|

نامه انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی به رئیس‌جمهور منتخب:

بزرگترین مشکل پیش روی ما وضعیت اسفبار اینترنت است

انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، در نامه‌ای به مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب، کیفیت پایین اینترنت، نظام مالیاتی ناکارآمد و نگاه امنیتی به قانون‌گذاری را چالش‌های اصلی اکوسیستم استارت‌آپی و کسب و کارهای اینترنتی اعلام کرده است.

بزرگترین مشکل پیش روی ما وضعیت اسفبار اینترنت است

انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، در نامه‌ای به مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب، کیفیت پایین اینترنت، نظام مالیاتی ناکارآمد و نگاه امنیتی به قانون‌گذاری را چالش‌های اصلی اکوسیستم استارت‌آپی و کسب و کارهای اینترنتی اعلام کرده است.

به گزارش «فن‌زی»، انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در نامه‌ای به مسعود پزشکیان، مهم‌ترین دغدغه‌ها و نیازهای امروز اکوسیستم استارتاپی کشور را مطرح کرده است.

در ابتدای این نامه تاکید شده که  آنها می‌دانند او و دولت چهاردهم که در حال تشکیل آن هستند، اختیارات تام و تمام و ابزارهای کافی برای حل این مشکلات را در اختیار ندارد، اما آنها انتظار دارند برای رفع آن‌ها به قدر وسع، بکوشند.

در اولین خواسته به وضعیت بد اینترنت اشاره شده و آمده است:‌ «هم‌اکنون بزرگترین مشکل پیش روی کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی، وضعیت اسف‌بار اینترنت است. اینترنت کشور در حال حاضر کُند، فاقد کیفیت لازم، دارای محدودیت‌های بسیار و شامل فیلترینگ گسترده است. اینترنت باکیفیت، سریع و آزاد حق هر ایرانی و حق هر کسب‌و‌کار ایرانی است. تقاضامندیم برای تحقق این حق مسلّم بکوشید.»

در گام بعدی این انجمن مشکل بزرگ دیگر را، فقدان قانون‌گذاری موثر، به‌روز، شفاف و فراهم‌کننده فرصت‌های برابر برای رقابت عادلانه میان کسب و کارها عنوان کرده است. در این مورد در نامه آمده است: «تفکر امنیتی حاکم بر کشور باعث شده است روند فعلی قانون‌گذاری در زمینه‌های فناورانه و جدید، به شدت محافظه‌کارانه، همراه با بی‌اعتمادی نسبت به بخش خصوصی و در خدمت تولید رانت و انحصار باشد. امری که در نهایت هم برای اقتصاد دیجیتال کشور عمیقاً مخرب است و هم منجر به ارائه خدمات نامناسب، بی‌کیفیت و گران برای کاربران ایرانی می‌شود. خواهشمندیم تا جایی که می‌توانید نگذارید آنچه بر صنعت خودروی کشور رفته است، بر اقتصاد دیجیتال کشور نیز حاکم شود.»

مشکل دیگر که در این نامه به آن اشاره شده است، به نظام مالیاتی کشور باز می‌گردد. در این نامه انجمن صنفی کسب‌ووکارهای اینترنتی تاکید کرده که نظام مالیاتی کشور هنوز نتوانسته است خود را با واقعیت‌های جدید مربوط به کسب‌وکارهای اینترنتی تطبیق دهد. به باور این انجمن دیدگاه سنتی و قوانین قدیمی حاکم بر ساختار مالیاتی کشور، منجر به تعیین مالیات‌های سنگین، ناعادلانه و سلیقه‌ای برای کسب‌وکارهای جدید و نوآورانه شده است. امری که نه تنها باعث تهدید ورشکست‌شدن تعدادی از کسب‌و‌کارهای اینترنتی شده، بلکه منجر به ناامیدی صاحبان ‌کسب‌و‌کارهای اینترنتی و رسیدن موج جدید مهاجرت از نیروی متخصص به کارآفرینان و کوفاندرهای استارتاپی شده است. نظام مالیاتی شفاف و عادلانه که مدل‌های درآمدی نو را بشناسد و بتواند مطابق با تغییرات فناورانه حرکت کند، برای اکوسیستم استارتاپی کشور یک ضرورت فوری است. ضرورتی که اگر به سرعت فکری برای آن نشود، منجر به نابودی بسیاری از کسب‌و‌کارهای اینترنتی در آینده‌ای نزدیک خواهد شد. خواهشمندیم اگر می‌توانید، برای نجات اکوسیستم استارتاپی از بحران مالیاتی فعلی، کاری کنید.

انجمن در نامه خود تاکید کرده که این سه مشکل، تنها بخش کوچکی از فهرست بلندبالای موانع و مشکلات کسب‌و‌کارهای اینترنتی و استارتاپ‌های کشور است. بحران مهاجرت بی‌رویه منابع انسانی متخصص، نظام بیمه‌ای ناکارآمد و غیرشفاف، تحریم‌های ظالمانه، ورود نهادهای غیرمتخصص به حوزه کسب‌و‌کارهای اینترنتی و تورم افسارگسیخته، بخشی دیگر از این فهرست هستند. با این وجود، انجمن از رئیس جمهوری منتخب خواهان بررسی، چاره‌جویی و  تلاش در رابطه با سه موضوع، سرعت و کیفیت اینترنت، قانون‌گذاری مناسب و بهبود وضعیت مالیاتی کسب و کارهای اینترنتی است. 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها