|

معرفی استارتاپ kwikdesk:

کاملا محرمانه و ناشناس پیام بفرست

همیشه می‌گویند با وجود پیشرفت بی‌سابقه تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی دیگر محرمانگی و حریم خصوصی معنا ندارد، اما استارتاپ kwikdesk خلاف این نظر را ثابت می‌کند.

کاملا محرمانه و ناشناس پیام بفرست
خبرنگار: بهناز توحیدی

همیشه می‌گویند با وجود پیشرفت بی‌سابقه تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی دیگر محرمانگی و حریم خصوصی معنا ندارد، اما استارتاپ kwikdesk خلاف این نظر را ثابت می‌کند.

به گزارش «فن‌زی» این استارتاپ ایرلندی یک پلتفرم ارتباط آنلاین است که در سال ۲۰۱۳ توسط کوین آبوش،کانر مورفی و دیوید کوالیر راه‌اندازی شد. این پلتفرم به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به رمز عبور یا log in کردن و به صورت کاملا محرمانه و ناشناس پیام‌های خود را به دیگران ارسال کنند و هر زمان که خواستند هم پیامشان از بین می‌رود.

Kwikdesk ترکیبی از هنر و فناوری

Kwikdesk ترکیبی از هنر و فناوری است. کوین آبوش یکی از بنیانگذاران این استارتاپ یک هنرمند مفهومی است. آبوش به خاطر کارهایش در زمینه عکاسی،مجسمه‌سازی،هوش مصنوعی، بلاکچین و ساخت فیلم شناخته شده است. کارهای هنری منتخب او شامل: عکس از یک سیب‌زمینی که طبق گزارش‌ها درسال ۲۰۱۵ به قیمت یک میلیون یورو فروخته شد، در سال ۲۰۱۸ آبوش، ۱۰ میلیون اثر هنری مجازی متشکل از توکن‌های رمزنگاری شده در بلاکچین اتریوم ایجاد کرد. همچنین یک اثر هنری مجازی آبوش متشکل از یک توکن ERC-20 در بلاکچین اتریوم در سال ۲۰۱۸ به قیمت یک میلیون دلار فروخته شد.

وبسایت kwikdesk هم در ابتدا به عنوان یک پروژه هنری مفهومی در نظر گرفته شده بود. آبوش می‌خواست تبادل اطلاعات به صورت ناشناس را تسهیل کند. آبوش برای توسعه این کار از دوستان خود کانر مورفی و دیوید کوالیر کمک گرفت. همکاری آنها در kwikdesk باعث ایجاد پلتفرمی شد که حریم خصوصی و امنیت را در ارتباطات آنلاین در اولویت قرار می‌دهد. kwikdesk اسم عجیبی است که نشان‌دهنده سریع و کارآمد بودن این پیام‌رسان است. kwik یک اصطلاح عامیانه و مخفف کلمه سریع در انگلیسی است و منعکس‌کننده سرعت و سهولت در استفاده است. desk به معنی میز هم به یک فضای کاری یا پلتفرم برای ارتباط اشاره دارد. ترکیب این عناصر نشان می‌دهد که تمرکز این استارتاپ روی عرضه یک پلتفرم سریع، ساده و کاربرپسند است.

کانر مورفی کارآفرین و سرمایه‌گذار است که به دلیل مشارکت در استارتاپ‌های مختلف فناوری شناخته شده است. او یکی از بنیانگذاران kwikdesk است. رشته دانشگاهی او علوم کامیپوتر بود و از کالج دانشگاهی کورک فارغ‌التحصیل شده است. دیوید کوالیر هم یک کارآفرین و سرمایه‌گذار است و رشته او هم علوم کامپیوتر بوده است. او یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل barricade security systems بود. این شرکت در حوزه ارائه راه‌حل‌های امنیتی متمرکز است.

دفتر مرکزی این شرکت در دوبلین، ایرلند است. آبوش در سال ۲۰۱۳ در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در این پلتفرم در ۴۸ ساعت ۵۰ هزار پیام ارسال شد.  

نحوه استفاده از kwikdesk

استفاده از این پلتفرم آنلاین ساده است. کاربران باید به وبسایت kwikdesk مراجعه کنند. نیازی به ایجاد حساب کاربری یا ورود به سیستم نیست که این موضوع ناشناس‌بودن کامل افراد را تضمین می‌کند.

در مرحله بعد پیام خود را در کادر متنی می‌‌نویسید. شما می‌توانید پیام خود را با کلمات کلیدی خاصی برچسب‌گذاری کنید تا بعدا به راحتی آن را بیابید.

سپس باید گزینه «از بین‌رفتن خودکار پیام» را فعال کنید. در این مرحله شما انتخاب می‌کنید که می‌‌خواهید پیام شما تا چه مدت در دسترس باشد. می‌توانید آن را پس از ۲۴ ساعت، ۱۰ روز یا حتی ۱۰۰ روز روی حالت «از بین‌رفتن خودکار» تنظیم کنید.

هنگامی که پیام آماده شد، آن را ارسال می‌کنید. آنطور که بنیانگذاران می‌گویند طراحی kwikdesk تضمین می‌کند که پیام‌های شما خصوصی و امن باقی می‌مانند، بدون ردیابی آدرس‌های IP یا استفاده از کوکی‌ها. این یعنی فعالیت‌های کاربران در این پلتفرم نظارت یا ثبت نمی‌شود.

Kwikdesk همچنین از رمزگذاری SSL برای ایمن‌سازی ارتباط بین کاربران و پلتفرم استفاده می‌کند. این موضوع به محافظت از داده‌ها در برابر رهگیری در حین انتقال کمک می‌کند.

البته امکان دارد در ارسال محتواها، برخی از آنها حاوی الفاظ توهین‌آمیز باشد. دراین مورد kwikdesk تمهیداتی در نظر گرفته است:

گزارش کاربران: کاربران می‌توانند محتوای توهین‌آمیز را گزارش دهند تا توسط ناظران در تیم kwikdesk بررسی شود.

سیستم‌های خودکار: kwikdesk از سیستم‌های خودکار برای شناسایی و علامت‌گذاری محتوای توهین‌آمیز استفاده می‌کند. این سیستم‌ها به مدیریت موثر حجم زیادی از پیام‌ها کمک می‌‌‌کند.

دستور العمل‌های kwikdesk: این استارتاپ دستورالعمل‌های جامعی دارد که محتوای قابل قبول را مشخص کرده است. به همین خاطر به کاربران توصیه می‌شود برای حفظ محیطی محترمانه و ایمن از این دستورالعمل‌ها پیروی کنند.

چالش‌ها برای ایجاد kwikdesk

راه‌اندازی پلتفرمی مانند kwikdesk کار آسانی نبود. کوین آبوش، کانر مورفی و دیوید کوالیر مجبور بودند برای توسعه ایده خود چالش‌‌‌ها را از سرراه بردارند.

یکی از این چالش‌ها این بود که آنها باید سیستمی طراحی می‌کردند که نیازی به ورود به سیستم نداشته باشد، آدرس‌های IP را ردیابی نکرده و از کوکی‌ها استفاده نکند.

توسعه پلتفرمی که امکان ارسال پیام‌های ایمن و خود تخریب‌شونده را فراهم می‌کند، از نظر فنی چالش‌برانگیز بود.تیم باید اطمینان حاصل می‌کرد که پیام‌ها می‌توانند به راحتی بدون به خطرانداختن امنیت ارسال شود.

در کنار توسعه پلتفرم، بنیانگذاران باید خود را با قوانین و مقررات مختلف حریم خصوصی منطبق می‌کردند. البته راه‌اندازی این پلتفرم نیاز به تامین مالی و منابع داشت  و آنها باید سرمایه‌گذاران را جذب می‌کردند و منابع خود را به طور موثر مدیریت می‌کردند. این تیم در دور سرمایه‌گذاری سری A ۱۹.۸ میلیون دلار سرمایه جذب کرد.  سرمایه‌گذار اصلی در این استارتاپ، اورن میشلز یک سرمایه‌گذار فرشته است.

پس از راه‌اندازی چنین سیستمی، باید کاربران را متقاعد کرد تا از این پلتفرم استفاده کنند و ارزش پلتفرم را به آنها نشان می‌دادند.

نظر کاربران در مورد kwikdesk

وقتی پلتفرم رونمایی شد، واکنش‌های اولیه کاربران به این پلتفرم متفاوت بود. برخی از کاربران از تمرکز این پلتفرم برحفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن استقبال کردند و آن را برای برقراری ارتباط امن بدون نیاز به log in یا ردیابی مفید دانستند. ویژگی «از بین رفتن خودکار پیام» نیز به عنوان یک ویژگی ارزشمند مورد توجه کاربران قرار گرفت.

با این حال انتقادهایی نیز به این پلتفرم وجود داشت. کاربران برای بازیابی پیام خود باید برچسب‌ها یا کلمات کلیدی خاصی را جست‌وجو کنند. این موضوع باعث شده این پلتفرم در مقایسه با رسانه‌های اجتماعی سنتی کارپسند نباشد.

البته این استارتاپ در مقابل بازخورد کاربران، خود را اصلاح کرد. این تیم به صورت مداوم «موتور» پلتفرم خود را براساس تعاملات و بازخوردهای کاربران اصلاح می‌کند. یکی از تحولات مهم، معرفی برنامه مشارکتی kwikdesk بود که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌داد تا محصولات خود را روی پلتفرم kwikdesk با استفاده از API آن بسازند. این حرکت قابلیت‌های پلتفرم را گسترش داد و نیازهای مختلف کاربران را برطرف کرد.

علاوه براین kwikdesk قصد دارد چندین برنامه تلفن همراه مجهز به kwikdesk را برای افزایش حریم خصوصی و تغییر نحوه ارتباط مردم رونمایی کند.

کوین آبوش همچنین در سال ۲۰۱۳ به TechCrunch گفته که این سرویس قصد دارد انتقال بیت کوین را یکپارچه کند و تیمی روی این مسئله کار می‌کند.

این تیم همچنین در سال ۲۰۱۵ یک آزمایشگاه یادگیری عمیق در ماساچوست راه‌اندازی کند تا از توسعه پلتفرم هوش مصنوعی Charlie AI پشتیبانی کند. در این آزمایشگاه حداکثر هشت مهندس استخدام شده است. آبوش درمورد این آزمایشگاه به irishtimes گفت: «ما کمبریج را برای راه‌اندازی این آزمایشگاه در نظر گرفتیم که به نظر من انتخاب منطقی بود. چون به جامعه بزرگی از افراد مسلط بر یادگیری عمیق دسترسی داریم و سفر بین دوبلین و بوستون راحت‌تر شد.پس ما جای خوبی را انتخاب کردیم. ما امکانات و آزمایشگاه کمبریج را به عنوان قلب پلتفرم هوش مصنوعی خود می‌بینیم.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها