|

«فن‌ویک» پیشنهاد‌هایی برای آخر هفته:

با الهام از برندهای بزرگ ایده‌پردازی کنید

هرروز اخبار گوناگونی درمورد فناوری و پیشرفت‌های شرکت‌های بزرگ مربوط به حوزه تکنولوژی منتشر می‌شود. این پیشرفت‌ها باعث شده زندگی انسان آسان شود، اما پشت‌پرده این شرکت‌‌ها چیست؟

با الهام از برندهای بزرگ ایده‌پردازی کنید

هر روز اخبار گوناگونی درمورد فناوری و پیشرفت‌های شرکت‌های بزرگ مربوط به حوزه تکنولوژی منتشر می‌شود. این پیشرفت‌ها باعث شده زندگی انسان آسان شود، اما پشت‌پرده این شرکت‌‌ها چیست؟ آنها به چه صورت درآمدزایی می‌کنند؟ در کتاب «چهار دی‌.ان.‌ای پنهان آمازون،اپل، فیسبوک و گوگل» نوشته اسکات گالووی به این سوالات پاسخ داده است و عملکرد این شرکت‌های بزرگ را بررسی و جنبه‌های مثبت و منفی فناوری‌ها را برای مخاطبان تحلیل می‌کند. خواندن این کتاب می‌تواند راهنمایی خوبی برای کسانی باشد که می‌خواهند در حوزه تکنولوژی فعالیت کنند. پادکست «فارسی وی‌» با گویندگی احسان مهدی‌نژاد همچنین داستان برندهای معروف مانند آمازون و اپل و.... را تعریف می‌کند. او در این پادکست این داستان‌ها را با تکنیک‌های استراتژی ترکیب می‌کند و بسیار آموزنده است. البته دنیای بنیانگذاران شرکت‌های بزرگ فناوری محدود نیست و جیمی چین و الیزابت چای واسارهلی با ساخت مستند «بازگشت به فضا» وارد دنیای اسپیس ایکس ایلان ماسک شدند. در بسته هفتگی فن‌ویک هم با اپلیکیشن فراوکلا آشنا می‌شوید تا مشکلات حقوقی خود را از طریق آن حل کنید.

کتاب چهار دی‌ان‌ای پنهان آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل/پشت پرده غول‌های فناوری 

هرروز به صورت عادت از خدمات گوگل استفاده می‌‌کنیم،  به صورت آنلاین خرید می‌کنیم، در شبکه‌های اجتماعی گشت‌وگذار می‌کنیم. بدون اینکه بدانیم برخی از این سرویس‌ها چه داستان‌هایی را پشت سر گذاشتند. دنیا پس از اپل، فیسبوک، اینستاگرام، آمازون و تلگرام و.... به کلی تغییر کرد، اما این سوال ایجاد می‌شود که این شرکت‌ها درآمد خود را از کجا آورده‌اند؟ پشت پرده آنها چیست؟ چگونه این شرکت‌های بزرگ به غول‌های تجاری تبدیل شده‌اند؟

اسکات گالووی در کتاب «چهار دی.ان.ای پنهان آمازون،اپل،فیسبوک و گوگل» عملکرد این شرکت‌ها را طی دو دهه‌ی گذشته بررسی می‌کند و از خدماتی که هر یک برای انسان‌ها ایجاد کرده‌اند، صحبت می‌کند.

اسکات گالووری نظریه‌پرداز تبلیغات آمریکایی است. او استاد راهنمای بازاریابی در دانشکده تجارت استرن دانشگاه نیویورک و سخنران عمومی، نویسنده، مجری پادکست و کارآفرین است. 

او در این کتاب به جنبه‌های مثبت و منفی حضور این غول‌های دنیای فناوری پرداخته است: «طی بیست سال گذشته، چهار غول تکنولوژی، لذت، موفقیت و کشف‌های بسیار بیشتری را نسبت به هر موجودیت دیگری در تاریخ موجب شده‌اند. در این راه، «اپل»، «آمازون»، «فیسبوک» و «گوگل» صدها هزار موقعیت شغلی با درآمد بسیار زیاد خلق کرده‌اند. این چهار شرکت مسئول ایجاد زنجیره‌ای از محصولات و خدمات هستند که به زندگی روزمره‌ی میلیاردها انسان گره خورده است..... اما رسانه‌های اجتماعی را در نظر بگیرید که اطلاعات و تصاویر شخصی زندگی ما را پردازش می‌کنند، مکالمات تلفنی را شنود می‌کنند و بدتر از همه این که اطلاعات ما را به شرکت‌های هدف خود می‌فروشند. با این که بسیاری از خدمات این شبکه‌ها برای ما رایگان است، ولی باید بدانیم که آنها خیرخواه بشر نیستند و این درحالی است که ما با کمال میل تمام اطلاعات و اخبار خصوصی زندگی‌مان را در اختیارشان می‌گذاریم.»

از نظر نویسنده این کتاب، پی‌بردن به انتخاب‌هایی که در این چهار شرکت صورت می‌گیرد، در واقع همان درک و فهمیدن تجارت و خلق ارزش در عصر دیجیتال است. در نیمه اول این کتاب، هر شرکت به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفته است. استراتژی‌ها و درس‌هایی که رهبران تجاری می‌توانند از آنها برداشت کنند، به تفضیل توضیح داده می‌شود. در بخش دوم کتاب، اسطوره‌شناسی خاصی بررسی می‌شود که این چهار شرکت حول منشا مزیت رقابتی خود شکل داده‌اند.در فصل نهم، گزینه‌های احتمالی، از نت‌فلیکس تا غول خرده‌فروشی چینی، یعنی علی‌بابا ارزیابی خواهند شد. در فصل دهم به ویژگی‌های حرفه‌ای لازم برای رشد و تعالی در عصر چهار شرکت بزرگ پرداخته می‌شود. در نهایت در فصل یازدهم به نقطه‌ای اشاره می‌شود که این چهار شرکت ما را به آن سمت پیش می‌برند.

کتاب چهار دی‌.ان.‌ای پنهان آمازون،اپل، فیسبوک و گوگل را می‌توانید از طاقچه، فیدیبو، کتابراه،دیجی‌کالا،سی‌بوک، گیسوم و شهرکتاب مبین تهیه کنید.

پادکست فارسی وی/ داستان برندها را گوش کن

اگر بخواهیم کسب‌وکاری راه‌اندازی کنیم،مشکلات و پستی و بلندی‌هایی که افراد موفق تجربه کردند، می‌تواند به ما کمک کند. پادکست فارسی وی در اپیزودهای مختلف داستان برندها در حوزه‌های گوناگون را تعریف می‌کند. این برندها شامل تویوتا، اپل، آمازون،کاله، ارج، استارباکس،آیکیا و....است.

 این داستان‌گویی با بیان استراتژی‌‌های برندسازی ترکیب شده است. گوینده این پادکست‌ها احسان مهدی‌نژاد، نویسنده حوزه برند و مدیرمسئول مجله وی (موفقیت ایرانیان در ترکیه) است.

در کنار تعریف داستان برندها، مهدی‌نژاد در برخی از اپیزودها خلاصه کتاب‌های حوزه برندسازی را تعریف می‌کند. این بخش‌ها به صورت ویدیویی هم فیلمبرداری شده است که مخاطبان می‌توانند از یوتیوب پادکست فارسی وی آن را تماشا کنند.

تاکنون ۱۲ اپیزود از این پادکست منتشر شده و آخرین اپیزود مربوط به ۲۲ تیرماه است.پادکست فارسی وی در کست‌باکس ۴ هزار دنبال‌کننده دارد و ۳۴۶ بار هم شنیده شده است. شما می‌توانید علاوه بر کست‌باکس، این پادکست را از اپل‌پادکست، اسپاتیفای وpodbay  گوش کنید.

مستند بازگشت به فضا/ دنیای ایلان ماسک در فضا

حدود ۵ سال پیش اولین فضاپیمای کرو دراگون دمو ۲ به فضا پرتاب شد و برای نخستین بار دو فضانورد سازمان هوافضای آمریکا (ناسا) با یک فضاپیمای خصوصی راهی مدار زمین شدند. این نخستین بار بود که ناسا از یک شرکت خصوصی (اسپیس‌اکس) برای انتقال فضانوردان به مدار استفاده می‌کرد.

سال ۲۰۲۲ جیمی چین و الیزابت چای واسارهلی وارد دنیای اسپیس ایکس شدند و مستندی را به نام «بازگشت به فضا» تولید کردند. جیمی چین کوهنورد حرفه‌ای، عکاس، اسکی‌باز، کارگردان و نویسنده آمریکایی است. الیزابت چای، همسر چین هم یک مستندساز آمریکایی است. 

بازگشت به فضا (Return to Space) هم یک فیلم مستند آمریکایی است و داستان آن درباره ایلان ماسک و کارمندان اسپیس ایکس و بازگرداندن فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی است.

واسارهلی به سایت salon درمورد ساخت این مستند می‌‌گوید: «ما این مستند را در طول پاندمی ساختیم. برای ساخت این مستند هم دسترسی عالی به اسپیکس ایکس داشتیم. هانس (رئیس تضمین ماموریت) و بالا (با نام مستعار بالاچاندار رامورتی، مدیر ایمنی پرواز) دوست داشتند دنیای خود را با ما به اشتراک بگذارند.»

از نظر واسارهلی با SpaceX، همیشه توجه زیادی به ایلان وجود دارد، اما او یک تیم مهندسی مهم پشت سر خود دارد که از ابتدا با او بوده‌اند و شما با آن افراد و داستان‌هایشان در فیلم آشنا می‌شوید. برای این موضوع حتی ناسا فیلم‌ها و عکس‌هایی را در اختیار این ۲ کارگردان قرار داده است که پیش از این هیچ‌کس آنها را ندیده است.

جیمی چین و الیزابت چای به خاطر مستندهای خود بارها برنده جایزه اسکار شدند. از نظر مخاطبان هم مستند بازگشت به فضا یک مستند عالی است و بیننده‌ها را با فراز و نشیب‌های تاریخ فضایی آمریکا آشنا می‌کند و نگاهی عمیق به شخصیت‌های اصلی مثل ایلان ماسک و تیم مهندسی دارد. البته این مستند هم نامزد دریافت جایزه از جشنواره مستند منتخب منتقدان و امی شده است.

اپلیکیشن فراوکلا/ دسترسی به هزاران وکیل متخصص

احتمالا این موضوع برای همه پیش آمده است که سوال حقوقی داریم، اما نمی‌دانیم به چه صورت با یک حقوقدان و متخصص ارتباط بگیریم. اپلیکیشن فراوکلا سال ۱۴۰۲ با همین هدف با حضور هزاران وکیل متخصص در سراسر ایران ایجاد شد. از منظر بنیانگذاران این اپلیکیشن عمده مشکلات قضایی، بی‌اطلاعی مردم از قوانین است. یکی از عوامل بی‌اطلاعی مردم از قوانین هم در دسترس نبودن وکلای زبده و متخصص است.

برای استفاده از اپلیکیشن فراوکلا باید در ابتدا با شماره تلفن ثبت نام کنید. سپس شهر خود را انتخاب کنید تا لیستی از وکلای شهر خودتان را مشاهده کنید.

در بالای اپلیکیشن تخصص‌ها به صورت جداگانه نوشته شده است. تخصص‌ها شامل خانواده، ملکی، حقوقی، کیفری،تجاری و مالکیت معنوی، دیوان عدالت-شهرداری، گمرکی و.....است.

یک راهنمای تخصص برای کاربران در نظر گرفته شده تا تعریف هرکدام از عناوین بالا را ببینید. اگر هرکدام از وکلا را انتخاب کنید، به یک صفحه جدید هدایت می‌شوید. در آن صفحه مشخصات و پرسش و پاسخ و نحوه ارتباط با وکیل مورد نظر آورده شده است. شما می‌توانید از طریق تماس یا مشاوره حضوری با وکیل ارتباط برقرار کنید.

اگر وکیل هستید و قصد فعالیت در این سامانه را داشته باشید، می‌توانید در بخش پایین اپلکیشن «ثبت‌نام وکلا» را انتخاب کنید. سپس اطلاعات خود را وارد و ثبت کنید. اطلاعات شما توسط فراوکلا بررسی می‌شود. این اپلیکیشن را می‌توانید از کافه‌بازار و سایت فراوکلا دریافت کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها