|

مشوق‌ ۳۰ میلیارد دلاری دولت اردوغان برای حوزه‌های فناوری پیشرفته

​ترکیه برای تبدیل شدن به پایگاه تولید منطقه‌ای و یک بازیگر اصلی در حوزه فناوری‌های پیشرفته و تولید انبوه خودروهای برقی برنامه‌ریزی می‌کند.

 مشوق‌ ۳۰ میلیارد دلاری دولت اردوغان برای حوزه‌های فناوری پیشرفته

ترکیه برای تبدیل شدن به پایگاه تولید منطقه‌ای و یک بازیگر اصلی در حوزه فناوری‌های پیشرفته و تولید انبوه خودروهای برقی برنامه‌ریزی می‌کند.

 به گزارش «فن‌زی» رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که این کشور بسته ۵ میلیارد دلاری خود را برای افزایش تولید سالانه خودروهای برقی به یک میلیون خودرو، در نظر گرفته است. او افزود که آنکارا همچنین از بسته‌های تشویقی دیگری برای حوزه‌های فناوری پیشرفته با ارزش ۳۰ میلیارد دلار رونمایی خواهد کرد.

 اردوغان در سخنرانی خود در استانبول اعلام کرد که ترکیه راه را برای سرمایه‌گذاری سازندگان خودروهای برقی هموار کرده است و با اشاره به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی چین، گفت که با ساخت یک کارخانه ۱ میلیارد دلاری در این کشور موافقت کرده است. او افزود آنکارا قصد دارد در درازمدت یک بازیگر اصلی در حوزه خودروهای برقی باشد.

 اردوغان گفت: «ما در حال اجرای یک بسته تشویقی ۵ میلیارد دلاری در این زمینه هستیم تا ظرفیت تولید سالانه خود را به حداقل یک میلیون دستگاه افزایش دهیم.»

 او بیان کرد که دولت یک بسته سرمایه‌گذاری ۵ میلیار ددلاری دیگر برای ساخت کارخانه تولید تراشه‌های نیمه‌هادی در نظر گرفته است.

 او با اشاره به برنامه‌های ترکیه برای تبدیل شدن به یک پایگاه تولید منطقه‌ای با ظرفیت ۸۰ گیگاوات ساعت تا سال ۲۰۳۰، اعلام کرد: «یک بسته تشویقی ۴.۵ میلیارد دلاری نیز برای حمایت از این طرح در نظر گرفته‌ایم.»

 اردوغان همچنین گفت که ترکیه ۲.۵ میلیارد دلار کمک بلاعوض برای تأسیسات سلول خورشیدی تا ظرفیت ۱۵ گیگاوات ارائه خواهد کرد و اضافه کرد که دولت ۱.۷ میلیارد دلار دیگر را به ساخت قطعات حیاتی در انرژی بادی اختصاص داده است.

 با همه این مشوق‌ها، اردوغان گفت که ترکیه قصد دارد حداقل ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی را جذب کند و افزود که آنکارا به‌زودی جزئیات بیشتری را اعلام خواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها