدمات دولت را تا پایان دولت سیزدهم از طریق یک پنجره واحد به مردم ارائه کنیم. حالا با همراهی دولت و مجلس و در قوانین بودجه سنواتی و لایحه برنامه هفتم توسعه همه دستگاه‌ها را مکلف کردیم تا خدمات خود را از طریق پنجره واحد ارائه کنند. امروز پنجره ملی خدمات دولت راه‌اندازی شده و بیش از ۷۰ درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی از طریق این پنجره ارائه می‌شود و حدود ۵۰۰ خدمت به شکل هوشمند به مردم ارائه شده است.»

به گفته زارع‌پور دیگر نیازی به مراجعه حضوری مردم و ارسال مدرک وجود ندارد، برای مثال، مردم می‌توانند با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کارنامه دانش‌آموز خود را ببینند.

ظرفیت شبکه مادر ارتباطی به اندازه ۳۰ سال توسعه دادیم

او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه زیرساخت‌های ارتباطی کشور در یک دهه منتهی به دولت سیزدهم متناسب با نیاز کشور توسعه پیدا نکرده است، گفت: «تلاش‌های بسیار زیادی در این سه سال صورت گرفت تا مشکلات ارتباطی کشور حل شود. البته ما قبول داریم که دراین حوزه کامل نبودیم. اما به عنوان یک متخصص عرض می‌کنم زیرساخت‌های ارتباطی کشور در یک دهه منتهی به دولت سیزدهم، متناسب با نیاز کشور توسعه نیافته و تمرکز روی بخش موبایل بوده است. درصورتی که ارتباطات همراه قابل اتکا نیست و نمی‌تواند بار شبکه را تحمل کند.»

زارع‌پور در ادامه به اقدامات وزارت ارتباطات دولت سیزدهم پرداخت و بیان کرد:‌ «در طول سه سال، ظرفیت شبکه مادر ارتباطی کشور به اندازه ۳۰ سال گذشته افزایش یافت. از سال ۷۰  تا قبل از دولت سیزدهم، ظرفیت شبکه انتقال ۳۱.۵ ترابیت بود و از زمان حضور من در وزارت ارتباطات ۳۲.۵ ترابیت به آن اضافه کردیم و به ۶۴ بیت برثانیه رسید. همچنین ظرفیت شبکه‌ IP کشور زمانی که وزارتخانه را تحویل گرفتم، ۲۸ بوده که به ۵۶ افزایش یافت. ظرفیت بخش تبادل اینترنت یا IXPها هم ۵ برابر شده است. ما آینده را فدای امروز نکردیم و مسیر سخت توسعه ارتباطات ثابت را انتخاب کردیم.»

وزیر ارتباطات همچنین از فیبرنوری نام برد و با انتقاد از دولت پیشین افزود: «۲ دهه این پروژه کنار گذاشته شده بود و حتی برخی مدیران ارشد می‌گفتند نیازی به فیبرنوری نداریم.  پروژه فیبر نوری در کشورهای پیشرفته ۱۰ سال طول می‌کشد،درحالیکه ما ظرف ۲ سال ۴۰ درصد کشور را تحت پوشش فیبرنوری قرار دادیم.» او اعلام کرد هدف وزارت‌‌خانه این است که تا پایان سال دوسوم کشور را تحت پوشش فیبرنوری قرار دهد.

زارع‌پور با بیان اینکه در کنار شرکت مخابرات به ۹ شرکت دیگر مجوز داده‌شده تا انحصار فیبرنوری شکسته شود، گفت: «من سال ۷۹ درحالیکه دلار ۵۰۰-۶۰۰ تومان بود، یک سیم‌کارت همراه اول به قیمت ۲ میلیون تومان گرفتم. زمانی که در این حوزه رقیب درست کردیم، سیم‌کارت ارزان شد. در حوزه ارتباطات ثابت هم باید رقابت ایجاد کنیم تا ثمره رقابت و رفاقت اپراتورها افزایش کیفیت ارتباطات مردم باشد. پدافند غیرعامل نیز حکم می‌کند ۲ زیرساخت داشته باشیم.»

کمک ۶۴۰ میلیارد تومانی وزارت ارتباطات به مخابرات

در این جلسه حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین شهر در جریان بررسی گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اختلاف وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات پرداخت و گفت: «بعد از خصوصی‌سازی همواره اختلافی بین وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات وجود داشته که باید وزیر ارتباطات نسبت به حل آن اهتمام داشته باشد، چون در حال حاضر مشکلات زیاد است که یکی از آنها مربوط به بازنشستگان مخابرات است.»

مصطفی نخعی، نماینده نهبندان نیز در تذکری گفت: «بعد از خصوصی شدن مخابرات شاهد برخوردهای سلیقه‌ای و عدم حمایت بوده‌ایم. با وجودی که دفاتر پیشخوان دولت زحمات زیادی می‌کشند، اما آنها مشکلاتی همچون پرداخت حق بیمه دارند خیلی از فعالیت‌ها باید برونسپاری می‌شد که این اتفاق رخ نداده است.»

او ادامه داد: «مطالبات پرسنل شرکت مخابرات پرداخت حقوق و تبدیل وضعیت آنها باقی‌مانده و لازم است یکبار برای همیشه مساله با شرکت مخابرات بعد از خصوصی‌ شدن حل شود.»

زارع‌پور هم در پاسخ به این انتقادها گفت: «ما هیچ مشکلی با شرکت مخابرات نداریم. حمایتی که من از شرکت مخابرات کرده‌ام، بی‌نظیر بوده است. ۶۴۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ از اعتبارات وزارت ارتباطات به شرکت مخابرات کمک کردیم. همچنین ۲۴۰ میلیارد تومان برای حل مشکل بیمه کارگزاران روستایی به این شرکت داده‌ایم.»

۹۹ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی متصل شده‌اند

زارع‌پور در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه امروز ۹۹ درصد دستگاه‌ها به جز یک دستگاه، به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده‌اند، گفت: «حتی دستگاه قضا نیز تمام خدمات خود را از طریق این پنجره به مردم ارائه می‌کند. تنها دستگاهی که به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل نشده، وزارت امور خارجه است و علت آن هم ملاحظات ایرانیانی است که در خارج از کشور هستند.»

او ادامه داد: «تاکنون ۴۸ میلیون نفر در این پنجره واحد احراز هویت شدند، یعنی ۷۰ درصد مردم بالای ۱۸ سال حداقل یک بار به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مراجعه کرده‌اند و روزانه سه میلیون نفر از طریق این پنجره خدمات دریافت می‌کنند.»

زارع‌پور با بیان اینکه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از طریق اتحادیه بین‌المللی مخابرات به عنوان طرح برتر سال در سال گذشته معرفی شد،بیان کرد: «برای اینکه خدمات به شکل هوشمند ارائه شود، لازم است دستگاه‌ها به هم متصل شوند که به پشتوانه قانون داده و اطلاعات ملی که در مجلس به تصویب رسید، عدم ارائه اطلاعات توسط یک دستگاه به دستگاه دیگر جرم‌انگاری شد.»

او در ادامه اظهار کرد: «امروز تعداد ترافیک‌هایی که روی مرکز ملی تبادل اطلاعات وجود دارد، به ۸ میلیارد رسیده است در حالی که در سال ۱۳۹۹، ۱.۵ میلیارد بود. همچنین بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید سالانه ۲۰ درصد از خدمات دستگاه‌ها هوشمند شود که تا پایان امسال حداقل ۳۰ درصد خدمات به شکل هوشمند خواهد شد و تا قبل از پایان برنامه، تمام خدمات دولت هوشمند می‌شود.»

حذف امضاهای طلایی 

زارع‌پور با اشاره به اینکه تاکنون تنها ۲۰ تا ۲۵ کشور پنجره ملی خدمات هوشمند با این کیفیت دارند، گفت: «این پنجره ملی باعث کاهش مراجعات حضوری، حذف امضاهای طلایی و از بین رفتن فساد در دستگاه‌ها خواهد شد.»

وزیر ارتباطات همچنین در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت اجرای شبکه ملی اطلاعات پرداخت و گفت: «شبکه ملی اطلاعات بیش از ۱۵ سال است که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. با تلاش‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم اکنون این پروژه بیش از ۶۵ درصد پیشرفت داشته است، یعنی در کمتر از سه سال پروژه شبکه ملی اطلاعات بیش از دو برابر پیشرفت کرده است.»

او ادامه داد: «یکی از زیرساخت‌های لازم برای پروژه مذکور، فیبر نوری است که اکنون ۴۰ درصد کشور از فیبر نوری برخوردار هستند. همچنین زیرساخت دیگری که برای این پروژه لازم بود، حمایت از سکوهای داخلی است که امروز تعداد کاربران فعال در سکوهای داخلی بیش از پنج تا ۱۰ برابر شده است. برای مثال، کاربران حاضر در ایتا به بیش از ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار فعال رسیده و حضور مردم در پلتفرم‌های داخلی ۱۰ برابر شده است.»

به گفته زارع‌پور امروز سکوهای داخلی این توانایی را دارند که به ۱۰۰ میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی خدمات ارائه دهند، اما قبلاً آرزوی برخی از مسئولان بود که پیام‌رسان‌های داخلی بتوانند ۲۰ میلیون کاربر داشته باشند

او در ادامه با اشاره به راه‌اندازی پنجره واحد خدمات الکترونیک بیان کرد: «با راه‌اندازی پنجره واحد خدمات الکترونیکی مردم که اکنون فصل جابه‌جایی‌ها است، می‌توانند از طریق این پنجره نرخ مورد نظر خود را معامله کنند. در حوزه ارتباطی نیز امروز نیز بیش از ۹۰ درصد جاده‌های کشور تحت پوشش هستند. در حوزه توسعه تجارت الکترونیکی در سه سال گذشته کار ویژه‌ای صورت گرفته است و بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است. حتی برای حمایت از کسب‌وکارهای‌ داخلی کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در دولت شهید جمهور راه‌اندازی شد.»

او همچنین بیان کرد: «ما هزار و ۹۰۰ سایت نسل پنجم راه‌اندازی کردیم و تا پایان امسال ۶هزار سایت نسل پنجم راه‌اندازی خواهد شد.»

در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی، نائب رئیس مجلس گفت: «در مجلس قوانینی را مصوب و تکالیفی را برای وزارت ارتباطات مشخص کرده‌ایم. دولت الکترونیکی و دولت هوشمند ۲ پروژه درامتداد هم هستند. دولت باید زیرساخت های لازم را برای این امر ایجاد کند. بحث دولت هوشمند از سال ۱۴۰۱ شروع شد.الزام به شناسایی خدمات اجرایی برای هوشمند شدن، طراحی و تصویب معماری کلان توسط وزارت ارتباطات، راه اندازی پنجره ملی خدمات هوشمند توسط وزارت ارتباطات و اتصال خدمات دستگاهی به پنجره ملی هوشمند از جمله این تکالیف بوده‌اند.»

زارع‌پور دراین مورد گفت: «لیست خدمات توسط سازمان امور استخدامی در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد و خدمات شناسنامه‌دار شد و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند براساس معماری که در شورای اجرایی فناوری اطلاعات با حضور شهید جمهور تصویب شد، شکل گرفت. این معماری به دستگاه‌ها ابلاغ شد. به ما تکلیف شد که تا دی‌ماه سال ۱۴۰۱ پنجره ملی را ایجاد کنیم. ما در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ با حضور رییس‌جمهور راه‌اندازی کردیم تا به دستگاه‌های دیگر بگوییم این کار شدنی است. چون اعتقاد داشتند این کار شدنی نیست. دستگاه‌ها هم پنجره ملی خودشان را به پنجره ملی هوشمند متصل کردند. قرار بود تمام خدمات خود را هوشمند کنند، اما حدود ۷۰ درصد اتفاق افتاد که در نوع خود کم‌نظیر است.»

او همچنین به بحث صنعت فضایی پرداخت و گفت: «صنعت فضایی که در یک دهه پیش از دولت سیزدهم با حداقل انرژی دنبال می‌شد، در دولت سیزدهم با نفس پاک ایشان و با احیای شورای عالی فضایی و با پیگیری که شخص ایشان انجام دادند و با افزایش چندبرابری بودجه فضایی منجر به تحول اساسی شد.»

زارع‌پور ادامه داد: «در چندسال گذشته۱۲ پرتاب فضایی داشتیم. ده‌‌ها ماهواره در حال پرتاب داریم و ده‌ها ماهواره درحال ساخت است. برای اولین بار در تاریخ کشور، به تصاویر رنگی با دقت بسیار خوب از هرکجای کره زمین دسترسی داریم که برای حوزه کشاورزی و برای جلوگیری از زمین‌خواری می‌توان استفاده کرد و کشور را از داده‌های فضایی گذشته بی‌نیاز می‌کند. در حال ساخت بزرگترین پایگاه فضایی غرب آسیا هستیم که امسال افتتاح خواهد شد و اولین پرتاب را از آنجا انجام خواهیم داد.»

۳۴ درصد افزایش تعرفه بعد ۶ سال

در ادامه این جلسه سید نجیب حسینی، نماینده مینودشت با انتقاد از اینکه دولت چه اقداماتی برای بالابردن رتبه شاخص دولت الکترونیکی در سطح بین‌المللی انجام داده است،گفت: « در طول ۱۴۰۲ سه بار تعرفه اینترنت را افزایش دادید و کسب وکارهایی که در این بستر وجود دارند دچار مشکل شدند. اینکه ۵۰۰ خدمت را از طریق پنجره هوشمند ارائه می‌دهید،کار بزرگی است، اما آقای وزیر یک تیم را به شهرستان‌ها و ادارات بفرستید تا ببینید آنها به صورت هوشمند و سیستمی کارها را پیش می‌برند، اما باز از مردم سند می‌خواهند. به بانک سطح تهران مراجعه کنید. ما اگر وام بخواهیم کپی کارت ملی و کپی سند می‌خواهند. شما زحمت کشیدید و سامانه‌ها را فراهم کردید، اما واقعا دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نکردند.»

سلمان اسحاقی، نماینده خراسان جنوبی هم در اخطار قانون اساسی گفت: «هزینه مالی استفاده از اینترنت به یک میزان است، اما کیفیت استفاده از این بستر خیلی متفاوت است. کیفیت بسته‌ اینترنتی که در تهران تهیه می‌کنم با شهرهای دیگر و شهرهای مرزی متفاوت است. ما از شما استدعا داریم بستر را به گونه‌ای فراهم کنید که این هزینه‌ها به نفع مردم باشد. امروز قطعی اینترنت و کندی سرعت را داریم. شرکت‌ها بسته‌هایی که ارائه می‌دهند که زمان دارد. ما در آن‌زمان استفاده می‌کنیم و اگر استفاده نکردیم هزینه از جیب مردم می‌رود. خسارت کندی اینترنت و قطعی اینترت که در برخی موارد در کل کشور و برخی از موارد هم در روستاها و شهرهای کوچک با آن مواجه هستیم را مردم نباید بپردازند.»

به گفته اسحاقی تنها مشوقی که برای پلتفرم‌های داخلی ایجاد شده، فیلترنبودن است اما سرعت وکیفیت بسیار ضعیف است. او بیان کرد: :«برای مردم مشخص کنید هزینه‌ای که مردم برای استفاده از برخی از پلتفرم‌ها پرداخت می‌کنند که مسئولان هم در آن پلتفرم‌های فیلترشده استفاده می‌کنند، به جیب چه کسی می‌رود؟هزینه فیبلترشکن به جیب چه شرکتی می‌رود؟ و چه شرکت‌هایی ذینفع هستند؟»

وزیر ارتباطات در پاسخ به این نمایندگان گفت: «درمورد رتبه دولت در حوزه دولت الکترونیکی باید عرض کنم آخرین رتبه‌بندی بین‌المللی که اعلام شده مربوط به سال ۲۰۲۲ است که ارزیابی آن مربوط به ۲ سال قبل و مربوط به دولت دوازدهم است. ارزیابی جدید مربوط به کار این دولت سال ۲۰۲۴ اعلام می‌شود.»

او ادامه داد: «در مورد دفاتر ICT، با الکترونیکی‌شدن و هوشمند شدن دولت باید مسیر آنها عوض شود. وقتی می‌توانیم قبض را از طریق پنجره ملی هوشمند پرداخت کنیم چه دلیلی دارد که به دفاتر خدمات ICT مراجعه کنم؟ کسب‌وکار جدید برای آنها باید تعریف کنیم. در حال حاضر هم درحال تهیه لایحه‌ای هستیم و به زودی به مجلس ارسال می‌کنیم تا این حوزه سر و سامان بگیرد.»

عیسی‌زارع‌پور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در سه سال فعالیت دولت سیزدهم فقط یک بار تعرفه‌ها افزایش پیدا کرده است، گفت: «بعد از ۶ سال دی‌ماه سال گذشته ۳۴ درصد تعرفه و آن هم ترافیک بین‌الملل افزایش پیدا کرده است. اپراتور بخش خصوصی است. شما می‌گویید کاری کنیم که بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذای کند و متخصصان دراین حوزه فعالیت کنند. وقتی این حوزه اقتصادی نباشد و چرخش نچرخد. وقتی از سال ۹۶ تا ‍۱۴۰۲ دستمزد حداقل ۱۰ برابر شده است. اپراتور چگونه پرداخت کند؟ هزینه تجهیزات هم چندبرابر شده است و چگونه باید خواسته‌های به‌حق شما را برآورده کند؟ بعد ۶ سال ۳۴ درصد تعرفه را افزایش دادیم و قول هم گرفتیم که صرف توسعه شود.»

به گفته زارع‌پور، آمار مراجع بین‌المللی مربوط به آمریکا نشان می‌دهد که درطی ۶ ماه گذشته اینترنت ثابت حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است و نمایندگان می‌توانند این موضوع را تست کنند.

او همچنین در پاسخ به سوالی درمورد اینکه دسترسی‌های اینترنتی که در تهران است در شهرستان‌‌ها نیست، گفت: «در گذشته توسعه نامتوازن بوده است، اما نسل ۴ و ۴.۵ که در تهران شما دسترسی دارید در روستاها هم به همین نسل دسترسی دارید. هم‌اکنون قریب به ۹۰ درصد کشور تحت پوشش نسل ۴ و ۴.۵ قرار گرفتند که کیفیت یکسانی دارد.»

او در پاسخ به سوال درمورد فیلترشکن‌ها هم حل مشکل را مجلس دانست و گفت: «کلیدحل مشکل فیلترشکن در دست شماست. یک خط قانون برای مقابله با کاسبان فیلترشکن وجود ندارد. وقتی قانونی وجود ندارد، این کسب‌وکارها قانونی است. هیچ‌کس نمی‌تواند با آن مقابله کند. شما یک خط قانون تصویب کنید و مسئله را به صورت ریشه‌ای حل کنید.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها