|

«فن‌ویک» پیشنهادهایی برای آخر هفته:

کنکاش تاثیر اینترنت بر رفتار انسان

اینترنت تنها جست‌وجو کردن و گشت و گذار میان سایت‌های مختلف نیست. امروزه اینترنت در بسیاری از جنبه‌های زندگی اجتماعی انسان‌ها نقش مهمی دارد. گاهی حتی رفتارهای فضای آنلاین با فضای حقیقی ما با هم متفاوت است.

کنکاش تاثیر اینترنت بر رفتار انسان
خبرنگار: شمیم شمسایی

اینترنت تنها جست‌وجو کردن و گشت و گذار میان سایت‌های مختلف نیست. امروزه اینترنت در بسیاری از جنبه‌های زندگی اجتماعی انسان‌ها نقش مهمی دارد. گاهی حتی رفتارهای فضای آنلاین با فضای حقیقی ما با هم متفاوت است. در این رابطه سال‌ها است که پژوهشگران و جامعه‌شناسان تحقیقاتی را انجام دادند. کتاب «شبکه‌های اجتماعی شناخت رفتار برخط» از نظر روانشناسی اجتماعی جنبه‌های زندگی مردم در فضای آنلاین را مورد بررسی قرار می‌دهد. برخی از افراد اعتقاد دارند اینترنت چنان در زندگی روزمره ما رسوخ کرده است که باعث دوری احساسی از خانواده یا دوستان می‌شود. آنیش چاگانتی در فیلم جست‌وجو (searching) می‌خواهد نشان دهد که اینترنت و در کل فناوری‌‌ها هم باعث وصل کردن ما می‌شوند و هم باعث فاصله‌ گرفتن ما از خانواده و دوستان می‌شود. یعنی اینترنت جنبه‌های خوب و بد دارد و نباید خیلی منفی به آن نگریست. درکنار مطالعه حوزه روانشناسی و جامعه‌شناسی اینترنت، تکنولوژی و فناوری‌های جدید مملو از اتفاق‌های جالب و جذاب هستند که نیما دادگستر و امیر صادقپور در پادکست پاراتک درمورد آنها صحبت می‌کنند.

اپلیکشن‌ گهواره هم که برای این هفته فن‌ویک انتخاب کردیم، که به مادرهای در مسیر فرزند پروری و بارداری کمک می‌کند.

کتاب شبکه‌های اجتماعی شناخت رفتار برخط/بررسی شخصیت افراد در اینترنت

از زمان فراگیری اینترنت در دنیا و به تبع آن ایجاد شبکه‌های اجتماعی گوناگون پژوهش‌گران، روانشناسان و جامعه‌شناسان سعی کردند رفتار انسان‌ها در دنیای واقعی و مجازی را مورد پژوهش و تحقیق قرار دهند. ییر آمیچای، هامبورگر و زاک هایات، نویسندگان کتاب «شبکه‌های اجتماعی شناخت رفتار برخط» هم سعی کردند نقش مهم اینترنت در بسیاری از جنبه‌های زندگی اجتماعی انسان‌ها را نشان دهند. این کتاب تصویر جامعی از حوزه‌های اصلی روانشناسی اجتماعی در بافت اینترنت را به نمایش می‌گذارد.

براساس این کتاب «اینترنت نه تنها یک رسانه جمعی بلکه یک فناوری است که می‌تواند متناسب با ویژگی‌های کاربران، تغییر کند. شخصیت فرد به عنوان کاربر، یکی از عوامل تأثیرگذار بر ترجیحات و رفتار برخط اوست.»

از نظر نویسندگان کتاب شبکه‌های اجتماعی شناخت رفتار برخط، اینترنت چندین مولفه روان‌شناختی مهم مرتبط با یکدیگر داشته که آن را از فضای غیربرخط متمایز می‌کند، مانند گمنامی برخط،پنهان‌سازی ظاهر کاربران، کنترل بیشتر، یافتن نقاط مشترک در دیگران، دسترسی‌پذیری مطلوب زمانی و مکانی و تفریح.

هامبورگر و بن-آرتزی بیان کرده‌اند احتمالا درون‌گراها از طریق اینترنت قدرتمند شوند چون محیط محافظت‌شده اینترنت این افراد را قادر می‌سازد تا نیازهایشان را در سطح جامعه جبران کنند. به بیان دیگر افرادی که از لحاظ اجتماعی در دنیای غیربرخط فقیر هستند، در دنیای اجتماعی برخط، غنی می‌شوند. این رویکرد با عنوان «فقیر، غنی می‌شود» شناخته می‌شود. 

تحقیقات محققان و نویسندگان این کتاب نشان می‌دهد که ۲ جهت‌گیری متفاوت در فضای برخط توسعه می‌یابد: «در جهت‌گیری اول افراد از درجه بالای گمنامی لذت می‌برند. گمنامی به آنها کمک می‌کند خود را بازسازی مجدد کنند. آنها آزادند که جنبه‌های مختلف هویت‌شان را بدون هیچ ترسی کشفت کنند..... در مقابل پدیده‌ای وجود دارد که به افراد اجازه می‌دهد خود را به میزان زیادی شناسایی کنند. این گونه افراد قصد ندارند خود را بازسازی کنند بلکه قصد دارند هویت غیربرخط خود را گسترش دهند....»

این کتاب در ۱۳ بخش به موضوعات مهمی چون اینترنت و شخصیت، شناخت اجتماعی در گروه‌ها، دستکاری هویت، روابط برخط، مهارت تصمیم‌گیری برخط، اینترنت و پرخاشگری، رفتار جامعه یار در بستر اینترنت، روابط مبتنی بر کامپیوتر، رهبری در بافت فضای مجازی، پیش‌داوری و تبعیض برخط و تعاملات درون گروهی برخط می‌پردازد.

شما می‌توانید این کتاب را از انتشارات ارجمند،خانه کتاب و ادبیات ایران،انتشارات جعفری نوین،روان‌بوک و مای‌کتاب تهیه کنید.

فیلم جست‌وجو (searching)/ ارتباطات انسانی فراموش شده

گاهی برخی از فیلم‌ها به ما یادآوری می‌کند که چقدر به اینترنت وابسته هستیم و اینترنت به بخش جداناپذیری از زندگی ما تبدیل شده است. فیلم searching (جست‌وجو) هم از این دسته فیلم‌ها است. البته آنیش چاگانتی، کارگردان فیلم کمی هم هیجان چاشنی این فیلم کرده است. فیلم «جست‌وجو» آمریکایی و ساخته ۲۰۱۸ در ژانر معمایی-هیجان‌انگیز است.

این فیلم از طریق صفحه‌های تلفن‌های همراه هوشمند و نمایشگرهای کامپیوتر روایت می‌شود و داستان پدری است که سعی می‌کند دختر ۱۶ ساله گمشده خود را پیدا کند. در این میان با واقعیت‌هایی از زندگی مجازی و واقعی دختر خود آشنا می‌شود.

نکته قابل توجه این فیلم که نظر منتقدان را هم به خود جلب کرد، نوع فیلمبرداری متفاوت فیلم جست‌وجو بود. یعنی شما تمام ماجرای فیلم را از دید نمایشگر کامپیوتر شاهد هستید و از نظر منتقدان این حس ایجاد می‌شود که هم فناوری می‌تواند ما را به هم وصل کند و هم باعث شود از هم فاصله بگیریم. چاگانتی درمورد این نوع فیلمبرداری و نوع نگاه به hyphenmagazine می‌گوید: «من فکر می‌کنم بسیاری از تصاویری که رسانه‌ها از فناوری به تصویر می‌کشند، منحصراً منفی است. همیشه درباره این است که چگونه اینترنت و فناوری زندگی ما را خراب می‌کنند و چگونه ما را از خود بیگانه می‌کنند و ما را از هم جدا می‌کنند، اگرچه این موضوع درست است، اما همه چیز نیست.»

او ادامه داد: «ما می‌خواستیم کاری در این فیلم انجام دهیم که فیلم دیگری قبلا انجام نداده بود، بله! فناوری تا حدودی این قدرت را دارد که ما را از خود دور کند و ما را مجبور کند همیشه به تلفن‌هایمان خیره شویم، اما به همان اندازه که قدرت انجام این کار را دارد، قدرت دارد که ما را به هم متصل کند. من فکر می‌کنم این جنبه از فناوری در هیچ قسمت یا رسانه مورد توجه قرار نگرفته است. اغلب تصویری به نمایش درمی‌آید که فناوری باعث اتفاقات وحشتناکی می‌شود. در فیلم ما، این فقط یک واقعیت زندگی است و به عنوان یک واقعیت زندگی، جنبه‌های خوب و بد دارد.»

البته از نظر کاربران این فیلم به مخاطب یادآوری می‌کند که بخش زیادی از زندگی ما به اینترنت وابسته شده است. به صورتی که ارتباطات انسانی نزدیک را فراموش می‌کنیم. نتیجه‌اش دوری احساسی از خانواده یا دوستان است. همانطور که گاه پدر در فیلم جست‌وجو  از روابط و کارهای دختر خود متعجب می‌شود.این فیلم آنچنان مورد توجه منتقدان قرار گرفت که ۶ بار برنده جوایز جشنواره‌هایی چون جایزه هیات ملی بازبینی برای بهترین فیلم، جشنواره فیلم ساندنس و جایزه تریلر طلایی و....شد و ۱۰ بار نیز نامزد دریافت جایزه شد.

پادکست پاراتک/ از رویدادهای تکنولوژی مطلع شو

حوزه تکنولوژی گسترده و صحبت دراین حوزه بسیار است. عاشقان فناوری از راه‌های گوناگون می‌توانند از آخرین اخبار و رویداد و تحلیل‌ها مطلع شوند. یکی از این راه‌ها، پادکست است. نیما دادگستر و امیر صادقپور در پادکست پاراتک درباره رویدادها و روندهای تکنولوژی صحبت می‌کنند. به گفته آنها این پادکست حالت گفت‌وگو دارد و درمورد همه‌چیز در حوزه فناوری و تکنولوژی‌های جدید صحبت می‌کنند.

۳۶ اپیزود از این پادکست منتشر شده است و آخرین اپیزود هم مربوط به ژانویه ۲۰۱۹ است. این پادکست در کست‌باکس ۲ هزار دنبال‌کننده دارد و ۲۳ هزار بار هم شنیده شده است. ۶۲ نظر هم برای پادکست پاراتک ثبت شده و بیشتر نظرات مثبت است و از گفت‌وگوها لذت می‌برند.شما می‌توانید علاوه برکست‌باکس، پاراتک را از پادبین و اسپاتیفای تهیه و گوش کنید.

اپلیکیشن گهواره/ پا به پای شما تا رشد کودک

دوران بارداری و پس از آن نگهداری از کودک فرآیند دشواری است. مادر و پدرهای جوان اغلب با مشکلاتی روبرو می‌شوند. در این راه اپلیکیشن گهواره می‌تواند راهنمای خوبی برای آنها باشد. در ابتدا وقتی می‌خواهید ثبت‌نام کنید، از شما پرسیده می‌شود که «قصد بارداری دارید»، «باردار هستید» یا «فرزند دارید». اگر فرزندی داشته باشید می‌توانید اسم و سن کودک خود را وارد کنید تا روزانه مقالات شخصی‌سازی‌شده در صفحه اصلی برای شما ظاهر شود. سپس مشخصات و شماره تلفن خود را وارد می‌کنید.

حالا شما وارد صفحه اول می‌شوید که محتواهای مخصوص به کودک خود یا دوران حاملگی را دریافت می‌کنید. اگر بخواهید مشاوره، لالایی و آلبوم رشد دریافت کنید یا سوالات خود را از مادرهای باتجربه بپرسید، باید گهواره پلاسی شوید برای اینکار باید اشتراک گهواره پلاسی خریداری کنید.

در نوار پایین اپلیکیشن اگر شبکه اجتماعی را انتخاب کنید، قادر خواهید بود با مادرهای دیگر درمورد موضوعات مختلف مشورت بگیرید، اگر فروشگاه را برگزینید، به فروشگاه‌های آنلاین مستقر در گهواره دسترسی پیدا خواهید کرد. در این فروشگاه‌ها کتاب، پوشاک و اکسسوری، پوشک و لوازم تعویض، بازی و سرگرمی،اتاق و لوازم خواب، سفر و گردش و لوازم‌تحریر به فروش می‌رسد. این اپلیکیشن را می‌توانید از کافه‌بازار، سیب‌اپ، آی‌اپس و سایت گهواره دریافت کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها