|

خواسته خلاف قانون سازمان امور مالیاتی از اسنپ

الزام به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده؛ چالش جدید تاکسی های اینترنتی

محمد خلج مدیر عامل اسنپ طی توئیتی اعلام کرد علی رغم وجود بخشنامه سال 1399 سازمان امور مالیاتی مبنی بر معافیت کاربران اسنپ از پرداخت «مالیات بر ارزش افزوده »، این سازمان اسنپ را مکلف به پرداخت مالیات شناخته و باتهدید جدی پرداخت «مالیات بر ارزش افزوده» معوقه از سال 1400 کرده است.

الزام به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده؛ چالش جدید تاکسی های اینترنتی

چندی پیش سازمان امور مالیاتی از دولت درخواست کرد که 10درصد مالیات از ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی دریافت کند. این در حالی است که طبق بخشنامه سال 1399 سازمان امور مالیاتی و همچنین قانون مالیات بر ارزش افزوده، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هوشمند جابجایی مسافر که در رأس آن تاکسی‌های اینترنتی و به خصوص اسنپ و تپسی هستند، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

سابق بر این در اردیبهشت 1403انجمن تجارت الکترونیک تهران، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری، خلاف قانون است.

 انجمن تجارت الکترونیک تهران در این بیانیه با اشاره به اینکه مدتی پیش سازمان امور مالیاتی کشور اقدام به مطالبه مالیات ستانی از کاربران تاکسی‌های اینترنتی کرده که با واکنش تعدادی از نمایندگان مبنی بر مخالفت با این اقدام همراه شد، گفته که اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری تصمیمی خلاف قانون است و آثار زیان‌باری برای کاربران به‌همراه خواهد داشت.

«تاکسی‌های اینترنتی هم‌اینک زیرساخت بخش قابل‌توجهی از سفرهای درون‌شهری در سراسر کشور را تأمین می‌کنند و طبعاً، هر شکلی از افزایش دستوری تعرفه‌های این بخش، آثار تورمی غیرقابل جبرانی را به‌همراه خواهد داشت. علاه بر آن، سرویس‌های حمل‌ونقل اشتراکی از بخش‌های مهم اقتصاد دیجیتال به شمار می‌آیند و ایجاد هزینه‌های سربار غیرکارشناسی برای این گروه از استارتاپ‌ها، بدنه‌ اکوسیستم دیجیتال را نیز نحیف‌تر می‌سازد»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها