|

گزارش فصلی رگولاتوری نشان می‌دهد: افزایش مشترکان اینترنت همراه در سایه توسعه فیبر نوری

گزارش فصلی رگولاتوری از زمستان سال 1402 نشان می‌دهد مشترکان اینترنت همراه با رشد 7.1 درصدی نسبت به زمستان 1401 به بیش از 112 میلیون مشترک رسیده است. ضریب نفوذ اینترنت ثابت نیز در این مدت کمتر از یک درصد کاهش داشته است.

گزارش فصلی رگولاتوری نشان می‌دهد: افزایش مشترکان اینترنت همراه در سایه توسعه فیبر نوری
خبرنگار: مجتبی آستانه

گزارش فصلی رگولاتوری از زمستان سال 1402 نشان می‌دهد مشترکان اینترنت همراه با رشد 7.1 درصدی نسبت به زمستان 1401 به بیش از 112 میلیون مشترک رسیده است. ضریب نفوذ اینترنت ثابت نیز در این مدت کمتر از یک درصد کاهش داشته، این در حالی است که وزارت ارتباطات دولت سیزدهم با هدف افزایش مشترکان اینترنت ثابت و کاهش فشار روی شبکه همراه، توسعه پروژه ۲۰ میلیون پوشش فیبر نوری را در دستور کار خود قرار داده بود.

اینترنت

به گزارش «فن‌زی» سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شاخص‌های آماری ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمستان سال 1402 را منتشر کرد. برای اولین بار وضعیت پوشش شبکه فیبر نوری به این گزارش اضافه شده که نشان می‌دهد تعداد خانوارهای تحت پوشش فیبر نوری در سال گذشته بیش از دو برابر شده است. براساس اعلام رگولاتوری، 119 شهر دارای پوشش بالای 60 درصد فیبر و 171 شهر نیز دارای پوشش زیر 30 درصد هستند.

تکنولوژی منسوخ شده ADSL همچنان بیشترین سهم بازار را دارد

طبق آمار، میزان دایری FTTX (فیبر نوری) در سال 1402 حدود 30 درصد افزایش داشته و به 337 هزار و 853 مورد رسیده و میزان دایری X-DLS هم حدود 3 درصد کم شده است. با این حال همچنان تکنولوژی X-DSL (شامل ADSL و VDSL) نزدیک به سه چهارم سهم بازار مشترکان اینترنت ثابت را در اختیار دارد. البته طی شش ماه دوم سال گذشته سهم بازار TD-LTE و FTTH هر کدام یک درصد افزایش داشته و به ترتیب به 20 و 3 درصد رسیده است. از نظر سرعت نیز بیشتر مشترکان ارتباطات پهن‌باند ثابت از سرعت یک تا 2 مگابیت بر ثانیه استفاده می‌کنند.

اینترنت

اینترنت

رشد سرعت اینترنت همراه اول و رایتل

سهم بازار مشترکان اینترنت همراه به تفکیک اپراتور تغییری به نسبت نیمه اول  سال 1402 نداشته و همچنان همراه اول بیش از نیمی از سهم بازار را به خود اختصاص داده، سهم ایرانسل 42 درصد و رایتل نیز 4 درصد است.

آمار رگولاتوری نشان می‌دهد همراه اول بیش از 80 میلیون مشترک فعال دارد، ایرانسل با 66 میلیون و 685 هزار مشترک در جایگاه دوم و رایتل نیز با 5 میلیون و 501 هزار مشترک در جایگاه سوم قرار دارند. 

نکته جالب توجه رشد صعودی ضریب نفوذ اینترنت همراه از سال 1400 تاکنون است. این در حالی است که ضریب نفوذ اینترنت ثابت بعد از رشدی موقتی در سال‌های 1399 و 1400، تقریباً ثابت مانده و حتی اندکی کاهش را تجربه کرده است.

طبق گزارش فصلی رگولاتوری، همچنان رایتل بیشترین سرعت انتقال داده 4G را با 22.55 مگابیت بر ثانیه دارد که نسبت به نیمه اول سال گذشته، 17 درصد زیاد شده است.

اینترنت همراه

همراه اول نیز در این شاخص از ایرانسل پیشی گرفته است. سرعت انتقال داده 4G این اپراتور در مقایسه با نیمه اول 1402 رشد 8.6 درصدی داشته و به 13 مگابیت بر ثانیه رسیده است. سرعت انتقال داده ایرانسل نیز با کاهش 17 درصدی حدود 11.38 مگابیت بر ثانیه گزارش شده است.

شاخص‌های کیفیت شبکه سیار نیز نشان می‌دهد بیشترین میزان قطعی سرویس داده 4G در شبکه همراه اول به ثبت رسیده و رایتل و ایرانسل در رتبه دوم و سوم قرار دارند. همراه اول همچنین در میزان برقراری موفقیت آمیز سرویس داده 4G در جایگاه اول و ایرانسل و رایتل، دوم و سوم هستند.

بنابر آمار منتشر شده، تعداد مشترکان اینترنت 3G در طول سال گذشته 20 درصد کم و مشترکان 4G هم 9 درصد زیاد شده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها