|

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری:‌ با اینترنت طبقاتی موافق نیستم

حسین افشین، معاون جدید علمی فناوری ریاست جمهوری امروز (دهم شهریور) در یک برنامه خبری مخالفت خود را با اینترنت طبقاتی اعلام کرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری:‌ با اینترنت طبقاتی موافق نیستم

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در دولت گذشته از جمله افرادی طرفداران اینترنت طبقاتی بود و اعلام کرده بود که این سرویس به زودی در پارک پردیس به اجرا در خواهد آمد. با این حال حسین افشین، معاون جدید علمی فناوری ریاست جمهوری امروز (دهم شهریور) در یک برنامه خبری مخالفت خود را با اینترنت طبقاتی اعلام کرد.

به گزارش «فن‌زی»، حسین افشین در این مورد گفت: «در پارک فناوری پردیس که زیرمجموعه معاونت علمی بوده یک سری تسهیلاتی برای اینترنت بدون فیلتر به کسانی که عضو پارک پردیس هستند داده‌اند. پارک‌های دیگر اصلاً زیرمجموعه معاونت علمی نیستند. با توجه به اینکه بحث اینترنت را ریاست محترم جمهور آقای پزشکیان گفتند که در حال حل‌شدن است، انشالله دیگر این بحث‌های اینترنت طبقاتی وجود نخواهد داشت.»

او ادامه داد: «این سوتفاهمی که در مورد پارک‌ها پیش آمده بود به نظرم یک مقدار بدسلیقگی هم بود. لزومی نداشت که اعلام شود و لزومی نداشت که اینترنت طبقاتی را در آنجا اجرا کنند. من موافق با اینترنت طبقاتی نیستم. این شکلی که طبقاتی باشد و یک‌جا بتواند استفاده کند و یک‌جا نتواند به‌نظر مناسب نیست.»

جایزه نکست

در این برنامه خبری در مورد جایزه نکست معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری توضیحاتی ارائه کرد.  رویداد جایزه نکست توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مهرماه برگزار خواهد شد. مخاطب این رویداد شرکت‌های بزرگ هستند و شرکت‌کنندگان باید حداقل سه محصول فناورانه، پنج میلیارد فروش و تیم تحقیق و توسعه با پنج نفر باید داشته باشند.

حسین افشین در مورد جایزه نکست گفت: «مخاطب هدف ما شرکت‌هایی هستند از یک گردش مالی مناسبی برخوردار باشند و آن را پنج ملیارد گذاشتیم که شاید نسبت به سال گذشته عدد بزرگی نباشد. شرکت‌هایی که در این رویداد شرکت می‌کنند باید نشان دهند که یک رزومه خوب دارند و اینکه محصولی که ارائه می‌دهند باید در سطح TRL۴ باشد که بتوانند آن را گسترش دهند. وقتی انتظار داریم در اکوسیستمی با حضور افراد خلاق کار کنیم خودمان هم باید سبد‌های حمایتی را نوآورانه ببینیم که جایزه نکست یکی از همین پارامتر‌ها را دارد. یک تیم خیلی خوب در شهرک علمی تحقیقاتی وجود دارند که این طرح‌ها را بررسی می‌کنند و خود نیز از جنس همین افراد هستند.»

افشین در مورد روش‌های حمایتی توضیح داد: «جایزه‌هایی که برای این رویداد در نظر گرفته شده می‌تواند افزایش هم پیدا کند. ما کشوری در حال توسعه هستیم و هزینه‌های تحقیق زیاد است. در همه جای دنیا دولت‌ها این حمایت را انجام می‌دهند. پس از اینکه این ظرفیت‌ها را شناسایی کردیم باید حتماً از آن حمایت کنیم. من جایزه نکست را نماد اعتماد دولت و صنعت به دانشگاه می‌بینم.»

شرایط دریافت جایزه

در ادامه قاسم مصلحی رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در باره جایزه نکست گفت: «می‌خواهیم برنامه شرکت‌هایی که در حوزه فناوری کار کرده‌اند را به مسابقه بگذاریم. از این برنامه‌ها حمایت کنیم تا زودتر به نتیجه برسیم. این رویداد متوجه شرکت‌های بزرگ است که کار‌های ویژه‌ای انجام داده‌اند. از دیگر مواردی که در این جشنواره به دنبال آن هستیم این است که صنایع بزرگ را متوجه فناوری کنیم.»

به گفته او شرکت‌هایی که در این رویداد وارد می‌شوند باید در حوزه فناوری کار کرده باشند. بنابراین داشتن حداقل سه محصول که تجاری‌سازی شده باشد یکی از شرایط حضور در این رویداد است. همچنین او تاکید کرد که طرحی که ارائه می‌دهند باید از نظر امکان‌پذیری به قطعیت رسیده باشد. بنابراین باید در سطح TRL۴ باشند. به گفته او خود شرکت‌ها نیز باید حداق ۵ میلیارد تومان فروش داشته باشند. همچنین این شرکت‌ها باید در زمینه تحقیق و توسعه یک سازمان مناسب داشته باشند.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها