|

تامین اجتماعی در گام جدید همکاری‌اش با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال را قطع کرد

انجمن تجارت الکترونیک: این سنگ‌اندازی می‌تواند به قیمت جان مردم تمام شود

پس از تهدید آزمایشگاه‌ها برای قطع همکاری با پلتفرم‌های سلامت، حال پیامکی برای موسسان خدمات پاراکلینیکی ارسال شده مبنی بر اینکه خدمات درمانی آنلاین مثل ویزیت یا خرید دارو، شامل پوشش بیمه نمی‌شوند. رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران معتقد است چنین تصمیمی ممکن است به قیمت جان یک انسان تمام شود.

تامین اجتماعی در گام جدید همکاری‌اش با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال را قطع کرد
خبرنگار: مجتبی آستانه

کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال هر روز با سنگ‌اندازی جدیدی از سوی سازمان تأمین اجتماعی روبه رو می‌شوند. پس از تهدید آزمایشگاه‌ها برای قطع همکاری با پلتفرم‌های سلامت، حال پیامکی برای موسسان خدمات پاراکلینیکی ارسال شده مبنی بر اینکه خدمات درمانی آنلاین مثل ویزیت یا خرید دارو، شامل پوشش بیمه نمی‌شوند. رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران معتقد است چنین تصمیمی ممکن است به قیمت جان یک انسان تمام شود.

به گزارش «فن‌زی» پیامکی از روز گذشته برای پزشک‌ها و موسسان خدمات پاراکلینیکی ارسال شده با این مضمون که از این پس خدمات درمانی آنلاین تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی نخواهند بود:

«پزشک/مؤسس محترم. احتراماً به اطلاع می‌رساند هرگونه ارائه خدمت بابت نسخ الکترونیک عرضه شده توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تشخیصی درمانی از طریق فضای مجازی شامل ویزیت، پاراکلینیک، داروخانه و ... در تعهد سازمان تأمین اجتماعی نبوده و قابل پرداخت نمی‌باشد.»

پزشک

شاید در نگاه اول چنین اقدامی تنها به ضرر کسب‌وکارهای حوزه سلامت دیجیتال باشد، اما اگر از زوایای دیگر هم به این ماجرا نگاه کنیم، خطرات آن واضح‌تر خواهد شد. «نیما قاضی» رئیس انجمن تجارت الکترونیک به «شبکه شرق» گفت مردم قربانی اصلی این تصمیم‌ها هستند: «گرمای هوا از یک سو و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ از سوی دیگر موجب شده تا خروج از خانه برای بیماران به خصوص افراد با بیماری حاد تنفسی سخت باشد. خدمات پزشکی آنلاین و غیرحضوری به این افراد کمک می‌کند، اما با قطع پوشش بیمه، آنها مجبور هستند برای ویزیت، انجام آزمایش و خرید دارو از خانه خارج شوند. اگر اتفاقی برای این افراد بیفتد چه خواهد شد؟  زمانی که سازمان تأمین اجتماعی چنین کاری می‌کند باید توجه کند که این کارها می‌تواند به قیمت جان یک آدم تمام شود.»

او اعتقاد دارد اگرچه این دست سنگ‌اندازی‌ها به کسب‌وکارها آسیب می‌زند و می‌تواند آنها را به شدت تحت تأثیر قرار دهد، اما این زیان در مقابل آسیبی که به جان و روان مردم وارد می‌شود، هیچ است.

با نگاهی کلان‌تر به این ماجرا مشخص می‌شود که این تصمیم به ضرر سازمان تأمین اجتماعی هم خواهد بود. قاضی در این باره گفت زمانی که دسترسی مردم به خدمات پزشکی از طریق پلتفرم‌های آنلاین تسهیل شود، استفاده از این خدمات گسترش می‌یابد. این امر موجب می‌شود تا از خیلی از آسیب‌ها و بیماری‌های حادتر جلوگیری و هزینه‌های درمان کمتر شود که این به نفع سازمان تأمین اجتماعی است. او ادامه داد: «قوانین استفاده از داده‌ها در کشور تصویب شده و کسب‌وکارهای حوزه سلامت آنلاین می‌توانند سرویس‌هایی تعریف کنند تا یک سری کارهای پیشگیرانه انجام شود که به کاهش هزینه‌های درمان کمک می‌کند.»

«اقدام سازمان تأمین اجتماعی عجیب و غیرقانونی است»

رئیس انجمن تجارت الکترونیک، اقدامات اخیر سازمان تأمین اجتماعی را غیرقانونی و عجیب دانست و به «شبکه شرق» گفت: «در این چند سال قوانین مختلفی برای حمایت از کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال تصویب شده است. مصوبه هیئت وزیران در سال 1401 و رأی‌های سال گذشته «هیئت مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار» به سود پلتفرم‌های آنلاین از جمله این اقدامات حمایتی است.»

به گفته وی در قوانین و آیین‌نامه‌های مختلف به موضوعات ویزیت آنلاین، خدمات پزشکی از راه دور، آزمایشگاه و… اشاره شده است: «عجیب است که نماینده سازمان تأمین اجتماعی در همه این جلسات حاضر بوده و در جریان این قوانین هستند، اما برخلاف قانون عمل می‌کنند.»

اینکه در روزهای پایانی دولت سیزدهم و درست زمانی که وزرای دولت چهاردهم در فرایند دریافت رای اعتماد از نمایندگان مجلس هستند، چنین تصمیمات آسیب‌زایی گرفته می‌شود، در نوع خود جالب توجه است. قاضی با اشاره به این موضوع، خواست تا به این ماجرا از نظر حقوقی و قضایی رسیدگی شود که چرا یک سازمان با سلامت و روان مردم بازی می‌کند؟ اگر شاهد چنین کار مشابهی از سوی پلتفرم‌های آنلاین بودیم، چه برخوردی با مدیران این کسب‌وکارها می‌شد؟

در پایان یادآور می‌شود تا زمان تهیه این گزارش، پیگیری‌های ما از مدیران سازمان تأمین اجتماعی نتیجه نداشت. این سازمان همچنین هنوز پاسخی به نامه و پیگیری مرکز توسعه تجارت الکترونیک نداده است. «امین کلاهدوزان» مدیر این مرکز روز گذشته در گفتگو با شبکه شرق، فشار علیه فعالان سلامت دیجیتال را خلاف قانون دانسته و قول پیگیری داده بود. به گفته وی قرار است هفته آینده جلسه‌ای با حضور نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی و مدیران کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال برگزار شود تا ابهام‌ها و مشکلات احتمالی برطرف شوند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها